The role of a leader in managing mutigenerational virtual teams

Main Article Content

Beata Koszyk

Abstrakt

The today's workplace rapidly evolves, with the increasing role of virtual teams which reshape traditional team settings. At the same time, labor market becomes more generationally diverse, with Baby Boomers, Generation X, Generation Y (Millennials), and Generation Z working side by side, each bringing unique perspectives, expectations, and work styles. In this dynamically changing environment, effective leadership is more critical than ever. The purpose of the article is to present the results of a survey conducted in April 2024 on the expectations of employees from different generations regarding the expected and the current level of competences of virtual team leaders. On the basis of the research, it was found that each generation have different expectations in terms of competences of a virtual team leader. Findings also show that there is a discrepancy between expectations and the current level of competences of virtual team leader.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Koszyk, B. (2025). The role of a leader in managing mutigenerational virtual teams. Journal of Management and Financial Sciences, (58), 107–130. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/JMFS/article/view/4814
Dział
Articles

Bibliografia

Adair, J. (2003). Not Bosses but Leaders: How to Lead the Way to Success, London: Kogan Page, (3rd ed.).

Apanowicz, J. (2005). Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie, prace habilitacyjne, wyd. Difin, Warszawa.

Armstrong, M. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Batırlık, S.N., Gencer, Y.G., Akkucuk, U. (2022). Global Virtual Team Leadership Scale (GVTLS) Development in Multinational Companies. Sustainability, 14, 1038.

Bencsik, A., Horváth-Csikós, G., & Juhász, T. (2016). Y and Z Generations at workplaces. Journal of Competitiveness, 8(3), pp. 90–106.

Conger, J. (1990). The dark side of leadership. Organizational Dynamics, 19 (2), 44-55.

Diagnoza sytuacji osób defaworyzowanych na rynku pracy (2010). Wałbrzych.

Dźwigoł, H. (2015). Warsztat badawczy w naukach o zarządzaniu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie, 83(1941), pp. 133-142.

Gallup, (2017). State of the American Workplace.

Gębczyńska, M., Kwiotkowska, A. (2020). Koncepcje przywództwa w erze Przemysłu 4.0. In: Wyzwania i szanse dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (pp. 49-63). A. Michna, J. Kaźmierczak (ed.), Warszawa: CeDeWu.

Gilson, L., Maynard, M., Young, N., Vartiainen, M., Hakonen, M. (2015). Virtual Teams Research: 10 Years, 10 Themes, and 10 Opportunities. Journal of Management, 41(5), pp. 1313-1337.

Gzowska, W., Gęgotek, S. (2017). Zarządzanie współpracą międzygeneracyjną pracowników jako determinant sukcesu współczesnych organizacji. Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne, 3(26), pp. 125-135.

Hossein, G. (2012). A literature review on challenges of virtual team’s leadership. Journal of Sociological Research, Vol.3, No.2, pp.134-145.

Hunsaker, P. L., Hunsaker, J. S. (2008). Virtual Teams A Leader's Guide. Team Performance Management An International Journal, 14, pp. 86-101.

Hysa, B. (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie, 151, pp. 385-398.

Jeszka, A.M. (2013). Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu. Organizacja i Kierowanie, nr 5 (158), pp. 31-39.

Klub Dyrektora HR we współpracy z Ośrodkiem Dialogu i Analiz ThinkTank (2016). Różne pokolenia – jedna Organizacja, Warszawa.

Kuc, B.R., (2004). Od zarządzania do przywództwa. Dylematy władzy organizacyjnej, Wyd. Menedżerskie PTM, Warszawa.

Kupczyk, T., Stor, M. (2017). Zarządzanie kompetencjami. Teoria, badania i praktyka biznesowa, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław.

Lisiński, M. (2017). Problemy badawcze i metody ich rozwiązywania w naukach o zarządzaniu. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 8 (811), pp. 3-20.

Mrówka, R. (Ed.) (2021). Przywództwo w organizacjach. Analiza najlepszych praktyk, Wolters Kluwer Polska.

Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Nowosielski, S. (2016). Cele w badaniach naukowych z zakresu zarządzania. Aspekty metodologiczne. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 421, pp. 468-482.

Smolbik-Jęczmień, A. (2017). Kształtowanie własnej kariery zawodowej w kontekście wielopokoleniowości, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Stachowicz-Stanusch, A. (2011). Destrukcyjne strony charyzmatycznego przywództwa, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 6, pp. 113-126.

Weisban, S. (2008). Leadership at a distance: research in technologically supported work, Lawrence Erlbaun Associates Inc., New York.

Weroniczak, L. (2010). Człowiek w obliczu szybko dokonujących się zmian. In: Bo życie to nieustanny rozwój, J. Majerowska (red.), Poradnik, Edustacja.

Wiktorowicz J., Warwas, I. (2017). Pokolenia na rynku pracy. In: Pokolenia - co się zmienia? Kompedium zarządzania multigeneracyjnego (pp. 19-33), J. Wiktorowicz, I. Warwas, M. Kuba, E. Staszewska, A. Woszczyk, A. Stankiewicz, J. Kliombka-Jarzyna. WoltersKluwer, Warszawa.

Winch, S. (2014). Wybrane determinanty przywództwa w przedsiębiorstwie - wyniki badań pilotażowych. Marketing i Rynek, nr 5 (CD), pp. 1258-1264.

Winch, S. (2019). System wartości kandydatów na studia w uczelni ekonomicznej – na przykładzie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. e-mentor, nr 1, pp. 18-24.

Wyród-Wróbel, J., Biesok, G. (2018). Przywódca zdaniem swej organizacji - podsumowanie wyników badań. Marketing i Rynek, nr 9, pp. 1024-1035

Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska, B. (2014). Pokolenie „Z” na rynku pracy – wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 350, pp. 405-415.

Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska, B. (2016). Zarządzanie pracownikami z pokolenia paradoksów. Nauki o Zarządzaniu, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2 (27), s. 196-206.