Tourism - management, administration, law
Keywords:
słowo wstępneAbstract
Szanowni Państwo,
Turystyka jest bardzo istotnym sektorem gospodarki. Jak wynika z raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) odpowiada za około 4,5% PKB Polski. Wielkość wydatków na promocje turystyczną powinna być adekwatna do poziomu turystycznego PKB. W 2023 r. wydatki w części 40 państwa – Turystyka zostały zaplanowane na poziomie 110 milionów złotych. Oznacza to, że budżet na promocję turystyki powinien zostać w znaczący sposób zwiększony.
Bardzo istotnym działaniem w tej chwili dla branży turystycznej jest przyjęcie strategii rozwoju turystyki. Ostatni Program Rozwoju Turystyki obowiązywał do roku 2020. Jego głównym celem było wzmocnienie rozwoju konkurencyjnej i innowacyjnej turystyki. Cele operacyjne ukierunkowano m.in. na: rozwój innowacyjności, atrakcyjności, jakości usług i produktów turystycznych, wzmocnienie aktywności społecznej i przedsiębiorczości w sektorze turystyki oraz zwiększenie kompetencji kadr, promocję priorytetowych obszarów produktów turystycznych kraju i regionów, a także specjalizacje gospodarcze oparte na turystyce i modernizację przestrzeni dla rozwoju turystyki przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju. W części zostały one zrealizowane poprzez przyjęcie odpowiednich działań na rzecz: tworzenia przyjaznego otoczenia prawnego, rozwoju systemów certyfikacji i zarządzania w sektorze turystyki oraz promocji regionalnych produktów turystycznych.
W nowym dokumencie strategicznym turystyki należałoby wzmocnić wykorzystanie narzędzi i instrumentów oraz jakość e-systemów informacji i usług w sektorze turystyki, a także wsparcie promocji i eksportu usług oraz produktów przedsiębiorczości sektora turystyki i sektorów powiązanych z rozwojem turystyki. Istnieje zatem potrzeba posiadania i wdrożenia nowej strategii również dlatego, że cała branża turystyczna nadal boryka się z negatywnymi skutkami pandemii COVID-19, a polska turystyka przyjazdowa, odczuwa skutki napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę. Proponuję zatem następujące kierunki strategii rozwoju turystyki z perspektywą na najbliższe lata: cyfryzacja i innowacyjność technologiczna sektora, usługi zrównoważone, przyjazne środowisku i klimatowi, rozwój turystyki przyjazdowej (w tym turystyka kongresowa i biznesowa), a także rozwój turystyki społecznej. Dodatkowo istotnym celem operacyjnym będzie praca nad nowoczesnymi sposobami gromadzenia danych turystycznych i zarządzanie nimi oraz działania na rzecz promocji badań w turystyce i ich rozwoju. Potencjalne rezultaty i korzyści z realizacji w przyszłości zapisów pochodzących z planowanego dokumentu strategicznego to: wzrost liczby turystów zagranicznych, zwiększenie produktywności gospodarki turystycznej, poprawa wizerunku Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie, a także zmiana wizerunku i jakości ofert usług turystycznych (w tym wzrost bezpieczeństwa podróżnych) oraz zapewnienie odporności gospodarki turystycznej na różnego rodzaju kryzysy.
Minister Sportu i Turystki
Sławomir Nitras