Identyfikacja rezultatów wdrażania zrównoważonego rozwoju w uczelniach

Main Article Content

Monika Sady
Marek Ćwiklicki

Abstrakt

Uczelnie członkowskie inicjatywy ONZ PRME zobligowane są do oceny rezultatów działań na rzecz implementacji idei zrównoważonego rozwoju, lecz w mniejszym stopniu koncentrują się na identyfikacji związków przyczynowo-skutkowych osiąganiu wyników. Wyjaśnienie takich relacji umożliwia analiza zgodna z modelem kontekst-mechanizm-wynik (CMO).


Dlatego też celem artykułu jest identyfikacja efektów wdrażania zrównoważonego rozwoju w uczelniach w ujęciu kontekstów i mechanizmów. Pytanie badawcze dotyczyło określenia powiązań między zidentyfikowanymi rezultatami a uwarunkowaniami i podejmowanymi działaniami.


W postępowaniu badawczym wytypowano jeden z siedemnastu raportów polskich uczelni przygotowanych w ramach inicjatywy PRME, który poddana analizie tematycznej.


Wyniki ukazują, że uczelnie osiągają rezultaty związane głównie z edukacją, zaangażowaniem społeczności akademickiej oraz rozwijaniem kompetencji związanych ze zrównoważonym rozwojem. Artykuł proponuje nowe spojrzenie na zrównoważony rozwój uczelni, korzystając z modelu CMO.

Article Details

Jak cytować
Sady, M., & Ćwiklicki, M. (2024). Identyfikacja rezultatów wdrażania zrównoważonego rozwoju w uczelniach . Organizacja I Kierowanie, 196(2), 135–132. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/OiK/article/view/4362
Dział
Artykuły

Bibliografia

Alcántara-Rubio, L., Valderrama-Hernández, R., Solís-Espallargas, C., & Ruiz-Morales, J.[2022]. The implementation of the SDGs in universities: a systematic review. Environmental Education Research, 28(11), 1585-1615. https://doi.org/10.1080/13504622.2022.2063798

De Brun, A., & McAuliffe, E.[2020]. Identifying the context, mechanisms and outcomes underlying collective leadership in teams: building a realist programme theory. BMC Health Serv Res, 20(1), 261. https://doi.org/10.1186/s12913-020-05129-1

de Souza, D. E.[2013]. Elaborating the Context-Mechanism-Outcome configuration (CMOc) in realist evaluation: A critical realist perspective. Evaluation, 19(2), 141-154. https://doi.org/10.1177/1356389013485194

De Weger, E., Van Vooren, N. J. E., Wong, G., Dalkin, S., Marchal, B., Drewes, H. W., & Baan, C. A.[2020]. What’s in a Realist Configuration? Deciding Which Causal Configurations to Use, How, and Why. International Journal of Qualitative Methods, 19, 1609406920938577. https://doi.org/10.1177/1609406920938577

Fischer, D., Jenssen, S., & Tappeser, V.[2015]. Getting an empirical hold of the sustainable university: a comparative analysis of evaluation frameworks across 12 contemporary sustainability assessment tools. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(6), 785-800. https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1043234

Greenhalgh, T., Wong, G., Westhorp, G., & Pawson, R.[2011]. Protocol - realist and meta-narrative evidence synthesis: Evolving Standards (RAMESES). BMC Medical Research Methodology, 11(1), 115. https://doi.org/10.1186/1471-2288-11-115

Idoiaga Mondragon, N., Yarritu, I., Saez de Camara, E., Beloki, N., & Vozmediano, L.[2023]. The challenge of education for sustainability in higher education: key themes and competences within the University of the Basque Country. Front Psychol, 14, 1158636. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1158636

Lidgren, A., Rodhe, H., & Huisingh, D.[2006]. A systemic approach to incorporate sustainability into university courses and curricula. Journal of Cleaner Production, 14(9-11), 797-809. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2005.12.011

Lulewicz-Sas, A., Kozera-Kowalska, M., & Wachowiak, P. (2023). Diagnoza Realizacji Odpowiedzialności Społecznej Uczelni. O. W. S. S. G. H. w. Warszawie.

Mallow, S., Toman, I., & van’t Land, H. (2020). IAU 2nd Global Survey Report on Higher Education and Research for Sustainable Development: Higher Education and the 2030 Agenda: Moving into the ‘Decade of Action and Delivery for the SDGs.

Mourad, M.[2013]. Students' perception of quality assurance activities. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 4(3), 345-365. https://doi.org/10.1108/SAMPJ-01-2013-0007

Pawson, R., & Tilley, N. [1997]. Realistic evaluation. Sage Publications, Inc.

Saarinen, T.[2005]. ‘Quality’ in the Bologna Process: from ‘competitive edge’ to quality assurance techniques. European Journal of Education, 40(2), 189-204. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2004.00219.x

UEP. (2022). Principles for Responsible Management Education. Sharing information on Progress Report. https://d30mzt1bxg5llt.cloudfront.net/public/uploads/sip-reports/PRME_2022_r.pdf

Vaughter, P., McKenzie, M., Lidstone, L., & Wright, T.[2016]. Campus sustainability governance in Canada. International Journal of Sustainability in Higher Education, 17(1), 16-39. https://doi.org/10.1108/ijshe-05-2014-0075