NON-PROFIT ORGANIZATIONS IN THE CONTEXT OF DIGITAL TRANSFORMATION: RESEARCH RESULTS FROM POLAND
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł porusza problematykę transformacji cyfrowej organizacji non-profit (NPO). Mimo zwiększonego zainteresowania transformacją cyfrową ze strony organizacji non-profit wskazuje się, że niewiele z nich podejmuje jakiekolwiek działania w tym obszarze. W tym kontekście celem artykułu jest: 1) zbadanie poziomu zaawansowania cyfrowego organizacji non-profit w porównaniu do organizacji nastawionych na zysk w Polsce oraz 2) weryfikacja, czy zaawansowanie cyfrowe i techniczne (na tle konkurencji) są mediatorami relacji między umiejętnościami pracowników w zakresie posługiwania się technologiami cyfrowymi i rezultatami osiąganymi przez organizacje non-profit. Dla osiągnięcia celu pracy przeprowadzono badania ilościowe w organizacjach non-profit zlokalizowanych na terenie Polski. Badania przeprowadzono w drugim kwartale 2023 r. wykorzystując metodę CAWI. Obliczenia wykonano przy użyciu programu PS Imago Pro 9.0 oraz makra Process dla SPSS ver. 4.2. Uzyskane wyniki pokazały, że poziom dojrzałości cyfrowej w organizacjach non-profit jest w dalszym ciągu niższy w porównaniu do organizacji nastawionych na zysk, jednak różnica jest niewielka i można oczekiwać, że w przyszłości zaniknie. Co więcej, udowodniono, że umiejętności cyfrowe pracowników wpływają na rezultaty uzyskiwane przez organizacje non-profit, a zaawansowanie cyfrowe organizacji i techniczne (na tle konkurencji) pośredniczą w tej relacji. Spośród dwóch mediatorów ważniejsze jest zaawansowanie cyfrowe organizacji.
Article Details
Bibliografia
Adamczewski P. [2018], Ku dojrzałości cyfrowej organizacji inteligentnych, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów. Szkoła Główna Handlowa, z.161
Aslanova I. V., Kulichkina A. I. [2020], Digital maturity: Definition and model. In 2nd International Scientific and Practical Conference “Modern Management Trends and the Digital Economy: from Regional Development to Global Economic Growth”(MTDE 2020) (pp. 443-449). Atlantis Press.
Baron R. M., Kenny D. A. [1986], The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of personality and social psychology, 51(6), 1173.
Bartosova V., & Podhorska I. [2021], The importance of non-profit organization in globalized world: International comparison of American and European continent. In SHS Web of Conferences (Vol. 92, p. 07008). EDP Sciences.
Batko B. [2019], Wymagania kompetencyjne wobec pracowników informacji w organizacjach sektora publicznego i non-profit. Rozwój potencjału ludzkiego, 55.
Berghaus S., Back A. [2016], Stages in Digital Business Transformation: Results of an Empirical Maturity Study. In. MCIS 2016. Cyprus
Çallı B. A., Çallı L. [2021], Relationships between digital maturity, organizational agility, and firm performance: an empirical investigation on SMEs. Business & Management Studies: An International Journal, 9(2), 486-502.
Charycka B., Gumkowska M. [2021], Raport: Rok w Pandemii, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa
Cipriano M., & Za S. [2023], Non-profit organisations in the digital age: A research agenda for supporting the development of a digital transformation strategy. Journal of Information Technology, 02683962231219515.
Dudal D.W. [2023], Transformacja cyfrowa w organizacjach non-profit. Wprowadzenie. https://medium.com/@dwdudala/digital-transformation-in-a-non-profit-organisations-intro-c23af5d4acbc.
Fundacja TechSoup [2022], Transformacja cyfrowa NGO, https://www.techsoup.pl/content /transformacja -cyfrowa-ngo
Gajsek B., Marolt J., Rupnik B., Lerher T., Sternad, M. [2019], Using maturity model and discrete-event simulation for Industry 4.0 implementation. International Journal of Simulation Modelling, 18(3), 488-499.
Gökalp E., Martinez V. [2021], Digital transformation capability maturity model enabling the assessment of industrial manufacturers. Computers in Industry, 132, 103522.
Haryanti T., Rakhmawati N.A., Subriadi A.P. [2023], The Extended Digital Maturity Model. Big Data Cogn. Comput, 7, 17. https://doi.org/10.3390/bdcc7010017.
Jemielniak D., Przegalińska A. [2020], Społeczeństwo współpracy. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Jugo G., Balaban I., Pezelj M., Begicevic Redjep N. [2017, Development of a model to assess the digitally mature schools in Croatia. In Tomorrow's Learning: Involving Everyone. Learning with and about Technologies and Computing: 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers in Education, WCCE 2017, Dublin, Ireland, July 3-6, 2017, Revised Selected Papers 11 (pp. 169-178). Springer International Publishing.
Kafel T., Wodecka-Hyjek A., Kusa R. [2021], Multidimensional public sector organizations' digital maturity model. Administration & Public Management Review, (37).
Kaplan R. S., Norton D. P. [1996], The balanced scorecard: translating strategy into action. Boston, Harvard Business School Press. https://doi.org/10.1016/s0737-6782(97)89410-6.
Matt C., Hess T., Benlian A., [2015], Digital Transformation Strategies. Bussines Information Systems Engineering, 57(5), 339-343.
Mieszajkina E. [2020], Współczesne trendy w zarządzaniu małymi przedsiębiorstwami. Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.
Moxham C. [2009], Performance measurement: Examining the applicability of the existing body of knowledge to non-profit organisations. International Journal of Operations & Production Management, 29(7), 740-763.
Nahrkhalaji S. S., Shafiee S., Shafiee M., Hvam L. [2018, Challenges of digital transformation: The case of the non-profit sector. In 2018 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM) (pp. 1245-1249). IEEE.
Ochoa-Urrego R. L., Peña-Reyes J. I. [2021], Digital maturity models: a systematic literature review. Digitalization: Approaches, Case Studies, and Tools for Strategy, Transformation and Implementation, 71-85.
Prajzner A. [2022], Wybrane wskaźniki wielkości efektu w badaniach psychologicznych. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia, 35(4), 139-157.
O'Grady J., Roberts P. [2019], The Digital Transformation of Irish Non-Profit Organisations. In AICS (pp. 388-399).
Ogólnopolskie Badania Wolontariatu Pracowniczego, Raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu, [2019], https://odpowiedzialnybiznes.pl/wpcontent/uploads/2019/12/raport_III_Og%C3% B3 lnopolskie_Badanie_Wolontariatu_Pracowniczego.pdf.
Pietruch-Reizes D. [2020], Transfer wiedzy naukowej: kontekst sztucznej inteligencji, internetu rzeczy i robotyki (wybrane zagadnienia).
Rigby D., Bilodeau B. [2018], Management Tools & Trends, Bain & Company, Boston.
Rossmann, A. (2018). Digital maturity: Conceptualization and measurement model, 39th International Conference on Information Systems (ICIS 2018), San Francisco, California, USA.
Schallamo D.R.A., Williams C.A. [2018], Digital Transformation Now! Guiding the Succesful Digitalization of Your Business Model, Pringer Briefs in Business. Cham: Springer International Publishing.
Schmeichel-Zarzeczna M. [2023]. Świadoma transformacja cyfrowa. https://publicystyka.ngo.pl/transformacja-cyfrowa-w-organizacjach-non-profit-intro.
Sebastian I., Ross J., Beath C., Mocker M., Moloney K., Fonstad N. [2017], How big old companies navigate digital transformation. MIS Q Execut 16 (3).
Shrestha N. [2021], Factor analysis as a tool for survey analysis. American Journal of Applied Mathematics and Statistics, 9(1), 4-11.
Thordsen T., Bick M. [2023], A decade of digital maturity models: much ado about nothing? Information Systems and e-Business Management, 21(4), 947-976.
Treinta F.T., Moura L.F., Almeida Prado Cestari J.M., Pinheiro de Lima E., Deschamps F., Gouvea da Costa S.E., Van Aken E.M., Munik J. and Leite L.R. [2020], Design and Implementation Factors for Performance Measurement in Non-profit Organizations: A Literature Review. Front. Psychol. 11:1799. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01799.
Westerman G., Bonnet D., McAfee A. [2014], Leading Digital: Turning Technology Into Business Transformation, Harvard Business Review Press.
Williams B., Onsman A., Brown T. [2010], Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Australasian journal of paramedicine, 8, 1-13.
van Deursen, A.J., van Dijk, J.A. [2019], The first-level digital divide shifts from inequalities in physical access to inequalities in material access. New Media Soc, 21, 354–375.
Vial G. [2019], Understanding digital transformation: A review and a research agenda. Journal of Strategic Information Systems 28(2): 118–144.
https://stratoflow.com/pomoc-it-ngo-stratoflow-otwarte-klatki/.
4NGO, [2023], Rola sztucznej inteligencji w rozwoju NGO: wykorzystanie AI do efektywniejszych dzialan, https://4-ngo.org/rola-sztucznej-inteligencji-w-rozwoju-ngo-wykorzystanie-ai-do-efektywniejszych-dzialan/