KONSUMENCKIE ZWROTY ODZIEŻY POKOLENIA Z W POLSCE: PRZYCZYNY I SPOSOBY ICH OGRANICZANIA
Main Article Content
Abstrakt
Głównym celem artykułu jest identyfikacja najważniejszych determinantów zwrotów konsumenckich zakupionej odzieży oraz czynników, które mogą mieć wpływ na sposoby ich ograniczenia. W artykule przeprowadzono analizę statystyczną wyników badania metodą CAWI dotyczącego zwrotów konsumenckich odzieży. Ponadto przeprowadzono przegląd literatury dotychczasowych badań na analizowany temat. Artykuł ma charakter teoretyczno-badawczy i opiera się na analizie własnych badań autorów. Przeprowadzone badania oraz opisane rozwiązania mające na celu ograniczenie zwrotów w branży odzieżowej mogą przyczynić się do obniżenia kosztów operacyjnych przedsiębiorstw oraz zwiększenia satysfakcji klientów z zakupów.
Article Details
Bibliografia
Al Khaldy M., Ishtaiwi A., al-Qerem A., Aldweesh A., Alauthman M., Almomani A. [2023], Redefining e-commerce experience: An exploration of augmented and virtual reality technologies, International Journal on Semantic Web and Information Systems 19 (1): 1–24, https://doi.org/10.4018/IJSWIS.334123.
Baran J., Jankowska A. [2017], Preferencje polskich konsumentów dotyczące zakupów internetowych odzieży, Problemy Transportu i Logistyki, 87–94.
Bartkowiak A. [2022], Jak polityka zwrotów wpływa na sprzedaż w e-commerce?, E-commerce w praktyce, https://ewp.pl/jak-polityka-zwrotow-wplywa-na-sprzedaz-w-e-commerce (accessed: 09.11.2025).
Basak S., Swazan I. S., Das D. [2022], Gen Z’s intention to return product online: A regression analysis of young Indian consumers, International Textile and Apparel Association Annual Conference Proceedings 78 (1).
Bozzi C., Neves M., Mont’Alvão C. [2022], Fashion e-tail and the impact of returns: Mapping processes and the consumer journey towards more sustainable practices, Sustainability 14 (9).
Calcabrini A., Dodds N., Edwards R., Gustavsson A., Mathieu L. [2020], “Free returns”– reducing returns in the online fashion industry, London School of Economics and Political Science, London.
Chi T., Zheng Y. [2016], Understanding environmentally friendly apparel consumption: An empirical study of Chinese consumers, International Journal of Sustainable Society 8 (3): 206–227, https://doi.org/10.1504/IJSSOC.2016.079080.
Cullinane S., Cullinane K. [2021], The logistics of online clothing returns in Sweden and how to reduce its environmental impact, Journal of Service Science and Management 14 (1): 72–95, https://doi.org/10.4236/jssm.2021.141006.
Duda A., Franke E. [2023], Jakość usług sprzedażowych jako kluczowy czynnik sukcesu rynkowego sklepów odzieżowych, Management and Quality, 32–54.
Dz.U. 2014 poz. 827, art. 27 [2014], Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2014.116.0000827, ustawa-o-prawach-konsumenta.html (accessed: 09.11.2025).
Frei R., Jack L., Brown S. [2020], Product returns: A growing problem for business, society and environment, International Journal of Operations & Production Management 40 (10): 1613–1621.
Gemius [2021], https://gemius.com/pl/news/raport-e-commerce-w-polsce-2021/ (accessed:09.11.2025).
Głowienka W., Jarosz M., Stoma, M. [2021], Zakupy jutra, czyli nowoczesne technologie w handlu, in: Problemy Współczesnej Inżynierii. Wybrane zagadnienia z zakresu IT, P. Mazurek, A. Kociubiński, T. N. Kołtunowicz, J. Majcher, M. Maciejewski, P. Z. Filipek, S. Styła, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin: 21–31.
Gola K. [2021], https://fashionbiznes.pl/moda-wkracza-do-metaverse-czyli-jak-wykorzystac-ar-w-branzach-modowej-i-obuwniczej-oraz-jak-to-robi-ccc/ (accessed: 29.09.2024).
Jakobsen M., Jensen R. [2015], Common method bias in public management studies, International Public Management Journal 18 (1): 3–30.
Kahawandala N., Peter S., Niwunhella H. [2020], Profiling purchasing behavior of Generation Z, in: 2020 International Research Conference on Smart Computing and Systems
Engineering (SCSE), IEEE: 155–160.
Kock N. [2020], Harman’s single factor test in PLS-SEM: Checking for common method bias, Data Analysis Perspectives Journal 2 (2): 1–6.
Koutsou-Wehling N. [2024], Gen z online shopping behavior: Consumer habits, preferences & trends, https://ecommercedb.com/insights/gen-z-online-shopping-behavior/5019 (accessed: 15.09.2024).
Kryska A. [2023], Czy szybka moda szybko przeminie? Problem z fast fashion. https://instytutsprawobywatelskich.pl/czy-szybka-moda-szybko-przeminie-problem-z-fastfashion/(accessed: 15.09.2024).
Latha C. S., Lakshmi V. V., Pavani N. [2023], Impulsive buying behaviour about clothing purchased through amazon by teenagers, The Pharma Innovation Journal SP-12 (12): 1911–1921.
Lysenko-Ryba K. [2022], Wpływ pandemii COVID-19 na sposób realizacji zwrotów konsumenckich, Gospodarka Materiałowa i Logistyka 74 (8): 26–32.
Magano J., Turčinkova J., Santos M. C., Correia R., Serebriannikov M. [2024], Exploring apparel e-commerce unethical return experience: A cross-country study, Journal of
Theoretical and Applied Electronic Commerce Research 19 (4): 2650–2672.
Nashara F. [2024], Online purchase returns in the United States 2023: product categories by gender and generation, https://ecommercedb.com/insights/online-purchase-returnsin-the-united-states-2023‑product-categories-by-gender-and-generation/4577 (accessed:15.09.2024).
Paczka E. [2020], Zmiana zachowań rynkowych pokolenia Z, Ekonomia–Wroclaw Economic Review 26 (1): 21–34.
Power Reviews. [2023], Apparel merchandise returns – and the key reasons behind them, https://www.powerreviews.com/research/apparel-shopping-trends-2023/merchandise-
-returns/ (accessed: 25.09.2024).
Šimek P., Sadílek T. [2024], Generation Z fashion shopping behaviour during and after the COVID-19 pandemic: the effect of sustainable consumption, Economic research-Ekonomska istraživanja 37 (1).
Stachowiak-Krzyżan M. [2021], Involvement of generation Z in the communication activities of clothing brands in social media—the case of Poland, Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych 41 (3): 115–136.
Statista Research Department [2023], Main reasons for online shoppers worldwide to return clothes purchased online as of 2021, https://www.statista.com/statistics/1300981/main-reasons-return-clothes-bought-online/ (accessed: 12.09.2024).
Statista Research Department [2024], Revenue of the e-commerce industry in the U. S. 2019–2029, https://www.statista.com/statistics/272391/us-retail-e-commerce-sales-forecast/ (accessed: 15.09.2024).
Supryn S., Sobczyk G. [2016], Motywy i ograniczenia e-zakupów odzieży i obuwia w Polsce, Problemy Zarządzania 57 (1):176–191.
Syed A., Gaol L., Pradipto D. Y., Matsuo T. [2021], Augmented and virtual reality in e-commerce – a survey, ICIC Express Letters, https://doi.org/10.24507/icicel.15.11.1227.
Szczygłowska A. [2019], https://www.exorigo-upos.pl/blog/ar-w-branzy-modowej/ (accessed: 10.08.2024).
Szozda N., Świerczek A. [2021], Transformacja cyfrowa struktur omnikanałowych w dystrybucji produktów, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 73 (1): 2–12.
Szydło J., Potmalnik E. [2022], Decyzje zakupowe przedstawicieli Pokolenia Z na przykładzie branży modowej, Marketing i Rynek XXIX (9/2022): 15–26.
Szymański G. [2017], Ocena internetowych zakupów produktów odzieżowych w opinii kobiet, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 18 (12.2): 373–383.
Tran K., Nguyen T., Tran Y., Nguyen A., Luu K., Nguyen Y. [2022], Eco-friendly fashion among generation Z: Mixed-methods study on price value image, customer fulfillment, and pro-environmental behavior, Plos One 17 (8).
Veen T. J. [2023], Understanding the environmental impact of product returns in the fashion industry, Master thesis, Civil Engineering and Geosciences, TU Delft.
Walczyński M., Kanciak W. [2023], Koncepcja modelu logistyki zwrotnej w branży e- commerce jako możliwość do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju, Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej 6: 151–159.
Wang M., Marsden J., Briony T. [2023], Smart mirror fashion technology for better customer brand engagement, Technological forecasting and social change 173: 12118.