CHALLENGES OF APPLYING GENERATIVE AI IN KNOWLEDGE MANAGEMENT: INSIGHTS FROM A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Main Article Content

Robert Strelau

Abstrakt

Nagły rozwój Generatywnej Sztucznej Inteligencji (GenAI) zmienia sposób, w jaki organizacje tworzą, przetwarzają oraz zarządzają wiedzą. Jako że ta technologia jest coraz bardziej zintegrowana z praktyką biznesową, zrozumienie implikacji jej wykorzystania na aspekt zarządzania wiedzą jest kluczowy. Niniejszy artykuł prezentuje systematyczny przegląd literatury, którego celem jest identyfikacja i analiza głównych wyzwań związanych z wykorzystaniem GenAI w procesie zarządzania wiedzą. Badanie wskazuje na 17 wyzwań, które zostały pogrupowane w cztery kategorie: ograniczenia technologiczne i funkcjonalne, zaufanie i akceptacja społeczna, transformacja organizacyjna i kulturowa oraz ryzyko strategiczne i prawne. Artykuł wskazuje także dalsze kierunki badań, uwzględniając takie aspekty jak długoterminowe wykorzystanie GenAI w procesie podejmowania decyzji, walidacji wiedzy, zachowania użytkownika, jak i struktur organizacyjnych. Wyniki badań dają teoretyczny ogląd oraz praktyczne wskazówki, nie tylko naukowcom zajmującym się dziedziną zarządzania wiedzą, ale także praktykom, przyczyniając się do bardziej ustrukturyzowanego i odpowiedzialnego podejścia integrowania GenAI w środowiskach bazujących na wykorzystaniu wiedzy.

Article Details

Jak cytować
Strelau, R. (2025). CHALLENGES OF APPLYING GENERATIVE AI IN KNOWLEDGE MANAGEMENT: INSIGHTS FROM A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. Organizacja I Kierowanie, 198(2), 57–75. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/OiK/article/view/4404
Dział
Artykuły

Bibliografia

Accenture [2023], Generative AI: Understanding generative AI and how it will fundamentally transform our world, https://www.accenture.com/us-en/insights/generative-ai (accessed:15.02.2024).

Alavi M., Leidner D. E., Mousavi R. [2024], Knowledge management perspective of generative artificial intelligence, Journal of the Association for Information Systems 25 (1):1–12, https://doi.org/10.17705/1jais.00859.

Benbya H., Strich F., Tamm T. [2024], Navigating generative artificial intelligence promises and perils for knowledge and creative work, Journal of the Association for Information Systems 25 (1): 23–36, https://doi.org/10.17705/1jais.00861.

Choudhury A., Shamszare H. [2023], Investigating the impact of user trust on the adoption and use of ChatGPT: Survey analysis, Journal of Medical Internet Research 25 (1), https://doi.org/10.2196/47184.

Dempsey L. [2023], Generative Al and large language models: Background and contexts, https://www.lorcandempsey.net/ intro-gen-ai/ (accessed: 15.02.2024).

Drucker P. [1992], The new society of organizations, Harvard Business Review September/October: 95–105.

Ferrara E. [2023], Should ChatGPT be biased? Challenges and risks of bias in large language models, First Monday 28 (11), https://doi.org/10.48550/arXiv.2304.03738.

ORGANIZATION AND MANAGEMENT • no. 2 / 2025 (198) 73

García-Peñalvo F. J., Llorens-Largo F., Vidal J. [2024], The new reality of education in the face of advances in generative artificial intelligence [La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa], Revista Iberoamericana De Educación a Distancia 27 (1): 9–32, https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716.

Ghimire P., Kim K., Acharya M. [2024], Opportunities and challenges of generative AI in construction industry: Focusing on adoption of text-based models, Buildings 14 (1): 220, https://doi.org/10.3390/buildings14010220.

Hu S., Zhang H., Zhang W. [2023], Domain knowledge graph question answering based on semantic analysis and data augmentation, Applied Sciences 13 (15): 8838, https://doi.org/10.3390/app13158838.

Jashapara A. [2011], Knowledge management: An integrated approach, 2nd Edition, Financial Times/Prentice Hall, London.

Korzynski P. et al. [2023], Generative artificial intelligence as a new context for management theories: Analysis of ChatGPT, Central European Management Journal 31 (1): 3–13, https://doi.org/10.1108/CEMJ-02-2023-0091.

Mertins K., Heisig P., Vorbeck J. [2000], Knowledge management: Best practices in Europe, Springer-Verlag, New York.

Milton N., Lambe P. [2020], The knowledge manager’s handbook: A step-by-step guide to embedding effective knowledge management in your organization, 2nd Edition, Kogan Page, New York.

Morandini S., Fraboni F., De Angelis M., Puzzo G., Giusino D., Pietrantoni L. [2023], The impact of artificial intelligence on workers’ skills: Upskilling and reskilling in organisations, Informing Science 26: 39–68, https://doi.org/10.28945/5078.

Nazeer S., Sumbal M. S., Liu G., Munir H., Tsui E. [2023], The next big thing: Role of ChatGPT in personal knowledge management challenges and opportunities for knowledge workers across diverse disciplines, Global Knowledge, Memory and Communication, vol. ahead-of-print, no. ahead-of-print, https://doi.org/10.1108/GKMC-07-2023-0246.

Naqbi H. A., Bahroun Z., Ahmed V. [2024], Enhancing work productivity through generative artificial intelligence: A comprehensive literature review, Sustainability 16 (3): 1166, https://doi.org/10.3390/su16031166.

Newell S., Robertson M., Scarbrough H., Swan J. [2009], Managing knowledge work and innovation, Palgrave Macmillan, Basingstoke, Hampshire.

OpenAI [2024], Research Index, https://openai.com/research (accessed: 15.02.2025).

Quan H., Li S., Zeng C., Wei H., Hu J. [2023], Big data and AI-driven product design: A survey, Applied Sciences 13 (16): 9433, https://doi.org/10.3390/app13169433.

Stoykova S., Shakev N. [2023], Artificial intelligence for management information systems: Opportunities, challenges, and future directions, Algorithms 16 (8): 357, https://doi.org/10.3390/a16080357.74 ORGANIZATION AND MANAGEMENT • no. 2 / 2025 (198)

Swan J., Scarborough H., Preston J. [1999], Knowledge management – the next fad to forget people?, Proceedings of the 7th European Conference on Information Systems, Copenhagen.

van der Zant T., Kouw M., Schomaker L. [2013], Generative Artificial Intelligence, in: Muller V. C., Philosophy and Theory of Artificial Intelligence, Springer, Berlin/Heidelberg: 107–120, https://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-31674-6_8.

Wach K., Duong C. D., Ejdys J., Kazlauskaitė R., Korzynski P., Mazurek G., Paliszkiewicz J., Ziemba E. [2023], The dark side of generative artificial intelligence: A critical analysis of controversies and risks of ChatGPT, Entrepreneurial Business and Economics Review 11 (2): 7–30, https://doi.org/10.15678/EBER.2023.110201.

Webster J., Watson R. T. [2002], Analyzing the past to prepare for the future: Writing a literature review, MIS Quarterly 26 (2): xiii–xxiii.

Xing Y., Yu L., Zhang J. Z., Zheng L. J. [2023], Uncovering the dark side of artificial intelligence in electronic markets, Journal of Organizational and End User Computing 35 (1): 1–25, https://doi.org/10.4018/JOEUC.32727.