Support for families in protecting the mental health of children

Main Article Content

Monika Wójta-Kempa
https://orcid.org/0000-0002-0027-1033

Abstract

The family can be a background of health crises and – at the same time – the greatest source of support for a child. It plays a crucial role in reducing the risk of disorders and increasing the psychological immunity of teenagers. The article presents a number of threats to the mental health of young people, derived from different research. Its main goal is to present the importance of the support system for parents and families in protection of children's mental health. Against this background, some parental errors and deficiencies are analysed as the reasons for ignoring the first symptoms of a child’s crisis. Support for the youth and their families should be provided not only from parents but also from teachers, pedagogues and their wider social environment. Many institutions, including medical staff, schools, governmental and non-governmental organisations may effectively support parents and caregivers in prevention and intervention in a situation of mental crisis. The article discusses the determinants of effective help for families experiencing mental health crises of children.

Article Details

How to Cite
Wójta-Kempa, M. (2020). Support for families in protecting the mental health of children. Studia Demograficzne, (2(176), 95–111. https://doi.org/10.33119/SD.2019.2.5
Section
Original research papers & review papers

References

[1] Armstrong, B., Mackey, E. R., & Streisand, R. (2011). Parenting behavior, child functioning, and health behaviors in preadolescents with type 1 diabetes. Journal of Pediatric Psychology, 36 (9), 1052–1061, DOI: 10.1093/jpepsy/jsr039.
[2] Bean, A. R., Barber, B. K., & Crane, D. R. (2006). Parental support, behavioral control, and psychological control among African American youth. The relationships to academic grades, delinquency, and depression, Journal of Family Issues, 27 (10), 1335–1355.
[3] Duke, D. C., Geffken, G. R., Lewin, A. B., Williams, L. B., Storch, E. A., & Silverstein, J. H. (2008). Glycemic control in youth with type 1 diabetes: Family predictors and mediators. Journal of Pediatric Psychology, 33 (7), 719–727, DOI: 10.1093/jpepsy/jsn012.
[4] Dutkiewicz, I. (2018). Na każdą 28‑osobową klasę, statystycznie dwie osoby są po próbie samobójczej. Tak wygląda prawdziwy dramat polskich dzieci. Retrieved from: https://publicystyka.ngo.pl/na-kazda-28‑osobowa-klase-statystycznie-dwie-osoby-sa-po-probie-samobojczej-tak-wyglada-prawdziwy-dramat-polskich-dzieci (accessed: 8.11.2019).
[5] Gardner, F., Hutchings, J., Bywater, T., & Whitaker, C. (2010). Who benefits and how does it work? Moderatory and mediators of outcome in an effectiveness trial of a parenting intervention. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 39 (4), 568–580, DOI: 10.1080/15374416.2010.486315.
[6] Grzegorzewska, I. (2011). Resiliency factors predicting psychological adjustment among children and family. Studia Gdańskie, 28, 133–142.
[7] Grzegorzewska, I. (2016). Rodzinne uwarunkowania problemów i zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Psychologiczne zeszyty naukowe. Półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2, 87–95.
[8] Janas-Kozik, M. (2017). Sytuacja psychiatrii dzieci i młodzieży w Polsce w 2016 roku. Aktualne występowanie i obraz zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego. Psychiatria, 14 (1), 61–63.
[9] Krajcer, M. (2014). The influence of parenting on the psychological health of adolescents. A study of boys and girls attending second grade of upper secondary school in Stockholm. Stockholm: Centre for Health Equity Studies.
[10] Maślankiewicz, R., & Bójko, M. (2019). Psychiatria dzieci i młodzieży w Polsce. Report. [PDF File]. Warszawa: Sieć Obywatelska Watchdog Polska.
[11] Mazur, J. (2018). Subiektywna ocena zdrowia. In: J. Mazur & A. Małkowska-Szkutnik (Eds.), Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC. Warszawa: Institute of Mother and Child.
[12] Mazur, J. (Ed) (2015). Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych. Wyniki badań HBSC 2014. Warszawa: Institute of Mother and Child.
[13] Mazur, J., & Małkowska-Szkutnik, A. (Eds.) (2018). Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC. Warszawa: Institute of Mother and Child.
[14] Ostaszewski, K. (2018). Myśli samobójcze a sytuacja rodzinna oraz problemy inter- i eksternalizacyjne u młodzieży w wieku 14–16 lat. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17 (3), 42–62.
[15] Ostręga, W. (2018). Rodzinne uwarunkowania komunikacji. In J. Mazur & A. Małkowska-Szkutnik (Eds.), Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC. Warszawa: Institute of Mother and Child.
[16] Pawłowska, B., Potembska, E., Zygo, M., Olajossy, M., & Dziurzyńska, E. (2016). Rozpowszechnienie samouszkodzeń dokonywanych przez młodzież w wieku od 16 do 19 lat. Psychiatria Polska, 50 (1), 29–42. DOI: http://dx.doi.org/10.12740/PP/36501.
[17] Piotrowska, P., Tully, L. A., Lenroot, R., Kimonis, E., Hawes, D., Moul, C., Frick, P. J., Anderson, V., & Dadds, M. R. (2017). Mothers, fathers, and parental systems: A conceptual model of parental engagement in programmes for child mental health—connect, attend, participate, enact (CAPE). Clin Child Fam Psychol Review, 20, 146–161.
[18] Pisula, A., Bryńska, A., Wójtowicz, S., Srebrnicki, T., & Wolańczyk, T. (2019). General health, sense of coherence and coping styles in parents participating in workshops for parents of hyperactive children. Psychiatria Polska, 53, 419–432. DOI: https://doi.org/10.12740/PP/94382.
[19] Skokauskas, N., Fung, D., Flathery, L. T., von Klitzing, K., Puras, D., Servili, C., Dua, T., Falissard, B., Vostanis, P., Moyano, M. B., Feldman, I., Clark, C., Boricević, V., Patton, G., Leventhal, B., & Guerrero, A. (2019). Shaping the future of child and adolescent psychiatry. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 13, 19. DOI: 10.1186/s13034-019–0279‑y.
[20] Środki na wsparcie rodziców dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zdrowia psychicznego (2017). Retrieved July 17, 2019 from: http://um.swidnica.pl/pages/posts/srodki-na-wsparcie-rodzicow-dzieci-i-mlodziezy-z-zaburzeniami-rozwoju-i-zdrowia-psychicznego-2110.php?p=620 (accessed: 8.11.2019).
[21] Zamachy samobójcze od 2017. Statystyki policji (2019). Retrieved from: http://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/zamachy-samobojcze/63803, Zamachy-samobojcze-od--2017‑roku.html (accessed: 8.11.2019).
[22] Surma-Kuś, D., Pilawski, Ł., Siwiec, A., & Janas-Kozik, M. (2018). Mental health centre for children and adolescents in Sosnowiec – a model example of community psychiatry. Psychiatr Psychol Klin, 18 (4), 405–412. DOI: 10.15557/PiPK.2018.0048.
[23] Szredzińska, R. (2017). Zdrowie dzieci i młodzieży. In: Dzieci się liczą. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, Dziecko Krzywdzone, 16 (1).
[24] Twardowski, A. (2014). Nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, Forum Pedagogiczne, (1), 15–33.
[25] Uzar, M., Guśtak, E., Matusiak, F., & Borys, E. (2018). Changes in the clinical picture of conduct disorders in adolescents hospitalized for mental health reasons in 1990–2015. A comparative study. Psychiatr Psychol Klin, 18 (2), 127–136. DOI: 10.15557/PiPK. 2018.0015.
[26] Zawadzka, D., & Korzycka, M. (2018). Wsparcie społeczne. In: J. Mazur, A. Małkowska-Szkutnik (Eds.), Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC. Warszawa: Institute of Mother and Child.
[27] Żechowski, C. (2012). Zaburzenia odżywiania się – problem współczesnej młodzieży. [PDF File] Ośrodek Badań Edukacyjnych.
[28] Żurkowska, D. (2015). Pomoc online dzieciom w trudnych sytuacjach życiowych. Specyfika problemów zgłaszanych przez dzieci. [PDF File]. Warsaw: Fundacja Dzieci Niczyje. Retrieved July 20th 2019 from: https://fdds.pl/baza_wiedzy/2015‑pomoc-online-dzieciom-trudnych-sytuacjach-zyciowych/ (accessed: 8.11.2019).