MODEL ZARZĄDZANIA ZMIANĄ W PRACY ZDALNEJ W JEDNOSTKACH EDUKACYJNYCH
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest stworzenie modelu zarządzania zmianą, który może być wykorzystany przez dyrektorów i kierowników jednostek edukacyjnych podczas nadzorowania pracowników administracyjnych w czasie telepracy. Model kierowania zmianą stanowi czwartą
fazę metodyki myślenia sieciowego i umożliwia przeprowadzenie właściwego procesu decyzyjnego. Niniejszy artykuł stanowi próbę implementacji metodologii myślenia sieciowego w procesie tworzenia modelu zarządzania zmianą. W celu stworzenia modelu przeprowadzono dwuetapowe badania. W pierwszej fazie przeprowadzono pogłębione, standaryzowane wywiady pogłębione z dyrektorami jednostek edukacyjnych w Wielkopolsce. W drugiej fazie przeprowadzono badanie ilościowe (badanie ankietowe) na próbie 30 pracowników administracyjnych podlegających dyrektorom szkół. W wyniku przeprowadzonych badań powstał model zarządzania zmianą. Określono kierowalne (pod kontrolą decydenta) i niekierowalne (poza kontrolą decydenta) czynniki związane z telepracą. Na podstawie tych czynników zidentyfikowano sygnały wczesnego ostrzegania, które dostarczają istotnych informacji dla
dyrektorów. Ich obserwacja pozwala bowiem bezpośrednio oddziaływać na kształtowanie się czynników kierowalnych. Identyfikacja wskaźników wczesnego ostrzegania umożliwia podjęcie działań profilaktycznych.