Desing jako narzędzie innowacji
Main Article Content
Abstrakt
Innovations make it possible to accelerate economic growth and overtaking in global competition, they are a cornerstone in building a competitive advantage. We can say that innovative solutions to decide nowadays about the visibility and success of your business. The main thesis concerning the article says that the design is a tool of innovation. Under this role, design can be a primary determinant of innovative strategy development, it may be at the center of a comprehensive vision of the objectives, asses available resources and possibilities for their use or can be the basis of specific methods and sequence of actions to achieve progress and solve key problems of the company. Against this background, a crucial questions arises, how to generate innovative solutions based on design? The purpose of this paper is to present two innovative methodologies in the area of design management: radical innovation and co-creation and present their implications for innovations.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
K. Porwit, Cechy gospodarki opartej na wiedzy, ich współczesne znaczenie i warunki skuteczności, w: Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku, KBN, Warszawa 2001
W. Pawnik, Kapitalizm w Europie, czyli jeszcze raz o sile sprawczej religii, Zakład Wydawniczy Nomos, Krakow 2008.
Encyklopedia zarządzania, http://www.mfi les.pl/pl/index/php/innowacja
http //:www.europa.ec.europa.eu
J.A. Schumpeter, Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960
Kapitalizm,socjalizm, demokracja, PWN, Warszawa 2009.
Mały słownik polsko-łaciński, red. L. Winniczuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
W. Janasz, K. Kozioł, Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
P. Niedzielski, K. Rychlik, Innowacje i kreatywność, Wydawnictwo USz., Szczecin 2006
A. Wojciechowski, Teoria innowacji, WMARR SA, Olsztyn
V. Ramaswamy, Co-creation of value: Toward an expanded paradigm of value creation, Marketing Review’’ 2009, No. 6.
P.F. Drucker, Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.
S.J. Klein, N. Rosenberg, An interview of Innovation, w: Th e Positive Sum Strategy: Harnessing Technology for Economic Growth, red. R. Landau, N. Roseberg, National Academy Press, Washington, D.C. 1986.
G. Hamel, C.K. Prahalad, Przewaga konkurencyjna jutra. Strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości, Business Press, Warszawa 1999.
E. Okoń-Horodyńska, Innowacyjność jako wyzwanie globalizacji, w: Innowacyjność a rozwój gospodarki Polski. Siły motoryczne i bariery, ,,Zeszyty Naukowe AE im. Karola Adamieckiego w Katowicach”, „Studia Ekonomiczne”, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 2003.
The economy of culture in Europe, http://ec.europa.eu/culture/key/doc873_en.htm; Raport końcowy, OMC-Expert Working Group on maximizing the potential of Culture and Creative Industries, in particular that of SMEs, June 2010.
http://www.icsid.org./about/about/articles31.htm (dostęp 26.05.2011).
Commision of the European Communities, Commision Staff Working Document, Design as a driver of user-centered innovation, Brussels, 7.04.2009, SEC (2009) 501 final.
O wzornictwie przemysłowym – definicje, procedury, korzyści, Wydawnictwo ASP w Warszawie,Wydział Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa 2007.
http://www.designfactfi nder.co.uk
A. Karpiński, Strategie rozwojowe krajów świata a Polska, w: Polska na drodze ku nowoczesnej cywilizacji, KBN, Warszawa 1994.
R. Verganti, Design – Driven Innovation. Changing the Rules of Competition by Radically Innovating what Th ings Mea, Harvard Business Press School Publ. Corp., Boston, Mass. 2009.
T. Lockwood, Design Thinking: Integrating innovations, Customers Experience and Brand Value,Allworth Press, New York 2009.
R. Verganti, Design, meanings and radical innovation: A meta model and research agenda, ,,Journal of Product Innovation Management’September 2008, Vol. 25, Issue 5,
E. Sanders, J. Stappers, Co-creation and the new landscapes of design, Codesign Taylor&Francis,Ohio 2008.
J. Thackara, Na grzbiecie fali, Academica, Warszawa 2010.
M. Jacyno, Kultura indywidualizmu, PWN, Warszawa 2007.
P. Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005
J. Baudrillard, La Société de consommation. Ses mythes, ses structures, Le Point, Denoel, Paris 1970.
A. Giddens, Nowoczesność i tożsamości . «Ja» i społeczeństwo w epoce później nowoczesności,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
E. Goffman, The Presentation of Selfi n Everyday Life, Doubleday, New York 1958.
G. Ritzer, Macdonalizacja społeczeństwa, Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 1999.
R. Inglehart, Trust, well being and democracy, w: Democracy and Trust, red. M. Warren, Cambridge University Press, Cambridge 1999.