Governance w funkcjonowaniu administracji publicznej

Main Article Content

Danuta Makulska

Abstract

In the last two decades economic regionalization has been progressing. The phenomenon was accompanied by decentralization of public authority. Decentralization processes were associated with reform of territorial self-government and public finances. Decentralization results in increase in power of regional and local authorities. As a result of decentralization, local government bodies have been conferred rights and obligations with regard to encouragement of development in a given region. Increasing the competitiveness of each region is of crucial importance. Development strategies adopted by self-government authorities at each and every level shall be useful in such actions. They include i.a. development of entrepreneurship and improvement of the living standard of the local population. The principle of subsidiarity assumes that there must be mutual cooperation between specific authority levels. The central government is decisive for the shape of macroeconomic development conditions. Most significance must be given to demand, which, in its turn, impacts investment processes. Investment activities involve risk which can be reduced if respective legal regulations are applied. Another highly important development determinant is the condition of public finances, crucial for the scale of investments undertaken by the central government and self-government authorities. In addition, the sale of treasury bonds and the assets acquired this way prevent economic entities from benefiting from those assets. At the same time, a significant budget deficit does not allow to decrease taxes which encumber companies. The economy modernization compels a new job market policy by creating demand for highly skilled specialists while fewer and fewer low-skilled employees are needed. Development is also supported by the European Union institutions. For example the Council of Ministers adopted the National Reform Programme which involves the implementation of the strategy Europe 2020 - Strategy for smart, sustainable and inclusive growth.(original abstract)

Article Details

Section
Articles

References

Biała Księga Komitetu Regionów w sprawie wielopoziomowego sprawowania rządów, Unia Europejska, Opinia z inicjatywy własnej Komitetu Regionów, Bruksela 2009.

Ciok S., Polityka rządu wobec wspierania działalności innowacyjnej i badawczo-rozwojowej, w: Endo- i egzogeniczne determinanty obszarów wzrostu i stagnacji w województwie dolnośląskim w kontekście Dolnośląskiej Strategii Innowacji, red. H. Dobrowolska- Kaniewska, E. Korejwo, Urząd Marszałkowski, Wrocław 2009.

Gorynia M., B. Jankowska, Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008.

Nowakowska A., Regionalny wymiar procesów innowacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.

Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, CeDeWu, Warszawa 2012.

Rybiński K., Polska wobec wyzwań XXI wieku, w: Polska wobec wyzwań cywilizacji XXI wieku, red. A. Kukliński, K. Pawłowski, J. Woźniak, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Kraków 2009.

Sieniewska B., K. Zioło, Pozyskiwanie innowacji w przedsiębiorstwie, w: Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstw i instytucji, Kraków 2010.

Strategia Rozwoju Kraju 2020, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.

Sztando A., Oddziaływanie samorządu lokalnego na rozwój lokalny w świetle ewolucji modeli ustrojowych gmin, „Samorząd Terytorialny” 1998, Tom I, nr 11.

Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Dz. U. 1998, nr 91, poz. 578.

Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, Dz. U. 1998, nr 91, poz. 576.

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. 2001, nr 142, poz. 1591.

Wprowadzenie do programu rozwoju instytucjonalnego, D. Kijowski, S. Prutis, M. Stec, J. Szlachta, J. Zaleski, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa 2004.