Koniunktura w handlu: III kwartał 2023 Badania Koniunktury Gospodarczej Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Katarzyna Majchrzak
Łukasz Olejnik

Abstrakt

W trzecim kwartale 2023 r. na polską gospodarkę w dalszym ciągu wpływ ma inwazja Rosji na Ukrainę i jej konsekwencje, w tym przede wszystkim napływ uchodźców, kryzys energetyczny i przerwanie łańcuchów dostaw produktów z Rosji, Białorusi i Ukrainy. W lipcu sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła w porównaniu z czerwcem o 1,9%, jednak w ujęciu rok do roku odnotowano spadek o 4,0%. Największe roczne spadki realnej wartości sprzedawanych towarów miały miejsce w następujących grupach: „Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (13,6%), „Meble, rtv, agd” (11,6%) i „Pozostałe” (11,4%). Wzrost odnotowano jedynie w grupie „Pojazdy samochodowe, motocykle, części” (3,8% r/r)1. Pogorszenie się koniunktury w handlu wewnętrznym potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego w lipcu i pierwszych dniach sierpnia przez IRG SGH. Wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH (IRGTRD) zmniejszyła się w porównaniu z II kwartałem o 11,9 pkt i wynosi obecnie -3,1 pkt. Jest zarazem niższa od średniej dla trzecich kwartałów z ostatnich dziesięciu lat (wynosi ona -2,1 pkt), choć wyższa od poziomu odnotowanego przed rokiem (-11,2 pkt w III kwartale 2022 r.). Spadek wartości wskaźnika koniunktury wynika z obniżenia się wartości dwóch jego składowych: prognozowanego wolumenu sprzedaży oraz planowanych zakupów krajowych i zagranicznych, jak również ze wzrostu wartości trzeciej składowej, tj. stanu zapasów. (fragment tekstu)

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Majchrzak, K., & Olejnik, Łukasz. (2023). Koniunktura w handlu: III kwartał 2023: Badania Koniunktury Gospodarczej Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH. Koniunktura W Handlu, (119), 1–32. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/KwH/article/view/4098
Dział
Artykuły