KONSUMENCKIE ZWROTY ODZIEŻY POKOLENIA Z W POLSCE: PRZYCZYNY I SPOSOBY ICH OGRANICZANIA

Main Article Content

Monika Ziółko
Dorota Dziedzic
Maciej Banik
Adrian Machaty

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest identyfikacja najważniejszych determinantów zwrotów konsumenckich zakupionej odzieży oraz czynników, które mogą mieć wpływ na sposoby ich ograniczenia. W artykule przeprowadzono analizę statystyczną wyników badania metodą CAWI dotyczącego zwrotów konsumenckich odzieży. Ponadto przeprowadzono przegląd literatury dotychczasowych badań na analizowany temat. Artykuł ma charakter teoretyczno-badawczy i opiera się na analizie własnych badań autorów. Przeprowadzone badania oraz opisane rozwiązania mające na celu ograniczenie zwrotów w branży odzieżowej mogą przyczynić się do obniżenia kosztów operacyjnych przedsiębiorstw oraz zwiększenia satysfakcji klientów z zakupów.

Article Details

Jak cytować
Ziółko, M., Dziedzic, D., Banik, M., & Machaty, A. (2025). KONSUMENCKIE ZWROTY ODZIEŻY POKOLENIA Z W POLSCE: PRZYCZYNY I SPOSOBY ICH OGRANICZANIA. Organizacja I Kierowanie, 199(3), 21–38. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/OiK/article/view/4739
Dział
Artykuły

Bibliografia

Al Khaldy M., Ishtaiwi A., al-Qerem A., Aldweesh A., Alauthman M., Almomani A. [2023], Redefining e-commerce experience: An exploration of augmented and virtual reality technologies, International Journal on Semantic Web and Information Systems 19 (1): 1–24, https://doi.org/10.4018/IJSWIS.334123.

Baran J., Jankowska A. [2017], Preferencje polskich konsumentów dotyczące zakupów internetowych odzieży, Problemy Transportu i Logistyki, 87–94.

Bartkowiak A. [2022], Jak polityka zwrotów wpływa na sprzedaż w e-commerce?, E-commerce w praktyce, https://ewp.pl/jak-polityka-zwrotow-wplywa-na-sprzedaz-w-e-commerce (accessed: 09.11.2025).

Basak S., Swazan I. S., Das D. [2022], Gen Z’s intention to return product online: A regression analysis of young Indian consumers, International Textile and Apparel Association Annual Conference Proceedings 78 (1).

Bozzi C., Neves M., Mont’Alvão C. [2022], Fashion e-tail and the impact of returns: Mapping processes and the consumer journey towards more sustainable practices, Sustainability 14 (9).

Calcabrini A., Dodds N., Edwards R., Gustavsson A., Mathieu L. [2020], “Free returns”– reducing returns in the online fashion industry, London School of Economics and Political Science, London.

Chi T., Zheng Y. [2016], Understanding environmentally friendly apparel consumption: An empirical study of Chinese consumers, International Journal of Sustainable Society 8 (3): 206–227, https://doi.org/10.1504/IJSSOC.2016.079080.

Cullinane S., Cullinane K. [2021], The logistics of online clothing returns in Sweden and how to reduce its environmental impact, Journal of Service Science and Management 14 (1): 72–95, https://doi.org/10.4236/jssm.2021.141006.

Duda A., Franke E. [2023], Jakość usług sprzedażowych jako kluczowy czynnik sukcesu rynkowego sklepów odzieżowych, Management and Quality, 32–54.

Dz.U. 2014 poz. 827, art. 27 [2014], Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2014.116.0000827, ustawa-o-prawach-konsumenta.html (accessed: 09.11.2025).

Frei R., Jack L., Brown S. [2020], Product returns: A growing problem for business, society and environment, International Journal of Operations & Production Management 40 (10): 1613–1621.

Gemius [2021], https://gemius.com/pl/news/raport-e-commerce-w-polsce-2021/ (accessed:09.11.2025).

Głowienka W., Jarosz M., Stoma, M. [2021], Zakupy jutra, czyli nowoczesne technologie w handlu, in: Problemy Współczesnej Inżynierii. Wybrane zagadnienia z zakresu IT, P. Mazurek, A. Kociubiński, T. N. Kołtunowicz, J. Majcher, M. Maciejewski, P. Z. Filipek, S. Styła, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin: 21–31.

Gola K. [2021], https://fashionbiznes.pl/moda-wkracza-do-metaverse-czyli-jak-wykorzystac-ar-w-branzach-modowej-i-obuwniczej-oraz-jak-to-robi-ccc/ (accessed: 29.09.2024).

Jakobsen M., Jensen R. [2015], Common method bias in public management studies, International Public Management Journal 18 (1): 3–30.

Kahawandala N., Peter S., Niwunhella H. [2020], Profiling purchasing behavior of Generation Z, in: 2020 International Research Conference on Smart Computing and Systems

Engineering (SCSE), IEEE: 155–160.

Kock N. [2020], Harman’s single factor test in PLS-SEM: Checking for common method bias, Data Analysis Perspectives Journal 2 (2): 1–6.

Koutsou-Wehling N. [2024], Gen z online shopping behavior: Consumer habits, preferences & trends, https://ecommercedb.com/insights/gen-z-online-shopping-behavior/5019 (accessed: 15.09.2024).

Kryska A. [2023], Czy szybka moda szybko przeminie? Problem z fast fashion. https://instytutsprawobywatelskich.pl/czy-szybka-moda-szybko-przeminie-problem-z-fastfashion/(accessed: 15.09.2024).

Latha C. S., Lakshmi V. V., Pavani N. [2023], Impulsive buying behaviour about clothing purchased through amazon by teenagers, The Pharma Innovation Journal SP-12 (12): 1911–1921.

Lysenko-Ryba K. [2022], Wpływ pandemii COVID-19 na sposób realizacji zwrotów konsumenckich, Gospodarka Materiałowa i Logistyka 74 (8): 26–32.

Magano J., Turčinkova J., Santos M. C., Correia R., Serebriannikov M. [2024], Exploring apparel e-commerce unethical return experience: A cross-country study, Journal of

Theoretical and Applied Electronic Commerce Research 19 (4): 2650–2672.

Nashara F. [2024], Online purchase returns in the United States 2023: product categories by gender and generation, https://ecommercedb.com/insights/online-purchase-returnsin-the-united-states-2023‑product-categories-by-gender-and-generation/4577 (accessed:15.09.2024).

Paczka E. [2020], Zmiana zachowań rynkowych pokolenia Z, Ekonomia–Wroclaw Economic Review 26 (1): 21–34.

Power Reviews. [2023], Apparel merchandise returns – and the key reasons behind them, https://www.powerreviews.com/research/apparel-shopping-trends-2023/merchandise-

-returns/ (accessed: 25.09.2024).

Šimek P., Sadílek T. [2024], Generation Z fashion shopping behaviour during and after the COVID-19 pandemic: the effect of sustainable consumption, Economic research-Ekonomska istraživanja 37 (1).

Stachowiak-Krzyżan M. [2021], Involvement of generation Z in the communication activities of clothing brands in social media—the case of Poland, Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych 41 (3): 115–136.

Statista Research Department [2023], Main reasons for online shoppers worldwide to return clothes purchased online as of 2021, https://www.statista.com/statistics/1300981/main-reasons-return-clothes-bought-online/ (accessed: 12.09.2024).

Statista Research Department [2024], Revenue of the e-commerce industry in the U. S. 2019–2029, https://www.statista.com/statistics/272391/us-retail-e-commerce-sales-forecast/ (accessed: 15.09.2024).

Supryn S., Sobczyk G. [2016], Motywy i ograniczenia e-zakupów odzieży i obuwia w Polsce, Problemy Zarządzania 57 (1):176–191.

Syed A., Gaol L., Pradipto D. Y., Matsuo T. [2021], Augmented and virtual reality in e-commerce – a survey, ICIC Express Letters, https://doi.org/10.24507/icicel.15.11.1227.

Szczygłowska A. [2019], https://www.exorigo-upos.pl/blog/ar-w-branzy-modowej/ (accessed: 10.08.2024).

Szozda N., Świerczek A. [2021], Transformacja cyfrowa struktur omnikanałowych w dystrybucji produktów, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 73 (1): 2–12.

Szydło J., Potmalnik E. [2022], Decyzje zakupowe przedstawicieli Pokolenia Z na przykładzie branży modowej, Marketing i Rynek XXIX (9/2022): 15–26.

Szymański G. [2017], Ocena internetowych zakupów produktów odzieżowych w opinii kobiet, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 18 (12.2): 373–383.

Tran K., Nguyen T., Tran Y., Nguyen A., Luu K., Nguyen Y. [2022], Eco-friendly fashion among generation Z: Mixed-methods study on price value image, customer fulfillment, and pro-environmental behavior, Plos One 17 (8).

Veen T. J. [2023], Understanding the environmental impact of product returns in the fashion industry, Master thesis, Civil Engineering and Geosciences, TU Delft.

Walczyński M., Kanciak W. [2023], Koncepcja modelu logistyki zwrotnej w branży e- commerce jako możliwość do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju, Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej 6: 151–159.

Wang M., Marsden J., Briony T. [2023], Smart mirror fashion technology for better customer brand engagement, Technological forecasting and social change 173: 12118.