Dorobek naukowy Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH w latach 1993-2007

Main Article Content

Elżbieta Adamowicz

Abstract

Publikacja przedstawia dorobek naukowy Instytutu Rozwoju Gospodarczego. Od początku istnienia Instytutu charakterystycznymi cechami prowadzonej w nim działalności naukowobadawczej było: - prowadzenie prac badawczych nad szeroko rozumianym rozwojem gospodarczym. Ten kierunek oraz zakres działalności utrzymywany jest w całym 35-letnim okresie istnienia Instytutu. - podejmowanie tematów badawczych w odpowiedzi na wyzwania czasu. Badaniami, które wywarły decydujący wpływ na działalność Instytutu były prowadzone w latach osiemdziesiątych prace nad źródłami kryzysu gospodarczego w Polsce. Zespół pod kierownictwem prof. dr hab. Leszka Balcerowicza prowadził badania nad kompleksową koncepcją reformy gospodarczej. Zmiany polityczne, jakie nastąpiły w kraju na przełomie lat dziewięćdziesiątych, umożliwiły wykorzystanie tej koncepcji jako podstawy transformacji systemu gospodarczego kraju, znanej szeroko w świecie pod nazwą planu Balcerowicza. - organizowanie interdyscyplinarnych zespołów badawczych. W ramach Instytutu badania prowadzili wybitni ekonomiści zatrudnieni w różnych jednostkach organizacyjnych uczelni. Ich współdziałanie przy realizacji wspólnych projektów pozwalało na wykorzystanie efektu synergii, co pozytywnie odbijało się na wynikach badań. Do współpracy byli także zapraszani badacze spoza uczelni, zarówno z kraju jak i zza granicy. - wykorzystywanie wyników badań w dydaktyce i pracach służących rozwojowi naukowemu młodej kadry. W latach 1993-2007 powstało kilkadziesiąt prac magisterskich, kilka doktorskich i habilitacyjnych, poszerzających naszą wiedzę o rzeczywistym przebiegu działalności gospodarczej, metodach i narzędziach badania go oraz ukazujących nowe możliwości zastosowań gromadzonych danych i nowe obszary badawcze. Utworzono specjalną ścieżkę dydaktyczną Koniunktura gospodarcza pozwalającą na wykorzystywanie w procesie dydaktycznym najnowszego dorobku z zakresu specjalizacji badawczej Instytutu. - popularyzowanie wyników badań. Informacje na temat obserwowanych i prognozowanych tendencji w badanych obszarach są przekazywane szerokiemu gronu uczestników procesów gospodarczych. W tym celu pracownicy Instytutu wykorzystują różnorodne środki przekazu, w tym własną stronę internetową, uznając za część swojej misji popularyzowanie wyników badań i wskazanie możliwości ich wykorzystywania nie tylko w badaniach naukowych, ale także w praktyce gospodarczej. (abstrakt oryginalny)

Article Details

Section
Articles