Porażka w polityce publicznej

Main Article Content

Paweł Kubicki
Mikołaj Pawlak
Adriana Mica
Anna Horolets

Abstrakt

Naszym celem, jako autorów niniejszego artykułu, jest krytyczna analiza dotychczasowych ujęć porażki w polityce publicznej. Definiujemy porażkę oraz jej rozmaite odmiany, wskazujemy również na potencjalne przyczyny porażki. Proponujemy traktować porażkę jako zjawisko, które może wystąpić na różnych etapach tworzenia, wdrażania i oceny polityki. Szukając przyczyn porażki i sposobów jej uniknięcia, odwołujemy się do niedawno zaprezentowanego podejścia strumieni polityki, które to podejście wzbogacamy, wskazując na punkty węzłowe, wymagające szczególnej uwagi aktorów zaangażowanych w proces polityczny. Ponadto włączamy do tego podejścia najnowsze osiągnięcia w ramach studiów nad ignorancją. Poza głównymi wątkami artykułu zwracamy uwagę na dwa zagadnienia. Pierwszym z nich jest przypadek, w którym porażka nie jest jedynie ryzykiem, a stanowi zaplanowany i najbardziej prawdopodobny efekt podejmowanych działań. Drugie to rola adresatów danej polityki i ich możliwości wpływania na jej kształt oraz końcowy sukces bądź porażkę. Jest to artykuł koncepcyjny, w którym modele teoretyczne są ilustrowane przykładami z polityki publicznej wobec osób z niepełnosprawnościami oraz wobec uchodźców

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Kubicki, P. ., Pawlak, M. ., Mica, A. ., & Horolets, A. . (2019). Porażka w polityce publicznej. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia I Prace, (1 (37), 13–41. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/kwes/article/view/2153
Dział
Dział główny

Bibliografia

1. Appadurai A., The future as cultural fact: essays on the global condition, Verso, London 2013.
2. Armillei R., Boat Arrivals and the “Threat” to Italian National Security: Between a “Moral Panic” Approach and the EU’s Failure to Create a Cohesive Asylum-Seeking Policy, „Journal of Applied Security Research” 2017, vol. 12(1), s. 141–159.
3. Bakalarczyk R., Polityka wsparcia rodzin z osobami niepełnosprawnymi. W cieniu wyroków Trybunału Konstytucyjnego RP i protestów społecznych, „Studia z Polityki Publicznej” 2015, nr 1(5), s. 63–80.
4. Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983.
5. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Realizacja przez Polskę zobowiązań wynikających z Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Sprawozdanie Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2015.
6. Bovens M., ‘t Hart P., Revisiting the study of policy failures, „Journal of European Public Policy” 2016, vol. 23(5), s. 653–666.
7. Castles S., Migration policies are problematic – because they are about migration, „Ethnic and Racial Studies” 2017, vol. 40(9), s. 1538–1543.
8. Deleon P., Weible C.M., Policy Process Research for Democracy: A Commentary on Lasswells Vision, „International Journal of Policy Studies” 2010, vol. 1(2), s. 23–34.
9. Dunlop C., Policy learning and policy failure: definitions, dimensions and intersections, „Policy&Politics” 2017, vol. 45(1), s. 3–18.
10. Edmondson A.C., Strategies for learning from failure, „Harvard Business Review” 2011, vol. 89(4), s. 48–55.
11. Gross M., Ignorance and surprise: Science, society, and ecological design, MIT Press, Cambridge 2010.
12. Gross M., McGoey L., Introduction, w: Routledge International Handbook of Ignorance Studies, red. M. Gross, L. McGoey, Routledge, London 2015, s. 1–14.
13. Guiraudon V., The 2015 refugee crisis was not a turning point: explaining policy inertia in EU border control, „European Political Science” 2018, vol. 17(1), s. 151–160.
14. Harrison K., The Road not Taken: Climate Change Policy in Canada and the United States, „Global Environmental Politics” 2007, vol. 7(4), s. 92–117.
15. Howlett M., Moving policy implementation theory forward: A multiple streams/critical juncture approach, „Public Policy and Administration” 2018, May.
16. Howlett M., Ramesh M., Wu X., Understanding the persistence of policy failures: The role of politics, governance and uncertainty, „Public Policy and Administration” 2015, vol. 30(3–4), s. 209–220.
17. Kingdon J.W., Agendas, alternatives, and public policies, Longman, New York 1995.
18. Klaus W., Security First. New Right Wing Government in Poland and its Policy towards Immigrants and Refugees, „Surveillance&Society” 2017, vol. 15(3–4), s. 523–528.
19. Kopińska G., Makowski G., Waglowski P., Wiszowaty M.M., Tworzenie i konsultowanie rządowych projektów ustaw: raport z badania nad sposobem prowadzenia konsultacji publicznych i tworzenia dokumentów towarzyszących rządowym projektom ustaw w 2012 roku, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 2014.
20. Korolczuk E., Czarne protesty 2016: skąd się wzięły i czego nas uczą, niepublikowany manuskrypt, 2016.
21. Kubicki P., Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.
22. Kubicki P., Pawlak M., Mica A.M., Horolets A., Wyjście z cienia: polityka uchodźcza w sytuacji kryzysu, „Polityka Społeczna” 2017, nr 9, s. 22–28.
23. Lasswell H.D., The decision process: Seven categories of functional analysis, University of Maryland Press, College Park 1956.
24. Marres N., McGoey L., Experimental failure: Notes on the limits of the performativity of markets, After Markets: Researching Hybrid Arrangements, Oxford Said Business School, 2012, http://research.gold.ac.uk/7353/ [dostęp 30.10.2018].
25. McCann E., Ward K., Policy Assemblages, Mobilities and Mutations: Toward a Multidisciplinary Conversation, „Political Studies Review” 2012, vol. 10(3), s. 325–332.
26. McConnell A., Policy Success, Policy Failure and Grey Areas In-Between, „Journal of Public Policy” 2010, vol. 30(3), s. 345–362.
27. McConnell A., What is policy failure? A primer to help navigate the maze, „Public Policy and Administration” 2015, vol. 30(3–4), s. 221–242.
28. McGoey L., Strategic unknowns: towards a sociology of ignorance, „Economy and Society” 2012, vol. 41(1), s. 1–16.
29. Nair S., Howlett M., Policy myopia as a source of policy failure: adaptation and policy learning under deep uncertainty, „Policy&Politics” 2017, vol. 45(1), s. 103–118.
30. Olaison L., Meier Sørensen B., The abject of entrepreneurship: failure, fiasco, fraud, „International Journal of Entrepreneurial Behavior&Research” 2014, vol. 20(2), s. 193–211.
31. Olejniczak K., Model organizacyjnego uczenia się dla administracji publicznej, w: Organizacje uczące się: model dla administracji publicznej, red. K. Olejniczak, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012, s. 166–199.
32. Pawlak M., Imitacja w tworzeniu polskiej polityki integracji cudzoziemców, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny” 2013, nr 3(39), s. 97–122.
33. Pawlak M., Polityki publiczne wobec migracji, w: Nauki o polityce publicznej: monografia dyscypliny, red. J. Kwaśniewski, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, Warszawa 2018, s. 288–311.