ON ON WAYS OF RESEARCHING HOUSING PREFERENCES IN THE PROPERTY MARKET
Main Article Content
Abstract
This paper presents ways in which housing preferences are researched, including a discussion of problems encountered in the process. The paper makes use of the available literature on the subject, from both domestic and foreign scholars.
The paper addresses the characteristics of the housing market, preference research and its place and importance as a source of market insights, and how preferences are examined. The overall argument is summarised in the conclusion. Finally, whilst theoretical in nature, as was intended by its authors, the paper nevertheless identifies potential ways of researching housing preferences that can be leveraged by both those in the scientific community and those participating in and creating the real property market on a daily basis.
Article Details
References
Babbie E. [2004], Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bartkowiak P., Strączkowski Ł. [2019], Rynek pierwotny w Poznaniu z perspektywy sprzedających i kupujących mieszkania, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Studia Ekonomiczne 382: 9-23.
Belniak S. [2001], Rozwój rynku nieruchomości w Polsce na tle krajów wysoko rozwiniętych, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Seria Specjalna: Monografie 148.
Ben-Ner A. [2013], Preferences and organization structure: Toward behavioral economics micro-foundations of organizational analysis, The Journal of Socio-Economics 46: 87-96, DOI: https://doi.org/10.1016/j.socec.2013.08.003.
Bryx M. [2001], Finansowanie inwestycji mieszkaniowych, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Bryx M. [2006], Rynek nieruchomości. System i funkcjonowanie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Bryx M. [2021], Mieszkanie dostępne w zrównoważonym mieście, CeDeWu, Warszawa.
Coolen H. [2011], The meaning structure method, in: Jansen S., Coolen H., Goetgeluk R. (ed.), The measurement and analysis of housing preferences and choice, Springer Science+Business Media, London – New York.
Coolen H., Meesters J. [2012], Editorial Special Issue on House, Home and Dwelling, Journal of Housing and the Built Environment, April 2012, Vol. 27, No. 1: 1-10.
Davis J.B. [1998], Normative and Positive Economics, in: O'Hara P.A. (ed.), Encyclopedia of Political Economy, Taylor & Francis (Routledge), London, pp. 804-807, November 30, 2022 https://core.ac.uk/download/pdf/213081219.pdf.
Dentz J., Nahmens I., Mullens M. [2009], Applying Lean Production in Factory Homebuilding, Cityscape 11(1): 81-104, http://www.jstor.org/stable/20868691.
Després C. [1991], The Meaning and Use of Home, Journal of Architectural and Planning Research, Summer Vol. 8, No. 2: 96-115.
Drucker P.F. [2010], Zarządzanie XXI wieku, New Media, Warszawa.
Dziworska K., Trojanowski D. [2007], Rozwój rynku nieruchomości mieszkaniowych w Polsce, in: Bryx M., Grzywacz J. (ed.) Gospodarka, inwestycje, nieruchomości, podatki, SGH, Warszawa.
Foryś I. [2011], Społeczno-gospodarcze determinanty rozwoju rynku mieszkaniowego w Polsce. Ujęcie ilościowe, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Garczarczyk J., Kaczmarek M., Olejnik I. [2005], Badania jakościowe w badaniach rynku nieruchomości. Materiały Studium Podyplomowego: Gospodarka nieruchomościami, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
Gawron H. [1992], Konwersatorium z ekonomiki budownictwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Gawron H. [2012], Ewolucja funkcji mieszkania i preferencji klientów na rynku mieszkaniowym, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu 231: 7-20.
Gawron H. [2016], Tendencje rozwoju poznańskiego rynku mieszkaniowego, Katedra Inwestycji i Nieruchomości, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.
Głuszak M. [2011], Eksperyment conjoint jako metoda wyznaczania współczynników wagowych atrybutów w wycenie nieruchomości, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 850: 49-64.
Goetgeluk R. [2011], The decision plan nets method, in: Jansen S., Coolen H., Goetgeluk R. (ed.), The measurement and analysis of housing preferences and choice, Springer Science+Business Media, London – New York.
Gurran N., Phibbs P., Yates J., Gilbert C., Whitehead C., Norris M., McClure K., Berry M., Maginn P., Goodman R., Rowley S. [2015], Housing markets, economic productivity, and risk: international evidence and policy implications for Australia, AHURI Final Report (255). Melbourne: Australian Housing and Urban Research Institute, Retrieved on: December 10, 2019 http://www.ahuri.edu.au/publications/projects/p73038>.
Kaltenberg-Kwiatkowska E. [1982], Mieszkanie. Analiza socjologiczna, PWE, Warszawa.
Kucharska-Stasiak E. [2005], Podstawy funkcjonowania rynku nieruchomości. Ujęcie teoretyczne, Folia Oeconomica, 187, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Kucharska-Stasiak E. [2016], Ekonomiczny wymiar nieruchomości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Lis P. [2021], Wspólnie czy indywidualnie? Na własność czy wynajem? Wszystkim czy wybranym? Dylematy współczesnej polskiej polityki mieszkaniowej, Studia BAS 2(66): 35-50, DOI: https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2021.16.
Łaszek J. [2006], Rynek nieruchomości mieszkaniowych i jego specyfika jako czynniki determinujące ryzyko kredytowania hipotecznego, Materiały i Studia 203, Narodowy Bank Polski, Warszawa.
Macke D., Crabbe M., Moriarty S. [2022], Trendy na globalnym rynku konsumenckim. Czego pragną konsumenci – teraz i w przyszłości, Raport: Mintel. Retrieved on: November 30, 2022 https://polska.mintel.com/swiatowe-trendy-konsumenckie, pp. 1-27.
Molin E. [2011], Conjoint analysis, in: Jansen S., Coolen H., Goetgeluk R. (ed.), The measurement and analysis of housing preferences and choice, Springer Science+Business Media, London – New York.
Nasiłowski M. [1998], System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Wydawnictwo Key Text, Warszawa.
Nojszewska E. [1996], Podstawy ekonomii, WSiP, Warszawa.
Nykiel L. [2008], Rynek mieszkaniowy w Polsce, Fundacja na Rzecz Kredytu Hipotecznego, Warszawa.
Orlik K. [2020], Makroekonomia behawioralna. Jak wyjaśnić zjawiska makroekonomiczne z wykorzystaniem ekonomii behawioralnej, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Porter A. [2022], Psychologia, Grupa Wydawnicza Adamantan S.C., Warszawa.
Protasiuk M. [2021], Rola badań w świecie big data, in: Lutostański M.J., Łebkowska A., Protasiuk M. (ed.), Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta? Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rekhi J., Stern A. [2022], 3D Concrete Printed Construction: Building the Future of Housing, Layer-by-Layer, Cityscape Vol. 24, No. 2: 221-230, Published by: US Department of Housing and Urban Development.
Singelenberg J., Goetgeluk R., Jansen S. [2011], The residential images method, in: Jansen S., Coolen H., Goetgeluk R. (ed.), The measurement and analysis of housing preferences and choice, Springer Science+Business Media, London – New York.
Stasiuk K., Maison D. [2014], Psychologia konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R. [2001], Kierowanie, PWE, Warszawa.
Strączkowski Ł. [2021], Preferencje nabywców mieszkań na lokalnym rynku nieruchomości, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Strączkowski Ł., Bartkowiak P. [2021], Pandemia COVID-19 a lokalny rynek nieruchomości mieszkaniowych – przypadek Miasta Poznania, in: Jaki A., Ziębicki B. (ed.), Wyzwania współczesnych organizacji i gospodarek, Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, Warszawa.
Szyszka A. [2009], Finanse behawioralne. Nowe podejście do inwestowania na rynku kapitałowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Świtalski Z. [2002], Miękkie modele preferencji i ich zastosowania w ekonomii, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Trzeciak P. [1976], Przygody architektury XX wieku, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Tufvesson A. [2012], Prefab and modular, Sanctuary: Modern Green Homes 20: 72-73, http://www.jstor.org/stable/sanctuary.20.72.
Twardoch A. [2019], System do mieszkania. Perspektywy rozwoju dostępnego budownictwa mieszkaniowego, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa.
Tyszka T. [2010], Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Wąsikowska B. [2015], Eye tracking w badaniach marketingowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 863, Studia Informatica 36: 177-192, doi:10.18276/si.2015.36-13.
Zielonka P. [2021], Punkt odniesienia. Rzecz o motywacjach i poznawczych inklinacjach w ekonomii behawioralnej, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.