Economics and the Social Imaginary

Main Article Content

Jerzy Hausner

Abstract

Old theories and economic ideas do not fit the new reality. They cannot be the basis of proper economic policies. The economic model in which efficiency predominates over productivity to the extent that the latter is weakened or even neglected becomes useless in modern world. Economics should return to its tradition of being deeply rooted in moral philosophy. Economics cannot be focused on efficiency and output growth only; it must consider first of all quality of life and sustainable development. The cognitive framework of modern economics and the concepts related to it should contribute to the subjectification of individuals and societies rather than to their objectification. Economics should become a value economics. Then it will serve to generate economic value and to maintain human economic activity.

Article Details

How to Cite
Hausner, J. . (2019). Economics and the Social Imaginary. Warsaw Forum of Economic Sociology, 10(20), 7–22. Retrieved from https://econjournals.sgh.waw.pl/wfes/article/view/3133
Section
Articles

References

Bergson, H. (1988), Pamięć i życie, Instytut Wydawniczy PAX: Warszawa
Blyth, M. (2011), ‘Ideas, Uncertainty, and Evolution’, in: D. Béland, R.H. Cox (eds.), Ideas and Politics in Social Science Research, Oxford University Press: New York: 83−101
Boltanski, L., Chiapello, È. (2005), ‘Nowy duch kapitalizmu’, Kronos, nr 2: 9‒108
Bouton, S., Hannon, E., Knupfer, S.M. (2018), ‘The Congestion Penalty from Urban Success’, McKinsey Quaterly, No. 2: 15‒16
Dembiński, P.H. (2019), ‘Wystąpienie doktora honoris causa prof. Paula H. Dembińskiego’, w: Profesor Paul H. Dembiński, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH: 99‒104
Fromm, E. (1994), Niech stanie się człowiek. Z psychologii etyki, Warszawa, Wrocław: PWN
Gumbrecht, H.U. (2003), The Powers of Philology. Dynamics of Textual Scholarship, Urbana, Chicago: University of Illinois Press
Hartmann, N. (1953), New Ways of Ontology, Chicago: Henry Regnery Company
Hausner. J. (2019a), Społeczna czasoprzestrzeń gospodarowania. W kierunku ekonomii wartości, Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste
Hausner, J. (2019b), ‘Ekonomia i społeczne imaginarium – wystąpienie z okazji nadania tytułu doktora honoris causa Szkoły Głównej Handlowej’, w: Profesor Jerzy Hausner, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH
Hausner, J., Zmyślony M. (2015), Firma–Idea – nowe podejście do wartości w biznesie, Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej
Hryniewicz, J.T. (2012), Stosunki pracy w polskich organizacjach, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Iser, W. (1991), Das Fiktiveund das Imaginüre: Perspektivenliterarischer Anthropologie, Frankfurt am Main: Suhrkamp
Laloux, F. (2015), Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA
Mączyńska, E. (2018), ‘Modele kapitalizmu – granice ewolucji. Wybrane refleksje na tle studiów literatury przedmiotu’, w: J. Kleer, E. Mączyńska (red.), Państwo w warunkach przesileń cywilizacyjnych, Komitet Prognoz Polska 2000 plus, Warszawa: PAN
Moulaert, F., Mehmood, A., MacCallum, D., Leubolt, B. (eds.) (2017), Social Innovation as a Trigger for Transformations. The Role of Research, European Commission: Brussels.
Ostrom, E. (2012), ‘Instytucje i środowisko’, Zarządzanie Publiczne, nr 2(20): 87–99.
Ricoeur, P. (1992), Filozofia osoby, Kraków: Papieska Akademia Teologiczna.
Stiglitz, J.E., Fitoussi, J.P., Durand M. (2019), ‘Poza PBB. Mierzmy to, co ma znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego’, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego nr 2: 8–9
Stringfellow, M., Wagle, D., Wearn, C. (2018), ‘Rising Incomes, Rising Rents, and Greater Homelessness’, McKinsey Quaterly, nr 2: 13–14.
Sztandar-Sztanderska, K. (2018), ‘Państwo na co dzień. Etnografia polityk publicznych wobec grup zmarginalizowanych we Francji’, Kultura i Rozwój, nr 1 (6).