The influence of fiscal rules on the discipline in the public finance in Poland
Main Article Content
Abstrakt
Fiscal rules constitute tools that match the characteristics of a transparent fiscal policy. Increasing the predictability of activities conducted within the public finance sector, which can limit politicians’ irresponsible behaviour, is of crucial importance. Fiscal rules may be preventative in nature – they can, therefore, prevent negative phenomena in the area of public finance now and in the near future. They become a kind of obstacle for potential inappropriate fiscal expansion, expenditure expansion in particular, of the public authorities, which could lead to too deep an imbalance between the liabilities of the state and the sources sufficient to cover its obligations. The trends in changes in the current public finance are supplemented by introducing fiscal rules or strengthening their role. The basic problem with fiscal rules is that in many cases they are leaky and are also not consistently observed. The aim of the article is to present a brief overview of national and supranational fiscal rules and reference to the existing situation in the public finance in Poland. The article presents the analysis of the source literature, legal acts and statistical data.
Downloads
Article Details
Bibliografia
1. Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, Dz.U. 78, poz 483 z późn. zm. [The Act of April 2, 1997. Constitution of the Republic of Poland, Journal of Laws 78, item 483, as amended].
2. Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 roku o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, Dz. U. 2005, nr 14, poz. 114. [Act of December 17, 2004 on liability for violation of public finance discipline, Journal of Laws 2005, No. 14, item 114].
3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. 2013, poz. 885 i 938. [Act of 27 August 2009 on public finance, Journal of Laws 2013, item 885 and 938].
4. Other publications:
5. Alesina, A., Perotti, R. (1996). Fiscal Discipline and the Budget Process. American Economic Review, Vol. 86, No. 2.
6. Ciak, J. (2011a). Kontrowersje wokół Paktu na rzecz stabilności i wzrostu. Roczniki Naukowe WSB, Toruń, No 10 (10).
7. Ciak, J. (2011b). Kryzys finansowy a deficyt sektora finansów publicznych w Polsce i krajach Unii Europejskiej, Ekonomiczne i prawne uwarunkowania i bariery redukcji deficytu i długu publicznego. J. Szołno-Koguc, A. Pomorska (Eds.), Monografie LEX. Warszawa: LEX, Wolter Kluwer.
8. Ciak, J. M. (2015). Fiscal Rules in Polish Law and the European Union. In: Acta Universitatis Brunesis, Iuridica, Editio Scientia, Vol. 514. Retrieved from: https://www.law.muni.cz/sborniky/system-of-financial-law/general-part.pdf [accessed: 30.11.2017].
9. Duda, M. (2014). Wieloletni Plan Finansowy Państwa i ustawa budżetowa. In: P. Smoleń (Ed.). Ustawa o finansach publicznych. Komentarz. Warszawa: CH Beck.
10. Działo, J. (2016). Indeks reguł fiskalnych jako miara jakości reguł fiskalnych w Unii Europejskiej. Studia prawno–ekonomiczne, Vol. XCIX.
11. Franek, S. (2013). Kryterium odpowiedzialności jako element jakości finansów publicznych. Management and Business Administration. Central Europe, Iss. 2 (121).
12. Franek, S. (2013). Reguły fiskalne w przemianach instytucjonalnych finansów publicznych. Finanse, Rynki finansowe, Ubezpieczenia, No. 39, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, No. 646.
13. Kopits, G., Symanski, S. (1998). Fiscal Policy rules. IMF Occasional Paper, No. 162.
14. Lotko, E., Zawadzka-Pąk, U. K. (2016). Problemy terminologiczne i definicyjne deficytu u długu w polskim i unijnym prawie finansów publicznych. Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu, No. 2 (4). Retrieved from: https://dx.doi.org/10.12775/PBPS.2016.009 [accessed: 15.09.2018].
15. Marchewka-Bartkowiak, K. (2012). Reguły fiskalne w warunkach kryzysu finansów publicznych. Ekonomia i Prawo, Quaterly, Vol. X, No. 3.
16. Moździerz, A. (2009). Nierównowaga finansów publicznych. Warszawa: PWE.
17. Owsiak, S. (2013). Dylematy interpretacyjne przy ocenie sytuacji finansowej państwa. Material from the 9th Congress of Polish Economists, Warszawa.
18. Piwowarski, R. (2011). Reguły fiskalne oraz instrumenty nowego zarządzania publicznego jako narzędzia przejrzystej polityki fiskalnej. Studia Ekonomiczne, No. 3 (LXX).
19. Pomorski, P. (2014). Państwowy dług publiczny. In: P. Smoleń. (Ed.). Ustawa o finansach publicznych. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
20. Postuła, M. (2011). Reguły fiskalne na świecie i w Polsce. MBA, No. 5/2011.
21. Premchard, A. (1999). Public Financial Accountability. In: Asian Review of Public Administration, XI (2).
22. Redo, M., Wójtowicz, K., Ciak, J. M. (2018). Bezpieczeństwo Finansów Publicznych. Warszawa: CeDeWu.
23. Słownik Współczesnego Języka Polskiego (1998). Vol. I, Warszawa: Przegląd Reader’s Digest.
24. Wajda-Lichy, M. (2006). Reguły a przejrzystość polityki fiskalnej. In: D. Kopycińska (Ed.), Regulacyjna rola państwa we współczesnej gospodarce. Szczecin: Printgroup.
25. Wójtowicz, K. (2011). Problem konstrukcji optymalnej reguły fiskalnej w warunkach kryzysu finansowego. Zeszyty Naukowe PTE, No. 10.