Efekt domina a Wspólna Polityka Handlowa Unii Europejskiej

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Katarzyna Śledziewska
Bartosz Witkowski

Abstrakt

Głównym celem badania prezentowanego w artykule jest weryfikacja występowania efektu domina przy zawieraniu umów handlowych przez kraje Unii Europejskiej z krajami spoza Unii. Rozważania teoretyczne pozwalają na wyciągnięcie wniosków odnośnie motywów podpisywania nowych umów RTA. Według teorii domina (Baldwin 1995), rząd reportera, który będzie decydował się na podpisanie umowy RTA z krajem partnerskim, robi to ze względu na umowy handlowe wcześniej zawarte przez kraj partnerski z innymi krajami, a główną przyczyną jest efekt przesunięcia, który mógłby dotknąć reportera. W analizie wykorzystany jest model logitowy dla danych panelowych, zaś efekt przesunięcia mierzony jest liczbą umów podpisanych przez kraj partnerski, stopniem współpracy (typem zawartej umowy) oraz wielkością preferencyjnego handlu. Występowanie efektu domina znajduje potwierdzenie w opisywanych w literaturze badaniach w odniesieniu między innymi do rozszerzenia Unii Europejskiej, jednak otrzymane przez autorów wyniki nie potwierdzają występowania efektu domina przy decyzji o zawieraniu nowych umów RTA przez kraje UE. '(abstrakt oryginalny)

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Dział
Artykuły