Koniunktura w handlu : II kwartał 2022 Badania Koniunktury Gospodarczej Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
1. Koniunktura w handlu w II kwartale 2022 r. pogorszyła się. Wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH (IRGTRD) zmniejszyła się w ciągu kwartału o 5,2 pkt i wynosi -4,9 pkt. Jest również niższa od średniej dla drugiego kwartału z ostatnich dziesięciu lat (wynosi ona -1,3 pkt) oraz od poziomu odnotowanego przed rokiem (6,0 pkt w II kwartale 2021 r.). Spadek wartości IRGTRD jest skutkiem wzrostu wielkości zapasów. Wartości pozostałych dwóch składowych wskaźnika koniunktury (przewidywanej wielkości sprzedaży i prognozowanych zakupów towarów) podwyższyły się. W II kwartale 2022 r. na polską gospodarkę oddziaływało szereg czynników związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę, w tym przede wszystkim masowy napływ uchodźców generujących wyższy popyt na dobra konsumpcyjne oraz znaczący wzrost cen energii związany z zaburzeniami na rynku energii po wprowadzeniu międzynarodowych sankcji na Rosję. Ponadto, w II kwartale polski bank centralny kontynuował zacieśnianie polityki monetarnej (między marcem a majem referencyjna stopa NBP wzrosła z 3,50% do 5,25%), co wpłynęło na ograniczenie dostępności kredytów dla przedsiębiorstw. 2. W ciągu kwartału odnotowano spadek wartości wskaźnika dla wszystkich grup przedsiębiorstw według liczby zatrudnionych; największy dla przedsiębiorstw zatrudniających od 21 do 50 osób (z poziomu 4,8 pkt do -10,7 pkt) oraz firm zatrudniających od 51 do 100 osób (z -11,1 pkt do -16,0 pkt). W przypadku przedsiębiorstw dużych (powyżej 100 zatrudnionych) spadek był mniejszy (z 2,2 pkt do 0 pkt).(fragment tekstu)