Innovative Performance of Transnational Corporations

Main Article Content

Wioletta Mierzejewska
https://orcid.org/0000-0001-9777-4376

Abstract

The paper addresses innovative performance of transnational corporations (TNCs). Its goal is to find out whether innovation is typical of transnational corporations and what are its sources in TNCs. The goal has been attained by analysing the rankings of the world’s most innovative companies. Three groups of transnational corporations featuring in these rankings have been distinguished: old giants, innovators with a past, and young players. Conclusions on the innovative performance of transnational corporations have been enriched with the analysis of sources of innovation in these companies, R&D outlays included.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mierzejewska, W. (2019). Innovative Performance of Transnational Corporations. Journal of Management and Financial Sciences, (31), 69–83. https://doi.org/10.33119/JMFS.2018.31.6
Section
Articles

References

1. Amabile T. M., 1997. Motivating creativity in organizations: on doing what you love and loving what you do. California Management Review, vol. 40, no. 1.
2. Arak P., August 2014. Nie łudźmy się, mała firma nie stworzy innowacj. Available at: https://www.obserwatorfinansowy.pl/ [Accessed 10.01.2018].
3. Blomberg A., Kallio T., Pohjanpää H., 2017. Antecedents of organizational creativity: Drivers, barriers or both? Journal of Innovation Management, vol. 5 (1).
4. BCG January 2018. The most innovative companies 2018. Innovators go all in on digital. https://www.bcg.com/ [accessed 20.01.2018].
5. Buckley P. J., Casson M., 2016. The future of the multinational enterprise. McMillan Press.
6. Cantwell J., 1989. Technological innovation and multinational corporations. Blackwell.
7. Dunning J., 1993. Multinational enterprises and the global economy., Reading, MA: Addison Wesley. In: A. Zorska, 2007. Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania. Warszawa: PWE.
8. Dunning J., 2007. Some macro-data on the regionalisation/globalisation debate: a comment on the Rugman/Werbke analysis. Journal on the International Business Studies, vol. 38.
9. Dunning J., 1993. The theory of transnational corporations. vol. 1. Taylor & Francis.
10. Dunning J., Lundan S., 2008. Multinational enterprises and the global economy. Edward Elgar Publishing.
11. Dyduch W. 2013. Twórcza strategia organizacji. Katowice.
12. Dyer J., Gregersen H., How We Rank the Most Innovative Companies 2017. Forbes. Available at: https://www.forbes.com/ [Accessed 20.01.2018].
13. Gasz M., 2012. Znaczenie korporacji transnarodowych w gospodarce światowej. Ekonomia i Prawo, vol. 11.4.
14. Herstatt C. et al., 2012. Management of technology and innovation in Japan, Springer Verlag, Berlin-Heidelberg 2006, p. 311. In: J. Rymarczyk, Biznes międzynarodowy. Warszawa: PWE.
15. Jantoń-Drozdowska E., 2006. Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji. Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, vol. 2.
16. Jaworek M., Kuzel M., 2015. Transnational corporations in the world economy: Formation, development and present position. Copernican Journal of Finance and Accounting, vol. 4 (1).
17. Kapler J. K., 1997. The theory of transnational firms: An empirical reassessment. International Review of Applied Economics, vol.11 (2).
18. Karaszewski W., 2004. Największe korporacje transnarodowe świata i ich wpływ na wzrost gospodarczy. In: M. Hafler, W Karaszewski, Eds. Czynniki wzrostu gospodarczego. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
19. Kogut B., Zander U., 2003. Knowledge of the Firm and the Evolutionary Theory of Multinational Corporation. Journal of International Business Studies, vol. 34.
20. Kraśnicka T., Głód W., Wronka-Pospiech M., 2016. Innowacyjność polskich gazel biznesu. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe UE w Katowicach, no. 270.
21. Leśniak-Moczuk A., 2016. Wizja, strategia, innowacyjność w firmie Apple. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, no. 5 (83), part 2.
22. Łukasik P., 2007. Analiza problemów pomiaru innowacyjności przedsiębiorstw. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, no. 52 (4).
23. Manea J., Pearce R., 2004. Industrial restructuring in economies in transition and TNCs’ investment motivations. Transnational Corporations, vol. 13.2.
24. Markusen J., 1995. The boundaries of multinational enterprises and the theory of international trade. The Journal of Economic Perspectives, vol. 9.2.
25. Nohria N., Ghoshal S., 1997. The Differentiated Network. Organizing Multinational Corporations for Value Creation. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
26. Nowakowski M. K., Ed., 2005. Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji. Warszawa: OW SGH.
27. Ordóñez P., 2005. Transnational corporations and strategic challenges, The Learning Organization, vol. 13 (6).
28. Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., 2009. Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów. Warszawa: OW SGH.
29. PwC, 2017. Reinventing innovation. Five findings to guide strategy through execution. Availabl at: https://www.pwc.com/ [Accessed 10.01.2018].
30. Romanowska M., 2016. Determinanty innowacyjności polskich przedsiębiorstw. Przegląd Organizacji, no. 2.
31. Romanowska M., 2017. Profil diagnostyczny jako narzędzie badania innowacyjności przedsiębiorstw. STUDIA OECONOMICA POSNANIENSIA, vol. 5, no. 9.
32. Rosińska-Bukowska M., 2009. Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji Kreowanie globalnej przestrzeni biznesowej. Script. Available at: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/ [Aaccessed 10.01.2018].
33. Sala S., 2005. Rozwój korporacji transnarodowych w gospodarce światowej. Przedsiębiorczość-Edukacja, vol. 1.
34. Sarbu M., 2015. Globalization and Foreign Direct Investments. Iasi: Alexandru Ioan Cuza University of Iasi, Centre for European Studies, CES Working Papers, vol. VII, iss. 2.
35. Sopińska A., Mierzejewska W., 2017. Otwarte innowacje produktowe realizowane przez przedsiębiorstwa działające w Polsce. Podejście zasobowe. Warszawa: OW SGH.
36. Sznyk A., Karasek J., Eds., March 2015. Innowacje 2015. Available at: http://ingos.pl/public/, [accessed 10.01.2018].
37. UNCTAD, Press Release. Available at: http://unctad.org/ [Accessed 10.01.2018].
38. UNCTAD. Structure of TNCs. Available at: http://unctad.org/ [Accessed 20.01.2018].
39. UNCTAD, 2017a. Technical Annex: The top 100 digital MNEs, WIR 2017 Chapter IV. http:// unctad.org/ [Aaccessed 10.01.2018].
40. UNCTAD. Transnational corporations. http://unctad.org/en/Pages/DIAE/Transnationalcorporations-(TNC). aspx [Accessed 20.01.2018].
41. UNCTAD, 2017b. World Investment Report 2017. Investment and the Digital Economy. http://unctad.org/ [accessed 10.01.2018].
42. Zorska A., 2007. Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania. Warszawa: PWE.