The consumer in the process of deciding on a bank and the Swiss franc as a loan currency: the impact of the decision on consumers’ disposable income

Main Article Content

Kamila Słupińska
Patryk Pyzia

Abstract

At the beginning of the article the authors referred to the consumer, the factors affecting his or her choices and the decision-making process. Subsequently, the factors and circumstances determining the consumer’s choice of a loan denominated in the Swiss franc (CHF) in Poland were specified. In the following section there wa presented an analysis of the value of granted CHF loans in the period from 07.2008 to 05.2022. It was assumed that the analysed group regards: a family of 2+2, i.e., two working individuals with incomes equal to 150% of a minimum wage; a loan of PLN 250,000 to be repaid over 30 years, disbursed on 1.08.2008 in one tranche, being repaid since 1.09.2008. A comparative analysis entailed three selected banks. In the summary, the authors referred to the main hypothesis: despite the knowledge of the economic conditions, the consumer possesses a lower disposable income when choosing a CHF credit, and two auxiliary hypotheses: hypothesis 1 was that home loans denominated in CHF, despite having a lower interest rate are less favourable to the borrower in the long run than the loans denominated in the Polish zloty, and hypothesis 2 was that in the process of deciding upon a bank, the consumer is guided by economic factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Słupińska, K. ., & Pyzia, P. . (2023). The consumer in the process of deciding on a bank and the Swiss franc as a loan currency: the impact of the decision on consumers’ disposable income. Journal of Management and Financial Sciences, (46), 89–104. https://doi.org/10.33119/JMFS.2022.46.7
Section
Articles

References

1. AMRON-SARFiN Report (2021, Feb). Retrieved from: https://www.amron.pl/strona.php?tytul=raporty-amron-sarfin, [accessed: 25.09. September 2021].
2. Begg, D. (2014). Makroekonomia, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
3. Bolesta-Kukuła, K. (2000). Decyzje menedżerskie w teorii i praktyce zarządzania. Warszawa:Wydawnictwa Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
4. Burlita, A. (Ed.) (2020). Zachowania konsumentów: wybrane problemy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
5. Biliciler, G., et al. (2022, April). How Visual Entropy Cues Shift Temporal Focus and Influence Product Evaluations. Journal of Consumer Research, 48(6), pp. 1010–1031, https://doi.org/10.1093/jcr/ucab042
6. Concari, A. Kok, G. Martens, P.A. (2020). Systematic Literature Review of Concepts and Factors Related to Pro-Environmental Consumer Behaviour in Relation to Waste Management Through an Interdisciplinary Approach. Sustainability, 12, pp. 4452, https://doi.org/10.3390/su12114452
7. Engel, J.F., Blackwell, R.D., Miniard, P.W. (1993). Consumer Behavior (8th ed.). Fort Worth: Dryden Press.
8. Ferber, R. (1977). Can Consumer Research be Interdisciplinary? Journal of Consumer Research, 4(3), pp.189–192. Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/2488651 [accessed: 02.06.2022].
9. Gajewski, S. (1997). Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
10. Górka-Chowaniec, A. (2022). Zachowania konsumentów aktywizujące działania przedsiębiorstw świadczących usługi gastronomiczne w turbulentnym i niepewnym otoczeniu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
11. Hamilton, R., Thompson, D., Bone, S., et al. (2019). Skutki niedoboru na ścieżki decyzyjne konsumentów. J. z Acad. Ocena. Nauka, 47, pp. 532–550, https://doi.org/10.1007/s11747-018-0604-7
12. Hansen, F. (1972). Consumer Choice Behaviour. A Cognitive Theory. New York: The Free Press.
13. Jacoby, J., Szybillo, G.J., Berning, C.K. (1976, March). Time and Consumer Behavior: An Interdisciplinary Overview. Journal of Consumer Research, 2(4), pp. 320–339, https://doi.org/10.1086/208644
14. Karczewska, M. (2010). Determinanty zachowań konsumenckich na rynku. Materiały Krakowskiej Konferencji Młodych Uczonych nr 5. Kraków: Wyd. Grupa Naukowa Pro Futuro, Fundacja dla AGH Akademii Górniczo-Hutniczej, pp. 478–481.
15. Lambkin, M., Foxall, G., van Raaij, F., Heilbrunn, B. (2001). Zachowania konsumenta, Koncepcje i badania europejskie. Warszawa: PWN.
16. Liczmańska, K. (2015). Kluczowe czynniki determinujące zachowania konsumenckie na przykładzie mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 41(2), https://doi.org/10.18276/pzfm.2015.41/2-09
17. Polish Financial Ombudsman Report (2016, June). Legal analysis of selected contractual clauses used by banks in foreign-currency indexed loan agreements concluded with consumers. Warsaw. Retrieved from: https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Raport_RF_Kredyty_walutowe.pdf [accessed: 03.06.2022].
18. Rebiznat, W. (2012). Metody Podejmowania Decyzji. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, ISBN 978–83-7493-688–0
19. Redziak, Z. (2013). Podstawy teorii podejmowania decyzji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
20. Rudnicki, L. (2000). Zachowanie konsumentów na rynku. Warszawa: PWE, pp. 110–112.
21. Samuelson, W.F., Marks, S.G. (1998). Ekonomia menedżerska. Warszawa:PWE.
22. Schiffman, L.G., Wisenblit, J. (2019). Consumer behawior. Boston: Pearson.
23. Szczepański, J. (1976). Wydajność pracy a konsumpcja. Nowe Drogi, 11.
24. Światowy, G. (2006). Zachowania konsumenckie. Warszawa: PWE.
25. The White Book of Swiss Franc Loans in Poland (2015, March). Warsaw: The Polish Bank Association. Retrieved from: https://www.zbp.pl/getmedia/583d24ee-450e-4a97-a9bc4c71b85f7749/06-Biala-ksiega-kredytow-frankowych-w-Polsce_marzec_2015 [accessed: 03.05.2022].
26. Triandis, H.C. (1979). Values, attitudes, and interpersonal behavior. Neb. Symp. Motiv. 27, pp. 195–259.
27. Wałęga, A. (2012). Zróżnicowanie poziomu i źródeł dochodów gospodarstw pracowniczych w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis, p. 221.
28. Wiśniewska, A. (2005). Czynniki decydujące o wrażliwości konsumentów na markę. In: A. Grzegorczyk (Ed.), Instrumenty kształtowania wizerunku marki (pp. 16–20). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
29. Włodarczyk, K. (2013). Rynkowe zachowania polskich konsumentów w dobie globalizacji konsumpcji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, p. 468.
30. Xiao, J.J., Ford, M.W., Kim, J. (2011). Consumer Financial Behavior: An Interdisciplinary Review of Selected Theories and Research. Family and Consumer Sciences Research Journal, 39(4), pp. 399–414, DOI: 10.1111/j.1552–3934.2011.02078.x
31. Zhao, J., Xue, F., Khan, S., Khatib, S.F. (2021). Consumer behaviour analysis for business development. Aggression and Violent Behavior, 101591.
32. ZUS. Wynagrodzenie za prace od 2003r Retrieved from: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/minimalne-wynagrodzenie-za-prace-od-2003-r[accessed: 10.05.2022].