ZMODYFIKOWANA METODA RANGOWO-ZASOBOWA OCENY NOWYCH PROJEKTÓW PRODUKTOWYCH W PROCESIE ZARZĄDZANIA PORTFELEM W FAZACH PRZEDRYNKOWYCH

Main Article Content

Ireneusz Rutkowski

Abstrakt

Poziom powodzenia rozwoju nowych produktów jest istotnie uzależniony od stopnia kompetencji przedsiębiorstwa po pierwsze w realizacji procesu rozwoju nowego produktu (PRNP), a po drugie we właściwej selekcji i wyborze koncepcji projektów nowego produktu
(wykonywanie właściwego projektu). W szczególności z tym drugim obszarem kompetencyjnym związana jest problematyka zarządzania portfelowego w obszarze rozwoju nowego produktu. Artykuł ma charakter koncepcyjny i metodyczny, oparty na koncepcjach i zastosowaniach zarządzania strategicznego, zarządzaniu portfelem finansowym oraz jest ściśle powiązany z badaniami nad rozwojem nowych produktów. Celem artykułu jest przedstawienie metod wyceny projektów nowych produktów w procesie rozwoju nowych produktów, a także zaproponowanie nowej metody optymalizacji wartości portfela projektów nowych produktów. Zidentyfikowane w tej pracy ograniczenia metodologiczne i badawcze wynikają z czasu lub dostępności informacji. Mogą być one również związane z przyjętymi
zmiennymi ilościowymi i jakościowymi oraz złożonością proponowanej metody. Problem podstawowy, który tutaj jest formułowany, dotyczy tego, jak efektywnie alokować dostępne zasoby, aby osiągnąć cele stawiane nowemu produktowi. W artykule zaprezentowano model
dochodzenia za pomocą metody rangowo-zasobowej wartościowania projektów do optymalnego pod względem wartości portfela projektów nowych produktów w prerynkowych fazach cyklu życia.

Article Details

Jak cytować
Rutkowski, I. (2024). ZMODYFIKOWANA METODA RANGOWO-ZASOBOWA OCENY NOWYCH PROJEKTÓW PRODUKTOWYCH W PROCESIE ZARZĄDZANIA PORTFELEM W FAZACH PRZEDRYNKOWYCH. Organizacja I Kierowanie, 193(2), 119–135. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/OiK/article/view/4086
Dział
Artykuły

Bibliografia

Ansoff, H.I. (1964). Evaluation of Applied R&D in a Firm, Harvard University Press, Cambridge.
Chagas Brasil, Vinicius & Eggers, J.P. (2019). Product and Innovation Portfolio Management. In book: Oxford Research Encyclopedia of Business and Management Publisher: Oxford University Press 10.1093/acrefore/9780190224851.013.28.
Brzozowski, M. (2014). Metody Zarządzania Portfelem Projektów, Studia Oeconomica Posnaniensia nr 11 (272), s. 9-24., Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Cabała P. (2018). Analiza efektywności portfela projektow, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, Nr 77, s. 17–29.
Cooper, R. G. (2014). What's Next?: After Stage-Gate, „Research-Technology Management”, 57 (1), 20–31.
Cooper, R. G. (2017). Winning at New Products. Creating Value through Innovation, (5th ed.), New York, Basic Books.
Cooper, R.G., Edgett, S.J. and Kleinschimidt, E.J. (1999). New product portfolio management: practices and performance. Journal of Product Innovation Management 16 (4):333-351.
Cooper, R.G., Edgett S.J. and Kleinschimidt E.J., (2000). New problems, new solutions: making portfolio management more effective. Research Technology Management 45(6): 43-49.
Cooper, R.G, Edgett, S.J and Kleinschimdt, E.J. (2001). Portfolio management for new product development: results of an industry practices study. R&D Management Journal 31(4): 361-380.
Crawford, M., Di Benedetto, A. (2011). New Products Management, (10th ed.), New York, McGraw-Hill Irwin.
Dąbrowski, D. (2022). Szacowanie przewagi konkurencyjnej w procesie rozwoju nowego produktu - ujęcie praktyczne. Zarządzanie organizacjami w społeczeństwie informacyjnym. Strategie - projekty – procesy, Wydawnictwo TNOIK, Toruń, 67-78.
De Meyer, A., Loch, C. H., & Pich, M. T. (2002). Managing project uncertainty: From variation to chaos. MIT Sloan Management Review, 43(2), 60–67.
De Reyck, Bert; Grushka-Cockayne, Yael; Lockett, Martin; Calderini, Sergio Ricardo; Moura, Marcio; and Sloper, Andrew. (2005). The impact of project portfolio management on information technology projects. International Journal of Project Management. 23, (7), 524-537. Research Collection Lee Kong Chian School Of Business. https://ink.library.smu.edu.sg/lkcsb_research/6748
Gierszewska, G., Romanowska, M. (2017). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa, str. 162-163.
Hofman, M., Spalek, S., Grela, G. (2017). Shedding New Light on Project Portfolio Risk Management, „Sustainability”, vol. 9 (10), 1798.
Kettunen, Janne; Gruksha-Cockayne, Yael; Degraeve, Zeger; and De Reyck, Bert. (2015). New product development flexibility in a competitive environment.
European Journal of Operational Research. 244, (3), 892-904. Research Collection Lee Kong Chian School Of Business. Https://ink.library.smu.edu.sg/lkcsb_research/6760
Kharat, V. J. ., & Bhukya, K. R. N. (2022). Best Practices in Project Portfolio Management for Dynamic Decision Making. The Journal of Modern Project Management, 6 (1), https://journalmodernpm.com/manuscript/index.php/jmpm/article/view/JMPM01610
Killen, C. P., Hunt, R.A., Kleinschmidt, E.J. (2008). Project Portfolio Management for Product Innovation, „International Journal of Quality & Reliability Management”, 25 (1), 24–38.
Lahtinen, N., Mustonen, E. and Harkonen, J. (2021). Commercial and Technical Productization for Fact-Based Product Portfolio Management Over Lifecycle," in IEEE Transactions on Engineering Management, vol. 68, no. 6, pp. 1826-1838, Dec., doi: 10.1109/TEM.2019.2932974.
Loch, C. (2000). Tailoring product development to strategy: Case of a European technology manufacturer. European Management Journal, 18, 246–258.
Matheson, D., Menke, M.M. (1994). Making excellent R&D decisions, Research Technology Management, November-December, s. 21-24.
McNally, Regina C., Durmusoglu, Serdar S., Calantone, Roger J., Harmancioglu, Nukhet. (2009). Exploring new product portfolio management decisions: The role of managers' dispositional traits, Industrial Marketing Management, Volume 38, Issue 1, Pages 127-143, https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2007.09.006.
Meskendahl, S. (2010). The Influence of Business Strategy on Project Portfolio Management and its Success – A Conceptual Framework, „International Journal of Project Management”, vol. 28 (8), s. 807–817.
Mikkola, J. H. (2001). Portfolio Management of R&D Projects: Implications for Innovation Management, „Technovation”, 21 (7), 423–435.
Nakata, Cheryl, Di Benedetto, C. Antony. (2012). Forward to the Future: The New
Knowledge Needed to Advance NPD - Innovation Theory and Practice, Journal of Product Innovation Management, 29, 3, May, 341-343.
Olsen, F. (1955). The Control of Research Funds, Coordinating, Control and Financing of Industrial Research, Kings Crown Press, Columbia University, New York.
Rutkowski, I.P. (2013). Zmodyfikowane metody analizy portfelowej i ich zastosowanie do oceny projektów innowacji produktowych, Nauki o Zarządzaniu / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu 2013 | nr 4 (17) | 109-122.
Rutkowski I.P., (2016). Metody innowacji produktu : macierzowo-sieciowe metody pomiaru dojrzałości procesu innowacji produktu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Rybicki, J.M. (2000). Wielowymiarowy model analizy portfelowej jako narzędzie formułowania strategii rynkowej przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 59-60.
Stabryła, A. (2015). Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi, Wydawnictwo PWN, Warszawa, s. 162-166.
Stevens, S.S., (1946). On the theory of scales of measurement. Science, 103, 677-680.
Urban, G.L., Hauser, J.R. (2005). Design and Marketing of New Products, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, s. 146-147.