The impact of Islam on finances and the organisation and functioning of enterprises in the MENA region
Main Article Content
Abstract
The aim of the research is to show the impact of religion, in this case Islam, on the finances and functioning of enterprises in the region of North Africa and the Middle East (MENA). The key issue is to answer the question whether religion can be decisive for the organisational structure and directly affect the decision-making process within an enterprise. Particular attention was paid to the financial sector, which introduced the greatest number of do’s and don’ts related to Islam. The first part of the article defines the relationship between culture, religion, and organisational culture. There are also terms referring directly to Islam and the division into what is allowed and forbidden (halal/haram). In the context of financial activities, terms such as riba, gharar, mudaraba, musharaka, murabaha were distinguished. The case of Spain and the importance of Islam in connection with the development of the halal industry were also referred to.
Downloads
Article Details
References
2. Abul-Rahman, Y. (2010). The Art of Islamic Banking and Finance Tools and Techniques for Commodity-Based Banking. New Jersey: John Wiley & Sons.
3. Aguirre Baztán, S. A. (2002). La cultura de la empresa. Mal-Estar Subjetividade. 2 (2), pp. 86–122.
4. Aguirre Baztán, S. A. (2000). La cultura de las organizaciones. Anthropologica, 5–6, pp. 65–98.
5. Al-Kaber, M. (2013). Techniki finansowe banków islamskich. Optimum. Studia ekonomiczne, 3 (63), pp. 175–194.
6. Bocheński, J. (1992). Współczesne metody myślenia. Poznań: Wydawnictwo Antyk.
7. Cieślarczyk, M. (2003). Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz elementy statystyki stosowane w pracach magisterskich i doktorskich. Warszawa: Wydawnictwo AON.
8. Czerniak, A. (2010). Symptomy kryzysu globalnego a etyka gospodarcza religii światowych. Analiza porównawcza bankowości islamskiej i bankowości klasycznej w kontekście kryzysu finansowego. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
9. Czerny, M. (2016). Wpływ zasad religijnych na ukształtowanie systemu rachunkowości. Annales. Etyka w życiu gospodarczym, 19 (2), pp. 111–128.
10. Czerwonka, M. Szarwiło, C. (2017). Inwestowanie etyczne z perspektywy judaizmu i islamu. Studia i prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 155, pp. 25–42.
11. Górak-Sosnowska, K. (2011). Muzułmańska kultura konsumpcyjna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
12. Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
13. Humayon, A., Presley, J. R. (1999). Islamic Finance: A Western Perspective. International Journal of Islamic Financial Services, 1 (1), pp. 9–25.
14. Iqbal, M., Molyneux, Ph. (2005). Thirty Years of Islamic Banking, New York: Palgrave Macmillan.
15. Karwowski, J. (2005). Uwagi na temat bankowości islamskiej. Bank i Kredyt, 9, pp. 67–74.
16. Krajewski, W. (1998). Prawa nauki. Warszawa: Książka i Wiedza.
17. Martin Cerdeno, V. J. (2005). Alimentación e inmigración: un análisis de la situación en el mercado español. Revista Distribución y consumo, 11, pp. 11–41.
18. Mazur, B. (2015). Rola religijnej determinanty w kulturze organizacyjnej, Prakseologia, 157 (1), pp. 197–210.
19. Montes del Castillo, A., Martinez, J. (2011). Diversidad cultural y religión. Minorías religiosas en la Región de Murcia. Barcelona: Icaria.
20. Mubarak, A. Saeed (2001). Islamski system bankowy. Przegląd Politologiczny, 3–4, pp. 43–52.
21. Musaiger, A. O. (1993). Socio-Cultural and Economic Factors Affecting Food Consumption Patterns in the Arab Countries. Journal of the Royal Society for the Promotion of Health, 113 (2), pp. 68–74.
22. Pérez Rayón, N. (2009). El fenómeno religioso y su importancia para el análisis de la realidad sociopolítica cotidiana. El Cotidiano, 24 (156), pp. 345–356.
23. Obaidullah, M. (2005). Islamic Financial Services. Saudi Arabia: Islamic Economics Research Center, King Abdulaziz University.
24. Sadowa, K. (2015). Zakat-podatek czy jałmużna? Doktrynalne podstawy zakat i współczesne funkcjonowanie instytucji-zarys tematyki. Acta Erasmiana IX. Varia II, pp. 123–135.
25. Sánchez González, P. (2014). Marketing e Islam: análisis de la Religión como nueva va-riable de microsegmentación en España. Historia y Comunicación Social, 19, pp. 117–127.
26. Schein, E. H. (1988). La cultura empresarial y el liderazgo. Barcelona: Plaza y Janés.
27. The Central Zakat Comittee (2005). The institution of zakat. Chicago: CIOGC.
28. Wiśniewski, E. (1990). Metodyka wojskowych badań naukowych, cz. I, z. 3, Warszawa: ASG WP.
29. Vela, C., Ballesteros, C. (2011). La influencia de las creencias religiosas en el consumo. Una aproximación desde las tres religiones del Libro. Revista de las Facultades de Derecho y Ciencias Económicas y Empresariales, 83–84, pp. 361–392.