Czynniki prawdopodobieństwa wystąpienia obserwacji brakujących w badaniach koniunktury metodą testu
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Brakujące obserwacje stanowią poważny problem w badaniach koniunktury gospodarczej metodą testu, ponieważ wprowadzają element autoselekcji i podważają ich reprezentatywność. Nie udało się jak dotąd wypracować skutecznych metod zapobiegania występowaniu brakujących obserwacji. Celem niniejszej pracy jest identyfikacja czynników, które decydują o tym, czy uczestnik badania koniunktury odpowie na pytania ankiety, i zaproponowanie działań, które zwiększą zwrotność ankiet. Z analizy danych pochodzących z badań koniunktury w przemyśle przetwórczym, prowadzonych przez Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, nie wynika jednak, by zawierały one informacje umożliwiające wskazanie takich czynników. Jedyny pozytywny i statystycznie istotny rezultat analizy to taki, że wytwórcy produktów naftowych, chemikaliów i tworzyw sztucznych udzielają pełniejszych informacji niż inni producenci.(abstrakt oryginalny)
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Bibliografia
Bethlehem, J. (2009). Applied Survey Methods: A Statistical Perspective. New Jersey: John Wiley & Sons.
Białowolski, P. (2016). The influence of negative response style on survey-based household inflation expectations. Quality & Quantity. International Journal of Methodology, 50: 509-528.
Curtin, R., Presser, S., Singer, E. (2005). Changes in telephone survey nonresponse over the past quarter century. The Public Opinion Quarterly. 69: 87-98.
Groves, R. M. (1989). Survey Errors and Survey Costs. New York: John Wiley & Sons.
Groves, R. M. (2006). Nonresponse rates and nonresponse bias in household surveys. The Public Opinion Quarterly, 70: 646-675.
GUS (2008). Zmiany strukturalne grup podmiotów gospodarki narodowej w 2007 r. Warszawa: GUS.
Kowalczyk, B. (2010). On selected issues of non-response in the case of business tendency surveys. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Economica, 235: 263-271.
Rassmusen, K., Thimm, H. (2009). Fact-based understanding of business survey non-response. The Electronic Journal of Business Research Methods, 7(1): 83-92.
RIED (2017). Koniunktura w przemyśle. 344.
Särndal, C., Swensson, B., Wretman, J. (1992). Model Assisted Survey Sampling. New York: Springer-Verlag.
Schwarz, G. (2013). Response Rates in European Business Tendency Surveys. Vienna: Austrian Institute of Economic Research (WIFO).
Thompson, K., Oliver, B. (2012). Response rates in business surveys: Going beyond the usual performance measure. Journal of Official Statistics, 28(2): 221-237.
Toepoel, V., Schonlau, M. (2017). Dealing with nonresponse: Strategies to increase participation and methods for postsurvey adjustments. Mathematical Population Studies, 24(2): 79-83.
Tomczyk, E., Kowalczyk, B. (2010). Influence of non-response in business tendency surveys on properties of expectations. Statistic in Transition New Series, 11: 403-422.