Cryptocurrencies as an Example of Innovation in Finance

Main Article Content

Kamil Decyk
https://orcid.org/0000-0002-8590-4185

Abstract

The paper contains theoretical considerations on cryptocurrencies in the context of innovation and specifically focuses on the most popular cryptocurrency – bitcoin (BTC). Based on critical analysis of domestic and foreign writings, bitcoin was classified as a modular innovation despite some of its features suggesting the continuous and breakthrough nature of the solution. The conclusion helped positively validate the research hypothesis proposed in this paper according to which cryptocurrencies, despite their characteristics of an incremental and breakthrough innovation, can be treated as modular innovations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Decyk, K. (2019). Cryptocurrencies as an Example of Innovation in Finance. Journal of Management and Financial Sciences, (32), 103–114. https://doi.org/10.33119/JMFS.2018.32.7
Section
Articles

References

1. Bartkowiak R. 2003. Historia myśli ekonomicznej. Warszawa: Wyd. PWE.
2. Bradbury D. 2014. Is Bitcoin a Digital Currency or a Virtual One? Online: www.coindesk.com/bitcoin-digitalcurrency-virtual-one [accessed: 02.12.2014].
3. Burlita A., Maniak G., Zelek A. 2011. Przetrwać dekoniunkturę. Przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowe wobec kryzysu. Szczecin: Wyd. Naukowe Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu
w Szczecinie.
4. Christensen C. M. 2010. Przełomowe innowacje. Warszawa: PWN.
5. Dahlin K. B., Behrens D. M. 2005. When is An Invention Really Radical? Defining and Measuring Technological Radicalness. Research Policy, No. 34, pp. 717–737.
6. Dopierała Ł., Borodo A. 2014. Znaczenie waluty kryptograficznej bitcoin jako środka wymiany. Contemporary Economy Electronic Scientific Journal, Vol. 5 (2), pp. 1–12.
7. Fernández-Mesa, A., & Alegre, J. 2015. Entrepreneurial orientation and export intensity: Examining the interplay of organizational learning and innovation. International Business Review,
24 (1), pp. 148–156.
8. Figiel S., Popiołek R. 2015. Marketingowe implikacje powstania i możliwości używania waluty cyfrowej. Logistyka, No. 2, pp. 1452–1458.
9. Golińska-Pieszyńska M. 2010. Polskie praktyki innowacyjne. Aspekty teoretyczne i badania empiryczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie.
10. Helpman E. 2004. The mystery of economic growth. Cambridge, MA: Harvard University Press.
11. Megatrends. Making sense of a world in motion. Report. 2015. EY Building better working world.
12. Nakamoto S. 2009. Bitcion: A Peer-To-Peer Electronic Cash System, pp. 1–9. Online: https://bitcoin.org/bitcoin.pdf.
13. Niklewicz–Pijaczyńska M. 2013. Innowacje przełomowe w modelu open innovation i ekonomii free revealing. Zarządzanie i Finanse, No. 4 (3), pp. 335–351.
14. Perez C. 2005. Technological revolutions and changing strategic opportunities for growth, contribution to the concluding session “General Policies: Growth and Cohesion the future of
socioeconomic growth: ICT and the Grand Transformation?” organised by The Institute for Prospective Technological Studies (DG Joint Research Centre, European Commission) and
The International Centre for Economic Growth (Budapest, Hungary) during the 15th Economic Forum “European Challenges: the Model and Boundaries of Europe”, Krynica, 9 September.
15. Pickton D. W., Wright S. 1988. What’s SWOT in strategic analysis? Strategic Change, No. 7, pp. 101–109.
16. Piech K. 2016. Leksykon pojęć na temat technologii blockchain i kryptowalut. Digital material, pp. 1–18. Online: https://www.gov.pl/documents/31305/0/leksykon_pojec_na_temat_technologii_blockchain_i_kryptowalut.pdf/77392774–1180-79ab-4dd5-089ffab37602.
17. Piotrowska A. 2015. Czynniki oceny opłacalności inwestycji w kryptowalutę bitcoin. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, No. 862 (75), pp. 369–378.
18. Piotrowska A. 2014. Bitcoin a definicja i funkcje pieniądza. Annales Universitatis Mariae Curie–Skłodowska, Vol. XLVIII, 3. Toruń, pp. 275–283.
19. Rzeszotnik K. 2014. Bitcoin – analiza kryptowaluty. Wrocław: Wyd. Uniwersytet Wrocławski.
20. Sienkiewicz P. 2017. Od abaków do maszyn ENIAC i Internetu, pp. 172–173. Online: https://it-szkola.edu.pl/materialy/podstawy_algorytmiki/Podstawy_algorytmiki_Od_abakow_do_
maszyny_eniac_i_internetu.pdf, [accessed: 29.10.2017].
21. Smith D. 2006. Exploring Innovation. England: McGraw Hill Education.
22. Smoręda M. 2013. Potencjał Polskiego rynku B2B w kontekście e-commerce. Raport. 2013. JDF Cafe sp. z o.o., Łódź. Online: https://www.slideshare.net/robertborowczyk3/raport-potencjapolskiego-rynku-b2‑b-w-aspekcie-ecommerce [accessed: 30.03.2014].
23. Tellis G. J., Prabhu J. C., Chandy R. K. 2009. Radical Innovation Across Nations: The Preeminence of Corporate Culture. „Journal of Marketing”, Vol. 73, pp. 3–23.
24. www.bitcoin.pl/kurs [accessed: 17.08.2017].
25. Wytrębowicz J. 2017. Kryptowaluty – wybrane fakty i podstawy rozwiązań technicznych. Contribution to the conference.
26. Yermack D. 2013. Is bitcoin a real currency? An economic appraisal. NBER Working Paper No. 19747, pp. 31–44.
27. Zacharzewski K. 2015. Praktyczne znaczenie bitcoina na wybranych obszarach prawa prywatnego. Monitor, No. 4, p. 189.
28. Zhou K. Z., Bingxin Li C. 2012. How knowledge affects radical innovation: knowledge base, market knowledge acquisition and internal knowledge sparing. Strategic Management Journal,
Vol. 33, pp. 1090–1102.