Czynniki prawdopodobieństwa wystąpienia obserwacji brakujących w badaniach koniunktury metodą testu

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Emilia Tomczyk

Abstrakt

Brakujące obserwacje stanowią poważny problem w badaniach koniunktury gospodarczej metodą testu, ponieważ wprowadzają element autoselekcji i podważają ich reprezentatywność. Nie udało się jak dotąd wypracować skutecznych metod zapobiegania występowaniu brakujących obserwacji. Celem niniejszej pracy jest identyfikacja czynników, które decydują o tym, czy uczestnik badania koniunktury odpowie na pytania ankiety, i zaproponowanie działań, które zwiększą zwrotność ankiet. Z analizy danych pochodzących z badań koniunktury w przemyśle przetwórczym, prowadzonych przez Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, nie wynika jednak, by zawierały one informacje umożliwiające wskazanie takich czynników. Jedyny pozytywny i statystycznie istotny rezultat analizy to taki, że wytwórcy produktów naftowych, chemikaliów i tworzyw sztucznych udzielają pełniejszych informacji niż inni producenci.(abstrakt oryginalny)

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bethlehem, J. (2009). Applied Survey Methods: A Statistical Perspective. New Jersey: John Wiley & Sons.

Białowolski, P. (2016). The influence of negative response style on survey-based household inflation expectations. Quality & Quantity. International Journal of Methodology, 50: 509-528.

Curtin, R., Presser, S., Singer, E. (2005). Changes in telephone survey nonresponse over the past quarter century. The Public Opinion Quarterly. 69: 87-98.

Groves, R. M. (1989). Survey Errors and Survey Costs. New York: John Wiley & Sons.

Groves, R. M. (2006). Nonresponse rates and nonresponse bias in household surveys. The Public Opinion Quarterly, 70: 646-675.

GUS (2008). Zmiany strukturalne grup podmiotów gospodarki narodowej w 2007 r. Warszawa: GUS.

Kowalczyk, B. (2010). On selected issues of non-response in the case of business tendency surveys. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Economica, 235: 263-271.

Rassmusen, K., Thimm, H. (2009). Fact-based understanding of business survey non-response. The Electronic Journal of Business Research Methods, 7(1): 83-92.

RIED (2017). Koniunktura w przemyśle. 344.

Särndal, C., Swensson, B., Wretman, J. (1992). Model Assisted Survey Sampling. New York: Springer-Verlag.

Schwarz, G. (2013). Response Rates in European Business Tendency Surveys. Vienna: Austrian Institute of Economic Research (WIFO).

Thompson, K., Oliver, B. (2012). Response rates in business surveys: Going beyond the usual performance measure. Journal of Official Statistics, 28(2): 221-237.

Toepoel, V., Schonlau, M. (2017). Dealing with nonresponse: Strategies to increase participation and methods for postsurvey adjustments. Mathematical Population Studies, 24(2): 79-83.

Tomczyk, E., Kowalczyk, B. (2010). Influence of non-response in business tendency surveys on properties of expectations. Statistic in Transition New Series, 11: 403-422.