Artificial intelligence as a challenge for human resources management
Main Article Content
Abstrakt
Sztuczna inteligencja jest coraz częściej wykorzystywana w różnych obszarach zarządzania organizacjami. Dotyczy to również zarządzania zasobami ludzkimi. Jej wykorzystanie skutkuje nie tylko pozytywnymi następstwami, ale powoduje wiele związanych z tym problemów. W artykule omówiono podstawowe wyzwania wyłaniające się na styku sztucznej inteligencji i zarządzania zasobami ludzkimi, a mianowicie: nieprzejrzystość algorytmów, datafikację, świadome kierowanie zachowaniem, złożoność efektów zarządzania zasobami ludzkimi, małą liczbę danych, odpowiedzialność za przestrzeganie norm etycznych i prawnych oraz reakcję pracowników na wykorzystywane algorytmy.
Article Details
Bibliografia
Bhave D.P., Teo L.H., Dalal R.S. [2020], Privacy at work: a review and research agenda for a contested terrain, Journal of Management 46(1): 127-164.
Burrell J. [2016], How the machine “thinks”: understanding opacity in machine learning algorithms, Big Data & Society, January – June: 1-12.
Böhmer N., Schinnenburg H. [2023], Critical exploration of AI-driven HRM to build up organizational capabilities, Employee Relation: The International Journal 15(5): 1057-1082.
Grabowski M., Zając A. [2009], Dane, informacja, wiedza – próba definicji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 798: 99-116.
IBM Global AI Adoption Index [2022], IBM, Report available at: https://www.ibm.com/downloads/cas/GVAGA3JP
Jung J., Song H., Kim Y., Im H., Oh S. [2017], Intrusion of software robots into journalism: the public's and journalist's perceptions of news written by algorithms and human journalists, Computers in Human Behavior 71: 291-298.
Kaur M., AG R., AG R., Gandolfi F. [2023], Research on artificial intelligence in human resource management: trends and prospects, Global Journal of Management and Business Research: a Administration and Management 23(5),
Kurp F. [2020], Sztuczna inteligencja od podstaw, Helion, Gliwice.
Łukasik-Stachowiak K. [2023], Uncertainties and challenges in human resource management in the era of artificial intelligence, Scientific Papers of Silesian University of Technology, Organization and Management Series 181: 341-356.
Mai J-E. [2016], Big data privacy: the datafication of personal information, The Information Society 32(3): 192-199.
Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu [2023], KPMG, Report available at: https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pl/pdf/2023/05/pl-Monitor-Transformacji-Cyfrowej-Biznesu-Edycja-2023-KPMG-Microsoft.pdf
Mroczko F. [2023], Sztuczna inteligencja i jej wykorzystanie w logistyce, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu 53(1): 41-60.
Palos-Sanchez P.R., Baena-Luna P., Badicu A., Infante-Moro J.C. [2022], Artificial intelligence and human resources management: a biliometric analysis, Applied Artificial Intelligence 36(1).
Pocztowski A. [2018], Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Sajjadiani S., Sojourner A. J., Kammeyer-Mueller J. D., Mykerezi E. [2019], Using machine learning to translate applicant work history into predictors of performance and turnover, Journal of Applied Psychology 104(10): 1207-1225.
Schwab K. [2018], Czwarta rewolucja przemysłowa, Studio Emka.
Szymon J. [2023], Artificial intelligence – an agenda for management sciences, E-mentor 2(99): 47-55.
Śledziowska K., Włoch R. [2020], Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają Świat, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Tambe P., Cappelli P., Yakubovich V. [2019], Artificial intelligence in human resources management: challenges and a path forward, California Management Review 61(4): 15-42.
Turing A. M. [1950], Computing machinery and intelligence, Mind 49: 433-460.
Van Esch P., Black J. S., Ferolie J. [2019], Marketing AI recruitment: the next phase in job application and selection, Computers in Human Behavior 90: 215-222.
Vrontis D., Christofi M., Pereira V., Tarba S., Makrides A., Trichina E. [2022], Artificial intelligence, robotics, advanced technologies and human resource management: a systematic review, The International Journal of Human Resource Management 33(6): 1237-1266.
Wu T., He S., Liu J., Sun S., Liu K., Han Q-L., Tang Y. [2023], A brief overview of ChatGPT: the history, status quo and potential future development, Journal of Automatica Sinica 10(5): 1122-1136.
Zalewski T. [2020], Definicja sztucznej inteligencji, in: L. Lai, M. Świerczyński (eds.), Prawo sztucznej inteligencji, Wydawnictwo C.H.Beck: 1-14.
Zhou Y., Wang L., Chen W. [2023], The dark side of AI-enabled HRM on employees based on AI algorithmic features, Journal of Organizational Change Management 36(7): 1222-1241.
Ziółkowska E. [2023], Wpływ sztucznej inteligencji na rynek finansowy w procesie podejmowania decyzji ekonomicznych – szanse, wyzwania i rekomendacje, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie 192: 89-108.