Instytucjonalne uwarunkowania politycznego cyklu koniunkturalnego

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Przemysław Pacześ

Abstrakt

Opracowanie odnosi się do istotnego problemu społecznego i gospodarczego, jaki stanowi niedostrzeganie efektów politycznego cyklu koniunkturalnego. W pracy dokonano przeglądu dotychczasowych doświadczeń w zakresie funkcjonowania reguł fiskalnych w UE oraz wskazano ich niedoskonałości. Szczególną uwagę poświęcono niezależnym instytucjom fiskalnym, jako podmiotom, których funkcjonowanie mogłoby ograniczyć pokusę prowadzenia przez polityków nieefektywnej polityki gospodarczej. Wskazano polskie doświadczenia w zakresie ratyfikacji Paktu fiskalnego oraz przedstawiono teoretyczne uzasadnienie powołania Rady Fiskalnej.(abstrakt oryginalny)

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Dział
Artykuły

Bibliografia

A Fiscal Compact for a Stronger Economic and Monetary Union, Monthly Bulletin, ECB, May 2012.

Auerbach, A. J., Gorodnichenko Y., Measuring the output responses to fiscal policy, NBER Working Paper, 2010, No. 16311.

Calmfors L., Corsetti G., Hassler J., Saint-Paul G., i inni "Chapter 5: The Hungarian Crisis", EEAG Report on the European Economy 2012.

Calmfors L., The Role of Independent Fiscal Institutions, Stockholm University and Swedish Policy Council, 2010.

Debrun X., Democratic Accountability, Deficit Bias and Independent Fiscal Agencies,”IMF Working Paper”, July 2011.

Draft Principles for Independent Fiscal Institutions, OECD Parliamentary Budget Officials and Independent Fiscal Institutions, 4th Annual Meeting, Paris, 23-24 February 2012.

Graj D., Komu służy pakt fiskalny, „Rzeczpospolita”, 19 lutego 2012.

Hagemann R., Improving Fiscal Performance Through Fiscal Councils, OECD Working Paper, France, 2010, No. 829.

Hendershott P. H., Villani K., What Made the Financial Crisis Systemic?, Policy Analysis, CATO Institute, 6 March 2012, No. 693.

Hibbs D.A., Political Parties and Macroeconomic Policy, “The American Political Science Review”, 1977, Vol. 71.

Kopits G., Independent Fiscal Institutions: Developing Good Practices, Stockholm, 2011 - Draft prepared for the Third Annual Meeting of OECD Parliamentary Budget Officials Kopits G., Symansky S., Fiscal Policy Rules, IMF, Occasional Paper, Washington 1998, No. 162.

Kornai J., Where is The Line Between Independent Economic Analysis and Active Policy Making? The example of The Independent Fiscal Councils, Acta Oeconomica, No. 60.

Kovacs B., Gyongyi C., The role of independent fiscal institutions in managing the European sovereign debt crisis: The case of the United Kingdom, Germany and Poland, MPRA Paper, 2012, No. 40354.

Nordhaus W. D., The Political Business Cycle, Review of Economic Studies, 1975, No. 42.

Ódor L., Kiss P.G., Kivetel Erositi? Fiskalis szabalyok a visegradi orszagokban (Exception proves? Fiscal rules in the Visegrad countries), MNB Szemle, 6, 2.

Public Finances in EMU 2006, European Economy, European Commission, Directorate General for Economic and Financial Affairs, 2006, No. 3.

Pacześ P., Polityczne aspekty cyklu koniunkturalnego, Myśl Ekonomiczna i Prawna, WSHiP, 2008, nr 1 (20).

Swedish Fiscal Policy, Fiscal Policy Council Report, 2012.