DIGITIZATION OF INNOVATIVE ENTERPRISES IN POLAND
Main Article Content
Abstrakt
Cyfryzacja procesów uznawana jest współcześnie za jedną z podstawowych „dróg” do doskonalenia przedsiębiorstw, a także umacniania ich pozycji na rynku. Pojawia się jednak pytanie, w jakim stopniu przedsiębiorstwa innowacyjne wykorzystują określone techniki i technologie teleinformatyczne, aby prowadzić i rozwijać swoją działalność. Przedsiębiorstwa innowacyjne nierzadko utożsamiane są z podmiotami silnie ucyfrowionymi. Jednakże, czy jest to prawdą? Chcąc udzielić odpowiedzi na tę wątpliwość, przeprowadzono badanie dedykowane problematyce złożoności cyfryzacji przedsiębiorstw innowacyjnych Polsce. Badanie przeprowadzono w czerwcu 2024 roku na próbie 200 dużych przedsiębiorstw innowacyjnych zlokalizowanych na terenie całej Polski (16 województw). Respondentami byli właściciele przedsiębiorstw lub menedżerowie odpowiedzialnych za procesy informatyzacji/cyfryzacji, procesy innowacyjne lub zarządzanie projektami. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego – z wykorzystaniem techniki CAWI. Celem badania była specyfikacja podejścia przedsiębiorstw innowacyjnych do cyfryzacji swojej działalności, jak również oszacowanie złożoności implementacji wybranych, podstawowych technologii i technik teleinformatycznych. Badanie wykazało, że: (1) przedsiębiorstwa z reguły myślą o swojej cyfryzacji i podejmują działania związane z planowaniem strategii cyfryzacji i jej wdrażaniem oraz realizacją, ale nie jest to „standardem” i bardzo częstą praktyką, (2) przedsiębiorstwa innowacyjne raczej są ukierunkowane na inwestowanie w technologie teleinformatyczne w perspektywie najbliższych 12 miesięcy, (3) najczęściej stosowanymi technologiami i technikami teleinformatycznymi są: wireless networks, firewalls, VPN, network protocols, a także cloud computing, a także (4) złożoność cyfryzacji przedsiębiorstw innowacyjnych jest na umiarkowanym poziomie.
Article Details
Bibliografia
Al Busaidi N.S., Bhuiyan A.B., Zulkifli N. [2019], The Critical Review on the Adoption of ICTs in the Small and Medium Enterprises (SMEs) in the Developing Countries, International Journal of Small and Medium Enterprises, 2(2): 33–40.
Alaloul W.S., Liew M.S., Zawawi N.A.W.A., Mohammed B.S. [2018], Industry Revolution IR 4.0: Future Opportunities and Challenges in Construction Industry, MATEC Web Conferences 203: 1–7.
Alam K., Ali M.A., Erdiaw-Kwasie M., Shahiduzzaman M., Velayutham E., Murray P.A., Wiesner R. [2022], Impact of ICTs on Innovation and Performance of Firms: Do Start-ups, Regional Proximity and Skills Matter?, Sustainability, 14: 1–18.
Apanowicz J. [2005], Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa.
Deloitte [2022], The digital enterprise at scale: A CEO imperative for 2022, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/gx-lshc-dei-digital-section.pdf.
Dobrzycka M. [2014], Strategie badawcze stosowane w naukach ekonomicznych, in: Kuciński K. (ed.), Naukowe badanie zjawisk gospodarczych. Perspektywa metodologiczna, Wolters Kluwer, Warszawa: 281–301.
Ellitan L. [2020], Competing in the Era of Industrial Revolution 4.0 and Society 5.0, Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship 10(1): 1–12.
Erdiaw-Kwasie M., Murray P.A., Ali M.A., Velayutham E. [2022], ICTs on Innovation and Performance of Firms, https://encyclopedia.pub/entry/23465: 1–7.
GUS [2023a], Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2022 r., GUS, Warszawa.
GUS [2023b], Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2020-2022, GUS, Warszawa-Szczecin.
Hajduk Z. [2012], Ogólna metodologia nauk, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Hempell T., van Leeuwen G., van der Wiel H. [2004], ICT, Innovation and Business Performance in Services: Evidence for Germany and the Netherlands, ZEW Discussion Papers. No. 04-06, Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (ZEW), Mannheim.
Hudrliková L. [2013], Composite indicators as a useful tool for international comparison: The Europe 2020 example, Prague Economic Papers 22(4): 459–473.
Javed A., Yasir M., Ali M., Majid A. [2021], ICT-enabled innovation, enterprise value creation and the rise of electronic social enterprise, World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 17(2): 189–208.
Jurdeczka M. [2020], Rola sztucznej inteligencji w tworzeniu nowych form interakcji interesariuszy z przedsiębiorstwem, in: Poznańska K. (ed.), Modele i formy innowacji, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa: 39–62.
Karbownik K. [2017], Możliwości wykorzystania kwestionariuszy badawczych w zarządzaniu, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie 25(2): 176–183.
Knosala R., Buchwald P., Kostrzewski M., Oleszek S., Szajna A. [2024], Zastosowania innowacyjnych technologii informatycznych, PWE, Warszawa.
Kolasa M. [2021], Innowacyjność Polski. Chartbook. Marzec 2021, PFR, Warszawa, https://pfr.pl/dam/jcr:e5033692-ad46-45fb-89b9-df90a04744b1/%20PFR_Innowacje_202103.pdf.
Kolasa M. [2024], Innowacyjność Polski. Zestawienie. Czerwiec 2024, PFR, Warszawa, https://pfr.pl/dam/jcr:17771705-de20-457b-b4b0-a120033c9a73/PFR_Innowacje_202406-17062024.pdf.
Kuś A. [2020], Działalność innowacyjna małych przedsiębiorstw w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Lei H., Tang S., Zhao Y., Chen S. [2024], Enterprise digitalization, employee digital literacy and R&D cooperation: the moderating role of organizational inertia, Chinese Management Studies 18(2): 479–505.
Łobejko S. [2018], Cyfryzacja gospodarki a modele biznesowe, in: Nowicka K. (ed.), Biznes cyfrowy: technologie, modele, regulacje, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa: 65–101.
Marczak A. [2018], Cloud computing – korzyści i bariery wynikające z zastosowania w przedsiębiorstwach, in: Poznańska K. (ed.), Nowe formy innowacji, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa: 129–146.
Nardo M., Saisana M., Saltelli A., Tarantola S. [2005], Tools for Composite Indicators, European Commission, Brussels.
OECD [2008], Handbook on Constructing Composite Indicators. Methodology and User Guide, OECD, Brussels.
Piotrowski M., Thlon M., Marciniak-Piotrowska M., Widła-Domaradzki Ł., Kowalczyk A., Grudzień K., Rudnicka M., Grabowski J. [2023], Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw. Wskaźnik dojrzałości innowacyjnej – 2023. Raport końcowy z badań, Bluehill Sp. z o.o., Centrum Badań Marketingowych INDICATOR Sp. z o.o., Warszawa, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport-koncowy_Monitoring-innowacyjnosci_2023_www_22_09.pdf.
Ren Ch., Lee S.-J., Hu Ch. [2023]. Digitalization Improves Enterprise Performance: New Evidence by Text Analysis. SAGE Open April-June: 1–10.
Rószkiewicz M. [2021], Dobór próby w badaniach ilościowych, in: Rószkiewicz M., Mazurek-Łopacińska K., Sagan A. (eds.), Dobór próby we współczesnych badaniach marketingowych, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin: 13-32.
Rymarczyk J. [2020], Technologies, Opportunities and Challenges of the Industrial Revolution 4.0: Theoretical Considerations, Entrepreneurial Business and Economics Review 8: 185–198.
Sopińska A., Dziurski P. [2018], Otwarte innowacje. Perspektywa współpracy i zarządzanie wiedzą, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Sudoł S. [2012], Nauki o zarządzaniu. Podstawowe problemy i kontrowersje, PWE, Warszawa.
Sułkowski Ł. [2012], Epistemologia i metodologia zarządzania, PWE, Warszawa.
Sysko-Romańczuk S. [2021], Transformacja cyfrowa – implikacje badawcze dla nauk o zarządzaniu i jakości, in: Jamka B., Sysko-Romańczuk S. (eds.), Transformacja cyfrowa procesów biznesowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa: 180–185.
Trzepizur W. [2020], ICT as a benchmark for innovative enterprises, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 89(2): 13–22.
Valdez L., Garcia-Perez-de-Lema D., Guzman G. [2018], ICT and KM, Drivers of Innovation and Profitability in SMEs, Journal of Information & Knowledge Management 17: 1–34.
Vidas-Bubanja M., Knežević B. [2010], ICT e-business as key factors for innovation, competitiveness and growth of companies, The 33rd International Convention MIPRO, Opatija, Croatia: 1126–1130.
Wang Z., Qi Z. [2021], Analysis of the influences of ICTs on enterprise innovation performance in China, Managerial and Decision Economics 42: 474–478.
Williams B., Brown T., Onsman A. [2012], Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices, Australian Journal of Paramedicine 8(3): 1–13.
Wojciechowska R. [2016], Logika procesu badawczego w ekonomii, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Wojnicka-Sycz E. [2020], Paradygmat systemowy w innowacyjności: geneza, ewolucja i ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Woźniak J. [2021], Ryzyko i kluczowe czynniki sukcesu przedsiębiorstw innowacyjnych w turbulentnym otoczeniu, Difin, Warszawa.
Wu J. [2023]. Review on the Research of Enterprise Digital Transformation, Frontiers in Business, Economics and Management 11: 68–73.
Zaborek P. [2009], Qualitative and quantitative research methods in management science, in: Strzyżewska M. (ed.), Selected methodological issues for doctoral students, Warsaw School of Economics, Warsaw: 41–50.
Zaskórski P., Woźniak J. [2023], Wirtualizacja współczesnych organizacji w aspekcie synergii potencjałów biznesowych, International Journal of New Economics and Social Sciences 8(24): 45–60.
Zastempowski M. [2016], Diagnoza aktywności innowacyjnej polskich małych i średnich przedsiębiorstw, in: Zastempowski M. (ed.), Aktywność innowacyjna polskich małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń: 143–174.