Hyperautomation in organization management – exploratory research nie dotyczy

Main Article Content

Bartosz Niedzielski
Piotr Buła

Abstrakt

Hiperautomacja, jest współcześnie postrzegana jako jeden z najważniejszych trendów technologicznych XXI w. Tym samym - w przeciwieństwie do automacji, która de facto została zapoczątkowana wraz z rozwojem rewolucji przemysłowych - jest zjawiskiem nowym, rozwijającym się, z którym organizacje wiążą duże nadzieje na przyszłość. Z punktu widzenia postępu technicznego, ale i naukowego finalnym celem hiperautomacji będzie zapewne powstanie organizacji typu push-button (organizacja „na przycisk”), która będzie uruchamiana poprzez naciśnięcie przysłowiowego „guzika”. Celem niniejszej pracy, która ma charakter teoretyczno-poznawczy, jest syntetyczna ocena dotychczasowego stanu wiedzy w naukach o zarządzaniu i jakości na temat hiperautomacji oraz ewentualne uzupełnienie luk definicyjnych występujących na tym polu. Jego realizacja odbywa się z wykorzystaniem dwóch metod badawczych w postaci: metody przeglądu literatury (scoping review) oraz metody analizy i krytyki piśmiennictwa (critical review). Za przedmiot badań służy recenzowana literatura naukowa związana z zagadnieniem hiperautomacji, pochodząca z 8 wybranych baz bibliograficznych.  W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że tematyka hiperautomacji jest słabo – czy wręcz nieobecna – w anglojęzycznych bazach naukowych. Ponadto, występują duże braki definicyjne i poznawcze związane z tym zagadnieniem. Dlatego, zdaniem autorów, rozwój (poznanie) hiperautomacji na poziomie praktyki w istotny sposób przewyższa ten, na gruncie nauki. Mając to na uwadze, rekomendują oni kierunki dalszych badań naukowych, które przyczynią się do zmniejszenia tego dystansu.

Article Details

Jak cytować
Niedzielski, B., & Buła, P. (2025). Hyperautomation in organization management – exploratory research: nie dotyczy . Organizacja I Kierowanie, 197(1), 131–146. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/OiK/article/view/2898
Dział
Artykuły

Bibliografia

Agrawal N., Mehta R., Ramakrishna D. [2020], Hyperautomation? The next frontier, Deloitte Touche Tohmatsu India LLP.

Arksey H., O’Mally L. [2005], Scoping studies: Towards a methodological framework, International Journal of Social Research Methodology 8 (1): 19–32.

Awan U., Sroufe R., Shahbaz M. [2021], Industry 4.0 and the circular economy: A literaturę review and recommendations for future research, Business Strategy and the Environment 30 (4): 2038–2060.

Barrett F. D. [1985], Managing robots strategically, Industrial Management & Data Systems 85 (3/4): 20–23.

Booth A., Sutton A., Papaioannou D. [2016], Systematic approaches to a successful literature review, 2nd edition, SAGE Publications Ltd., London.

Chang H. H. [2005], The influence of continuous improvement and performance factors in total quality organization, Total Quality Management 16 (3): 413–437.

Chapman K., Ellinger A. E. [2019], An evaluation of Web of Science, Scopus and Google Scholar citations in operations management, The International Journal of Logistics Management 30 (4): 1039–1053.

Chih-Yi S., Bou-Wen L. [2021], Attack and defense in patent-based competition: A new paradigm of strategic decision-making in the era of the fourth industrial revolution, Technological Forecasting and Social Change 167: 1–12.

Colquhoun H., Levac D., O’Brien K. K., Straus S., Tricco A. C., Perrier L., Kastner M., Moher D. [2014], Scoping reviews: Time for clarity in definition, methods and reporting, Journal of Clinical Epidemiology 67 (12): 1291–1294.

Cronin P., Ryan F., Coughlan M. [2008], Undertaking a literature review: A step-by-step approach, British Journal of Nursing 17 (1): 38–43.

Dholakia N., Firat A. F. [2019], Markets, consumers and society in the age of heteromation, European Journal of Marketing 53 (8): 1504–1520.

Friedman T. L. [2005], The world is flat: A brief history of the twenty-first century, Farrar, Straus and Giroux.

Jacoby M., Usländer T. [2020], Digital twin and Internet of things – current standards landscape, MDPI, Applied Sciences 10 (18): 1–21.

Kerin M., Pham D. T. [2020], Smart remanufacturing: A review and research framework, Journal of Manufacturing Technology Management 31 (6): 1205–1235.

Kirchmer M., Franz P. [2020], Process reference models: Accelerator for digital transformation, Business modeling and software design, Springer International Publishing.

Madhavaram S., Badrinarayanan V., Bicen P. [2015], Critical review as a method of inquiry: Issues and implications, in: Deeter-Schmelz D. (ed.), Proceedings of the 2010 Academy of Marketing Science (AMS) annual conference. Developments in marketing science: Proceedings of the Academy of Marketing Science, Springer, Cham.

Malewski A. [1958], Problemy „Automacji”. Co to jest?, Miesięcznik ZNAK 10/2 (44): 216–221.

Moretti A., Vaia G., Zirpoli F. [2013], The role of organizational standards in IT outsourcing relations, in: Oshri I., Kotlarsky J., Willcocks L. P. (eds.), Advances in global sourcing. Models, governance, and relationships. Global sourcing 2013. Lecture notes in business information processing, vol 163, Springer, Berlin, Heidelberg.

Niedzielski B., Buła P. [2021], Management, organisations and artificial intelligence. Where theory meets practice, Routledge, London.

Paré G., Trudel M. C., Jaana M., Kitsiou S. [2015], Synthesizing information systems knowledge: A typology of literature reviews, Information & Management 52 (2): 183–199.

Pearson A. [2021], Capacity planning in marketing, Applied Marketing Analytics 6 (4): 1–20.

Profiroiu C. M., Vlad C., Sugiyama K., Kokusho K., Tajiri F. [2020], State-of-the-art technology practices in corporate communications and global talent operations – building and activating a cognitive enterprise (NTT Communications Case Study). Review of international comparative management.

Pyöriä P. [2002], Future organizational design. The scope for the IT-based enterprise, Acta Sociologica 45 (3): 242–243.

Ramdhani A., Ramdhani M. A., Abdusy S. A. [2014], Writing a literature review research paper: A step-by-step approach, International Journal of Basic and Applied Science 3: 47–56.

Richardson S. [2020], Affective computing in the modern workplace, Business Information Review 37 (2): 78–85.

Ruault J.‑R. [2013], The human factor within the context of systems of systems, in: Luzeaux D., Ruault J.‑R. (eds.), Systems of Systems: 149–206.

Schneider S., Kokshagina O. [2021], Digital transformation: What we have learned (thus far) and what is next, Creativity and Innovation Management 30 (4): 1–28.

Srivastava A., Kumar A., Damle M. [2020], Hyperautomation in transforming underwriting operation in the life insurance industry, Palarch’s Journal of Archaeology 17 (6): 4928–4944.

Stiglitz J. E. [2012], The price of inequality: How today’s divided society endangers our future, 1st ed, W. W. Norton & Co., New York.

Taulli T. [2020], The robotic process automation handbook: A guide to implementing RPA systems, Apress, New York.

Teunissen T. [2019], Success factors for RPA application in small and medium sized enterprises, University of Twente, Holland.

Thomas L. D. W., Autio E. [2020], Innovation ecosystems in management: An organizing typology, Oxford Encyclopedia of Business and Management, Oxford University Press.

U. S. Department of Labor [1966], Occupational training of women under the manpower development and training act, Manpower development. Training for women, Office of Manpower, Automation and Training.

Verdejo C., Tapia-Benavente L., Schuller B., Vergara-Merino L., Vargas-Peirano M., Silva A. [2021], What you need to know about scoping reviews, Medwave 21: 1–7.

vom Brocke J., Niehaves B., Riemer K., Plattfaut R. [2009], Reconstructing the giant: On the importance of rigour in documenting the literature search process, 17th European Conference on Information Systems (ECIS), Verona, Italy.

Zhao X., Yongchareon S., Cho N.‑W. [2021], Enabling situational awareness of business processes, Business Process Management Journal, vol. ahead-of-print, no. ahead-of-print, p. ahead-of-print.