Zmiany koniunktury a aktywność gospodarstw na rynku usług ubezpieczeniowych

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Józef Garczarczyk
Marek Mocek
Robert Skikiewicz

Abstrakt

W artykule podjęto próbę oceny zależności między koniunkturą w polskiej gospodarce a aktywnością gospodarstw domowych na rynku usług ubezpieczeniowych. Wśród mierników aktywności gospodarstw uwzględnionych w analizie znalazły się m.in. liczba usług ubezpieczeniowych, liczba zakładów ubezpieczeń, w których gospodarstwo korzysta z usług, oraz aktualne i planowane wydatki na ubezpieczenia. Analiza została przeprowadzona na podstawie danych pochodzących z badań realizowanych wśród gospodarstw domowych i menedżerów zakładów ubezpieczeń przez Katedrę Badań Marketingowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Przedstawiono wyniki analizy korelacji oraz scharakteryzowano segmenty gospodarstw domowych wyodrębnione w zależności od fazy koniunktury. (abstrakt oryginalny)

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Dział
Artykuły

Bibliografia

Ando A., Modigliani F., The life cycle hypothesis of saving: Aggregate implications and tests, „American Economic Review”, vol. 53, nr 1, 1963

Duesenberry J. S., Income saving and the theory of consumer behavior, Harvard University Press, Cambridge, 1952

Friedman M., A theory of the consumption function, „National Bureau of the Economic Research General Series”, nr 63, Princeton University Press, Princeton, 1957

Garczarczyk J., Mocek M., Skikiewicz R., Changes in economic situation and the behaviour of households in the Polish banking services market, referat na 31 konferencję CIRET, Wiedeń, wrzesień 2012

Garczarczyk J., Skikiewicz R., Zastosowanie metody grupowania dwustopniowego w segmentacji klientów indywidualnych na rynku usług bankowych, w: K. Mazurek-Łopacińska i M. Sobocińska, Badania marketingowe - metody, nowe podejścia i konteksty badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011

Keynes J. M., Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, przeł. M. Kalecki, S. Rączkowski, PWN, Warszawa 2003

Modigliani F., Life cycle, individual thrift and the wealth of nations, „American Economic Review”, vol. 76, nr 3, 1986

Modigliani F., Brumberg R. E., Utility analysis and the consumption function: An interpretation of cross-section data, w: Post-Keynesian economics, pr. zb. pod red. K. K. Kurihary, Rutgers University Press, Chapel Hill 1954

Mynarski S., Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych, Zakamycze 2000

Shih M. Y., Jheng J. W., Lai L. F., A two-step method for clustering mixed categorical and numeric data, „Tamkang Journal of Science and Engineering”, vol. 13, nr 1, 2010

The SPSS two-step cluster component. A scalable component enabling more efficient customer segmentation, http://www.spss.ch/upload/1122644952 _The%20SPSS%20TwoStep%20Cluster%20Component.pdf