Determinants and conditions of the personnel function which shape a sense of professional satisfaction - a comparative analysis
Main Article Content
Abstrakt
W niniejszym artykule opisano analizę porównawczą wyników poczucia satysfakcji pracowników w kontekście wybranych determinant ZZL w różnych typach organizacji i branż. Przyjęto założenie, że atrybuty obiektywne poczucia satysfakcji zawodowej (w postaci zmiennych kształtujących nominalną jakość funkcji personalnej) mają wpływ na postrzeganie subiektywnego odczuwania zadowolenia z pracy. Na bazie takiego założenia postawiono następujący problemu badawczy: czy potencjalna wysoka jakość funkcji personalnej przekłada się na wysokie poczucie satysfakcji pracowników? W związku z tym głównym celem poznawczym przyjętych badań podjęto próbę zidentyfikowania występowania potencjalnego wpływu wybranych uwarunkowań jakości funkcji personalnej na wyniki i rozkłady uzyskanych wskaźników poczucia zadowolenia z pracy. Zasadniczą konkluzją z badań jest wniosek, że wysoki poziom jakości nowoczesnej funkcji personalnej determinuje wzrost poczucia satysfakcji zawodowej, niemniej źródła powstawania tego zadowolenia (atrybuty subiektywne) są dość znacznie zróżnicowane i nie zależą wprost od wpływu jakości ZZL w organizacji.
Article Details
Bibliografia
Borowska-Pietrzak A. [2014], Measurement of the sense of professional satisfaction. The results of pilot studies, in: Success in HR management. Diversity in human capital management – approaches, methods, tools, vol. 2, M. Stor, A. Fornalczyk (eds.), Management
and psychological problems, University of Economics Publishing House in Wroclaw.
Dyduch W., Bratnicka K. [2014], A re-look at the social capital of the organization, Organization and Management 1A.
Holbeche L. [2003], Understanding Change, Butterworth-Heinemann, Oxford.
Juchnowicz M. [2012], Employees’ commitment. Ways of assessment and motivation, PWE, Warszawa.
Kawka T. [2014], Remuneration in the organizations of the new economy. Conditions. Functions. Configuration, University of Economics Publishing House in Wroclaw, Wrocław.
Kunasz M. [2007], Personnel function measurement system in a company – a set of individually selected measures and indicators, in: J. Poteralski (ed.), Changes of the labour market in the context of social and economic processes, Department of Microeconomics,
University of Szczecin, Szczecin.
Lawler E.E. [1996], From the Ground up. Six Principles for Building the New Logic Corporation, Jossey-Bass, San Francisco.
[9] Listwan T. [2008], Contemporary tendencies in the management of the organization’s
personnel, in: T. Borys, P. Rogala (eds.), Personnel management as a criterion of excellence,
PN University of Economics in Wroclaw no. 31, University of Economics Publishing
House in Wroclaw.
Listwan T. [2010], Human resources management, CH Beck, Warsaw.
Nowak M. [2014], Personnel controlling in the company, House Wolters Kluwert.
Snell S., Bohlander G. [2004], Managing Human Resources, Thomson South-Western, New York.
Strużyna J. [2005], Outside the norm of human resources management, Publishing House of the Higher Banking School in Dąbrowa Górnicza, Dąbrowa Górnicza.
Waal de. A., Coevert V. [2007], The effect of performance management on organizational results of a bank, The International Journal of Productivity and Performance Management 56 (5–6), Emerald Publishing, Bingley