Governance w funkcjonowaniu administracji publicznej
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
W czasie ostatnich dwu dekad następowała stopniowa regionalizacja gospodarki, zjawisko to łączyło się z decentralizacją władzy publicznej. Z procesami decentralizacji powiązana była reforma samorządu terytorialnego oraz sfery finansów publicznych. Z decentralizacją łączy się zwiększenie kompetencji szczebla regionalnego i lokalnego. Wraz z decentralizacją samorząd uzyskał prawa i obowiązki odnoszące się do wspierania rozwoju na danym obszarze. Kluczowe znaczenie ma podnoszenie konkurencyjności regionu. Pomocne w tych działaniach są strategie rozwoju opracowane przez samorządy poszczególnych szczebli. Zakłada się w nich między innymi rozwój przedsiębiorczości, poprawę warunków życia mieszkańców. Działalność poszczególnych szczebli władzy musi opierać się na wzajemnej współpracy zgodnie z zasadą subsydiarności. Szczebel centralny decyduje o kształtowaniu makroekonomicznych warunków rozwoju. Zasadnicze znaczenie ma kształtowanie się popytu, które z kolei warunkuje procesy inwestycyjne. Prowadzenie działalności inwestycyjnej powiązane jest z występowaniem ryzyka, którego skalę można zmniejszyć stosując odpowiednie regulacje prawne. Drugim bardzo istotnym czynnikiem decydującym o rozwoju jest stan finansów publicznych determinujących poziom inwestycji rządowych i samorządowych. Ponadto sprzedaż papierów skarbowych i pozyskiwanie środków z tego źródła jednocześnie uniemożliwia skorzystanie z tych środków przez podmioty gospodarcze. Jednocześnie znaczny deficyt budżetowy nie pozwala na obniżenie podatków obciążających przedsiębiorstwa. Zachodzące zmiany związane z modernizacją gospodarki wymuszają nową politykę w odniesieniu do rynku pracy tworząc popyt na wysoko wykwalifikowane kadry i zmniejszając zapotrzebowanie na nisko wykwalifikowanych pracowników. Wsparcie rozwoju ma również miejsce ze strony Unii Europejskiej. Na przykład Rada Ministrów przyjęła Krajowy Program Reform powiązany z realizacją strategii Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.(abstrakt oryginalny)
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Bibliografia
Biała Księga Komitetu Regionów w sprawie wielopoziomowego sprawowania rządów, Unia Europejska, Opinia z inicjatywy własnej Komitetu Regionów, Bruksela 2009.
Ciok S., Polityka rządu wobec wspierania działalności innowacyjnej i badawczo-rozwojowej, w: Endo- i egzogeniczne determinanty obszarów wzrostu i stagnacji w województwie dolnośląskim w kontekście Dolnośląskiej Strategii Innowacji, red. H. Dobrowolska- Kaniewska, E. Korejwo, Urząd Marszałkowski, Wrocław 2009.
Gorynia M., B. Jankowska, Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008.
Nowakowska A., Regionalny wymiar procesów innowacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.
Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, CeDeWu, Warszawa 2012.
Rybiński K., Polska wobec wyzwań XXI wieku, w: Polska wobec wyzwań cywilizacji XXI wieku, red. A. Kukliński, K. Pawłowski, J. Woźniak, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Kraków 2009.
Sieniewska B., K. Zioło, Pozyskiwanie innowacji w przedsiębiorstwie, w: Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstw i instytucji, Kraków 2010.
Strategia Rozwoju Kraju 2020, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.
Sztando A., Oddziaływanie samorządu lokalnego na rozwój lokalny w świetle ewolucji modeli ustrojowych gmin, „Samorząd Terytorialny” 1998, Tom I, nr 11.
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Dz. U. 1998, nr 91, poz. 578.
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, Dz. U. 1998, nr 91, poz. 576.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. 2001, nr 142, poz. 1591.
Wprowadzenie do programu rozwoju instytucjonalnego, D. Kijowski, S. Prutis, M. Stec, J. Szlachta, J. Zaleski, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa 2004.