Zarządzanie różnorodnością : kluczowe pojęcia

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Małgorzata Durska

Abstrakt

Zarządzanie różnorodnością kojarzone jest na ogół z przeciwdziałaniem dyskryminacji. W ramach prowadzenia "akcji naprawczej" przyjmuje się założenie o potrzebie wyrównywania szans osób przynależących do grup mniejszościowych, wykluczanych lub pozbawionych możliwości dostępu do różnych sfer życia społecznego: edukacji, rynku pracy, władzy. W praktyce prowadzi to do podejmowania różnego rodzaju akcji afirmatywnych, czy na przykład wprowadzania systemu kwotowego zapewniającego przedstawicielom tych grup określoną ilość miejsc w szkołach, na uczelniach, w firmach czy w parlamentach. W zarządzaniu różnorodnością nie chodzi jednak o dawanie preferencji czy wyrównywanie szans indywidualnym członkom jakiejś grupy (choć to przy okazji), lecz o uznanie, że szeroko rozumiana różnorodność podnosi jakość całej organizacji. Zarządzanie różnorodnością to zatem wykorzystywanie różnorodnych doświadczeń, różnorodnej wiedzy, umiejętności, predyspozycji i wrażliwości (czysto zawodowych, lecz również kulturowych) w całej organizacji lub firmie. Treść i dynamikę debaty nad rolą różnorodności w kształtowaniu jakości życia społecznego, ekonomicznego i politycznego wyznaczyły płeć i rasa. Nie są to jednak jedyne wymiary różnorodności. Współcześnie na równi z nimi traktowane są różne inne wymiary, takie jak grupa etniczna, narodowość, religia, wiek, niepełnosprawność, przynależność do mniejszości seksualnej, czy tzw. "czarne owce", czyli osoby wykluczone ze względu na jakieś negatywne naznaczenie. Podejście do kwestii różnorodności w firmach biznesowych nie jest jednak jednolite. David A. Thomas i Robin J. Ely wyróżniają trzy paradygmaty różnorodności: paradygmat asymilacji, paradygmat różnorodności, paradygmat integracji. (fragment tekstu)

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Durska, M. (2009). Zarządzanie różnorodnością : kluczowe pojęcia. Kobieta I Biznes, (1-4), 8–12, 36. https://doi.org/10.33119/KiB.2009.1-4.2
Dział
Artykuły

Bibliografia

1. 2005 National Study of Employers, Families and Work Institute, www.familiesandwork.org
2. Aksamit B., Gdzie się pchasz na tym, "Gazeta Wyborcza", 11 stycznia 2008.
3. Helfat C. H., Harris D. i Wolfson P.J., The Pipeline to the Top: Women and Men in the Top Executive Ranks of U.S. Corporations, "The Academy of Management Perspectives", November 2006.
4. Hewlett S. A., Executive Women and The Myth of Having It All, "Harvard Business Review", April 2002.
5. Live Longer, Work Longer, OECD Report, 2006.
6. Merton R. K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 1982.
7. Transforming Disability into Ability, OECD Report, 2003.
8. The Bottom Line: Connecting Financial Performance and Gender Diversity, Catalyst, 2004, www. catalyst.org
9. The Double-Bind Dilemma for Women In Leadership: Damned if You Do, Doomed if You Don't, Catalyst, 2007. www.catalyst.org
10. Thomas D. A., Diversity as Strategy, "Harvard Business Review", September 2004.
11. Thomas D. A. i Ely R. J., Making Differences Matter, "Harvard Business Review", September-October 1996.
12. When Work Works (2007), Families and Work Institute, www.familiesandwork.org
13. Women in Leadership: A European Business Imperative, Catalyst and The Conference Board, 2002, www.catalyst.org