Możliwości pomiaru efektów promocji miasta na przykładzie marki "Wschodzący Białystok"

Main Article Content

Adam Grzegorz Dębski

Abstrakt

Promocja miast, wpisująca się w koncepcję marketingu terytorialnego, na dobre zagościła w praktyce jednostek samorządowych różnych szczebli. Zarówno wśród włodarzy miast i regionów, jak i teoretyków panuje powszechne przekonanie o pozytywnym wpływie promocji na rozwój jednostki terytorialnej. Wciąż jednak brak teoretycznych podstaw do określenia warunków i siły tego wpływu na wzmocnienie konkurencyjności miast. Niniejszy artykuł porusza problem pomiaru efektów działań promocyjnych prowadzonych przez władze samorządowe. Autor dokonuje przeglądu różnorodnych metod pomiaru rezultatów promocji i proponuje własny syntetyczny wskaźnik efektów promocji miasta oparty na czterech przewagach konkurencyjnych: marce, satysfakcji, przyciąganiu i biznesie.(abstrakt oryginalny)

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Dębski, A. G. (2024). Możliwości pomiaru efektów promocji miasta na przykładzie marki "Wschodzący Białystok". Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia I Prace, (4(40), 71–90. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/kwes/article/view/3780 (Original work published 31 grudzień 2019)
Dział
Dział główny

Bibliografia

Adamczyk, J. (2001). Strategiczne decyzje w zakresie komunikacji. W: Strategiczne zarządzanie marketingowe, J. J. Lambin (red.), M. Strzyżewska-Kamińska (red. nauk. przekładu). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Anholt, S.(2006a), How The World Views Its Cities, The Anholt City Brands Index 2006, www.futuremelbourne.com.au/wiki/pub/FMPlan/S3Resources/Anholt_City_Brands_Index_cbi2006-q4-free.pdf (dostęp: 30.04.2019).

Anholt, S. (2006b). Sprawiedliwość marek: jak branding miejsc i produktów może uczynić kraj bogatym, dumnym i pewnym siebie. Warszawa: Instytut Marki Polskiej.

Ashworth, G. J.(1997). The Transition to Market Economies and Market Cities, www.lgi.osi.hu /publications/books/kimball/kimb7.pdf (20.01.2011), za: Glińska, E. (2011). Identyfikacja wyróżników tożsamości miast podlaskich - koncepcja badań, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 75, Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: wybrane aspekty marketingu terytorialnego, s. 36.

Augustyn, A., Hereźniak, M., Florek, M. (2017). W poszukiwaniu wiarygodnych metod pomiaru skuteczności budowania marek miast, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 17 (66).

Beerli, A., Martin, J. D. (2004). Tourists' characteristics and the perceived image of tourists destinations: a quantitative analysis - a case study of Lanzarote, Spain, Tourism Management, 25, s. 623-636, za: Glińska, E. (2011). Sposoby badania wizerunku miejsca, Samorząd Terytorialny, 11, s. 39.

Benedek, I. (2017). Measuring Place Brand Equity: A Review of Current Models, Journal of Media Research, 10, 1 (27).

Czarnecki, A. (1996). Skuteczność reklamy, Marketing i Rynek, 3.

Czechowski, L. (1997). Wielowymiarowa ocena efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa przemysłowego. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.

Czornik, M. (2005). Promocja miasta. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.

Datko, M. (2008), Wskaźniki pomiaru skuteczności i efektywności wydarzeń promocyjnych, wsp.pl/file/ 56_946083143.pdf (dostęp: 13.06.2019).

Echtner, C. M., Ritchie, J. R. B. (2003). The Meaning and Measurement of Destination Image. The Journal ot Tourism Studies, s. 1-12., za: Glińska, E. (2011). Sposoby badnia wizerunku miejsca, Samorząd Terytorialny, 11, s. 41.

Florek, M., Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta - źródła i pomiar. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Garbarski, L., Rutkowski, I., Wrzosek, W. (2000). Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej 1rmy. Warszawa: PWE.

Glińska, E. (2011). Sposoby badania wizerunku miejsca, Samorząd Terytorialny, 11.

Kachniarz, M. (2012). Efektywność usług publicznych - teoria i praktyka. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Kall, J., Kłeczek, R., Sagan, A. (2006). Zarządzanie marką. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Kamiński, T. (2004). Ocena ekonomicznej efektywności - dylematy teorii i praktyki. W: Ocena efektywności funkcjonowania organizacji gospodarczych, Z. Bombera, J. Telep (red.). Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.

Kauf, S. (2009). Orientacja marketingowa i logistyczna w zarządzaniu regionem. Opole: Uniwersytet Opolski.

Kavaratzis, M. (2004). From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands, Place Branding, 1 (1).

Kotler, Ph. (1994). Marketing analiza planowanie wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner & Ska.

Lambin, J. J.(red.).(2001). Strategiczne zarządzanie marketingowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lucarelli, A. (2012). Unraveling the complexity of city brand equity: A threedimensional Framework, Journal of Place Management and Development, October.

Łapiński, A. (2001). Badania mediów dla celów reklamy. W: Komunikacja marketingowa, M. Rydel (red.). Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr.

Malinowska M., (2015). Efektywność i skuteczność komunikacji marketingowej. Warszawa: Difin.

Mruk, H. (red.). (2002). Komunikowanie się w biznesie. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Pike, S. (2007). Consumer brand equity measures, Journal of Travel and Tourism Marketing, 22 (1), za: Florek, M. (2007). Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta - źródła i pomiar. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Pilarczyk, B. (2002). Komunikacja jako element marketingu. W: Komunikowanie się w biznesie, H. Mruk (red.). Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Pszczołowski, J. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław: Ossolineum.

Sekuła, A. (2008). Marketing terytorialny. W: Gospodarka regionalna i lokalna, Z. Strzelecki (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Selby, M., Morgan, N. J. (1996). Reconstructing place image. A case study of its role in destination market research, Tourism Management, 4, s. 287-294, za: Glińska, E. (2011). Sposoby badania wizerunku miejsca, Samorząd Terytorialny, 11, s. 39.

Staniszewski, M., Hołub, A. (2012), Miejsce jako marka - Magnetyzm polskich miast, www.wspolnota.org.pl/ index.php?id=9&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=New-s&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&tx_news_pi1%5Bnews%5D=21173&cHa-sh=7c74a3c7b886f15f0413@7a1273f58e (dostęp: 11.02.2019).

Szołno, O. (2016). Wybrane aspekty pomiaru efektywności i skuteczności jednostki samorządu terytorialnego, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 6 (84).

Zenker, S., Nicole, M. (2011). Measuring success in place marketing and branding, Journal of Place Branding and Public Diplomacy, 7, 1.

Zieleniewski, J. (1976). Organizacja i Zarządzanie. Warszawa: PWN.