Podejście do konfliktów interpersonalnych w miejscu pracy a zaangażowanie w pracę

Main Article Content

Tomasz Gigol

Abstrakt

Konflikt interpersonalny w pracy powoduje negatywne skutki, takie jak: obniżenie poczucia własnej wartości, stres czy wypalenie, które potęgują się, gdy preferuje się pasywne podejście do konfliktów. W związku z tym podjęto badanie zależności między preferowanym sposobem zarządzania konfliktem w miejscu pracy a zaangażowaniem w pracę. Sformułowano hipotezę, że aktywne podejście do konfliktów interpersonalnymi w miejscu pracy ma wpływ na zaangażowanie w pracę. Przeprowadzono ilościowe badania ankietowe na grupie 786 respondentów. Podstawą teoretyczną w zakresie zarządzania konfliktem był model dualnej troski de Dreu i in. [2003], uzupełniony o prace Dijkstry i in. [2009]. W badaniu przyjęto koncepcję zaangażowania Shaufeliego i in. [2002]. Wydaje się, że badanie metod zarządzania konfliktem w organizacji jako czynnika wpływającego na zaangażowanie w pracę jest pionierskie i stanowi wkład w wiedzę na temat zaangażowania w pracę. Ponadto zbadano wpływ zarzą- dzania konfliktem na satysfakcję z pracy oraz interkorelacje między zaangażowaniem w pracę a satysfakcją z pracy. Hipoteza o wpływie aktywnego podejścia do konfliktów interpersonalnych znalazła potwierdzenie w badaniach. Zanotowano istotny statystycznie wpływ aktywnego zarządzania konfliktem na wszystkie komponenty zaangażowania w pracę, tj. wigor, oddanie i zaabsorbowanie pracą. Natomiast badania nad satysfakcją potwierdziły wcześniejsze badania w tym zakresie. Wyniki badań wzmacniają sceptycyzm co do spotykanego stylu zarządzania konfliktem, przez jego unikanie lub uleganie. Skoro zaangażowanie pracowników jest stanem pożądanym w organizacji, to nie należy zapominać o aktywnym zarządzaniu konfliktem. Postulowanym praktycznym wnioskiem z badań jest uczenie aktywnego zarządzania konfliktem w programach szkoleniowych dla kierowników i w kształceniu akademickim przyszłych menedżerów.

Article Details

Jak cytować
Gigol, T. (2019). Podejście do konfliktów interpersonalnych w miejscu pracy a zaangażowanie w pracę. Organizacja I Kierowanie, (2 (185), 25–41. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/OiK/article/view/1019
Dział
Artykuły

Bibliografia

Bergmann T. J., Volkema R. J. [1994], Issues, behavioral responses and consequences in interpersonal conflicts, "Journal of Organizational Behavior" 15 (5): 467-471.
Britt T. W. [1999], Engaging the self in the field: Testing the triangle model of responsibility, "Personality and Social Psychology Bulletin" 25 (6): 698-708.
Chan C. C., Monroe G., Ng J., Tan R. [2006], Conflict management styles of male and female junior accountants, "International Journal of Management" 23 (2): 289-295.
Chen X. H., Zhao K., Liu X., Dash Wu D. [2012], Improving employees' job satisfaction and innovation performance using conflict management, "International Journal of Conflict Management" 23 (2): 151-172.
Chen Z. J., Zhang X., Vogel D. [2011], Exploring the underlying processes between conflict and knowledge sharing: A work-engagement perspective, "Journal of Applied Social Psychology" 41 (5): 1005-1033.
Christian M. S., Garza A. S., Slaughter J. E. [2011], Work engagement: A quantitative review and test of its relations with task and contextual performance, "Personnel Psychology" 64 (1): 89-136.
Corwin R.G. [1969], Patterns of organizational conflict, "Administrative Science Quarterly" 14 (4): 507-520.
Cranny C. J., Smith P. C., Stone E. [1992], Job satisfaction: How people feel about their jobs, Lexington, New York.
De Dreu C. K., Gelfand M. J. [2008], Conflict in the workplace: Sources, functions, and dynamics across multiple levels of analysis, in: De Dreu C. K., Gelfand M. J. (eds.), The psychology of conflict and conflict management in organizations, Lawrence Erlbaum Associates, New York: 3-54.
De Dreu C. K., Van Dierendonck D., Dijkstra M. T. [2004], Conflict at work and individual well-being, "International Journal of Conflict Management" 15 (1): 6-26.
De Dreu C. K., Weingart L. R. [2003], Task versus relationship conflict, team performance, and team member satisfaction: A meta-analysis, "Journal of Applied Psychology" 88 (4): 741-749.
De Dreu C. K., Van Dierendonck D., De Best-Waldhober M. [2003], Conflict at work and individual well-being, in: Schabracq M. J., Winnubst J. A. M., Cooper C. L. (eds.), Handbook of work and health psychology, Wiley & Sons, Hoboken: 495-515.
De Raeve L., Jansen N. W., van den Brandt P. A., Vasse R. M., Kant I. [2008], Risk factors for interpersonal conflicts at work, "Scandinavian Journal of Work, Environment & Health" 34 (2): 96-106.
Dijkstra M. T., De Dreu C. K., Evers A., Van Dierendonck D. [2009], Passive responses to interpersonal conflict at work amplify employee strain, "European Journal of Work and Organizational Psychology" 18 (4): 405-423.
Egan T. M., Yang B., Bartlett K. R. [2004], The effects of organizational learning culture and job satisfaction on motivation to transfer learning and turnover intention, "Human Resource Development Quarterly" 15 (3): 279-301.
Frone M. R. [2000], Interpersonal conflict at work and psychological outcomes: Testing a model among young workers, "Journal of Occupational Health Psychology" 5 (2): 246-255.
Gigol T., Sypniewska B. A. [2019], Interpersonal conflicts in the workplace and authentic leadership - evidence from Poland, "Journal of East European Management Studies", Special Issue: 37-62.
Guetzkow H., Gyr J. [1954], An analysis of conflict in decision-making groups, "Human Relations" 7: 367-382.
Hewstone M., Rubin M., Willis H. [2002], Intergroup bias, "Annual Review of Psychology" 53 (1): 575-604.
Jehn K. A. [1995], A multimethod examination of the benefits and detriments of intragroup conflict, "Administrative Science Quarterly" 40 (2): 256-282.
Jehn K. A., Bendersky C. [2003], Intragroup conflict in organizations: A contingency perspective on the conflict-outcome relationship, "Research in Organizational Behavior" 25: 187-242.
Kahn W. A. [1990], Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work, "Academy of Management Journal" 3 (4): 692-724.
Kilmann R. H., Thomas K. W. [1975], Interpersonal conflict-handling behavior as reflections of Jungian personality dimensions, "Psychological Reports" 37 (3): 971-980.
Lu L., Zhou F., Leung K. [2011], Effects of task and relationship conflicts on individual work behaviors, "International Journal of Conflict Management" 22 (2): 131-150.
Maslach C., Schaufeli W.B., Leiter M.P. [2001], Job burnout, "Annual Review of Psychology" 52: 397-422.
Pollak A., Chrupała-Pniak M., Rudnicka P., Paliga M. [2017], Work engagement - A systematic review of Polish research, "Polish Psychological Bulletin" 48 (2): 175-187.
Pondy L. R. [1967], Organizational conflict: Concepts and models, "Administrative Science Quarterly" 12 (2): 296-320.
Rahim M. A. [1983], A measure of styles of handling interpersonal conflict, "Academy of Management Journal" 26 (2): 368-376.
Rahim M. A. [2001], Managing conflict in organizations, Quorum Books, Connecticut Westport.
Rahim M. A. [2002],Toward a theory of managing organizational conflict, "The International Journal of Conflict Management" 13 (3): 206-235.
Schaufeli W. B. [2013], Utrecht work engagement scale, http://www.wilmarschaufeli.nl (15.05.2015).
Schaufeli W.B., Bakker A.B. [2010], Defining and measuring work engagement: Bringing clarity to the concept, in: Bakker A. B., Leiter M. P. (eds.), Work engagement: A handbook of essential theory and research, Psychology Press, New York: 10-24.
Schaufeli W. B., Bakker A. B., Salanova M. [2006], The measurement of work engagement with a short questionnaire, "Educational and Psychological Measurement" 66 (4): 701-716.
Schaufeli W. B., Taris T. W., Van Rhenen W. [2008], Workaholism, burnout, and work engagement: Three of a kind or three different kinds of employee well-being? "Applied Psychology" 57 (2): 173-203.
Schaufeli W. B., Salanova M., González-Romá V., Bakker A. B. [2002], The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach, "Journal of Happiness Studies" 3 (1): 71-92.
Schmidt S. M., Kochan T. A. [1972], Conflict: Toward conceptual clarity, "Administrative Science Quarterly" 17 (3): 359-370.
Shirom A. [2011], Vigor as a positive affect at work: Conceptualizing vigor, its relations with related constructs, and its antecedents and consequences, "Review of General Psychology" 15 (1): 50-64.
Springs M. J. [2015], Examining organizational conflict management style climate: Moderator of job satisfaction and intent to leave a management consulting organization, Northcentral University, a doctoral thesis.
Syna Desivilya H., Yagil D. [2005], The role of emotions in conflict management: The case of work teams, "International Journal of Conflict Management" 16 (1): 55-69.
Sypniewska B. A. [2014], Evaluation of factors influencing job satisfaction, "Contemporary Economics" 8 (1): 57-72.
Tajfel H., Turner J. [1979], An integrative theory of inter-group conflict, in: Austin W. G., Worchel S. (eds.), The social psychology of intergroup relations, Brooks-Cole, Monterey: 33-47.
Thomas K. W. [1976], Conflict and conflict management, in: Dunnette M. D. (ed.), Handbook of industrial and organizational psychology, Rand McNally, Chicago: 889-935.
Ting-Toomey S., Gao G., Trubisky P., Yang Z., Soo Kim H., Lin S. L., Nishida T. [1991], Culture, face maintenance, and styles of handling interpersonal conflict: A study in five cultures, "International Journal of Conflict Management" 2 (4): 275-296.
Tjosvold D. [2008], The conflict-positive organization: It depends upon us, "Journal of Organizational Behavior" 29 (1): 19-28.
Vroom V. H. [1964], Work and motivation, Wiley, New York.
Wall J. A., Callister R. R. [1995], Conflict and its management, "Journal of Management" 21 (3): 515-558