Psychologiczne uwarunkowania nastrojów konsumentów i propozycja alternatywnego ich pomiaru

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Maria Drozdowicz-Bieć

Abstrakt

W oparciu o wnioski z badań nad psychologicznymi uwarunkowaniami indeksów nastrojów konsumenckich, stworzona zostaje propozycja nowej formuły wskaźnika dobrobytu w oparciu o ilościowe dane statystki oficjalnej. Czynnikami ekonomicznymi mającymi decydujący wpływ na kształtowanie opinii konsumentów są: dochody, inflacja oraz zatrudnienie. Istotny dla kształtowania opinii konsumentów jest również sposób postrzegania przez człowieka tych kategorii ekonomicznych. Na kształtowanie opinii konsumentów większy wpływ wywierają zmiany zjawisk ekonomicznych niż ich poziomy. Ludzie nie dostrzegają zmian krótkookresowych. Asymetrycznie odbierają pozytywne i negatywne zmiany o tej samej wartości. Wnioski z badań prowadzą do konstrukcji Wskaźników Dobrobytu opartych na danych ilościowych statystyki oficjalnej. Zaprezentowano wskaźniki dla Polski, USA oraz Niemiec. (abstrakt oryginalny)

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Dział
Artykuły