Inwestycja w wino – ocena sommelierów, rocznik i liczba punktów dystrybucji a wycena
Main Article Content
Abstrakt
The paper uses Pearson correlation coefficients to analyze strength and directionof the interaction between: price of the wine and the vintage, the evaluationmade by sommeliers and wine price, price of wine and number of distributionpoints. Eight wine strains from the region of Bordeaux were analyzed. The strongestassociation was observed between the price of wine and vintage. The articlealso presents selected descriptive statistics for the price of wine, the assessmentprovided by sommeliers and the number of distribution points. On average, winecalled Petrus / Pomerol enjoys the highest recognition of sommeliers. Furthermore,estimated econometric models indicate that the average price of the analyzedstrains increased by 2.46% a year while the change in the evaluation of wine byone point affects the average change in price by 6.01%.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
Burton B. J., Jacobsen J. P., The Rate of Return on Investment in Wine, “Economic Inquiry”2001, Vol. 39 (3).
Campbell R., Fine violins as an alternative investment: Strings attached?, “Pensions: AnInternational Journal” 2008, Vol. 13, No. 1–2.
Chmielarz W., Wino, czyli alternatywa, „Puls Biznesu” 3.07.2008.
Coffman B., Nance R., Wine: The Illiquid Liquid Investment Asset, “Journal of FinancialPlanning” 2009, Vol. 22.
Drewnowska B., Inwestycje w wino mogą być alternatywą dla akcji, „Rzeczpospolita”17.04.2008.
Gómez-Bezares F., Larreina M., An Approach to the Valuation of Rioja Wine, “Journal ofWine Research” 2008, Vol. 19, No. 1.
Hadj Ali H., Sebastien L., Visser M., The impact of Gurus: Parker grades and En Primeurwine prices, “The Economic Journal” 2008, Vol. 118.
Jaeger E., To Save of Savor The Rate of Return to Storing Wine, “Journal of Political Economy”1981, Vol. 89.
Jovanovic B., Bubbles in prices of exhaustible resources, “International Economic Review”2013, Vol. 54, No. 1.
Krasker W. S., The Rate of Return to Storing Wines, “Journal of Political Economy” 1979,Vol. 87.
Kufel T., Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL,PWN, Warszawa 2013.
Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym Statistica PL. Teoria i zastosowanie,C. H. Beck, Warszawa 2008.
Masset P., Weisskopf J., Raise your Glass: Wine Investment and the Financial Crisis, 2010.
Mikita M., Pełka W., Rynki inwestycji alternatywnych, Poltext, Warszawa 2009.
Morningstar and Barron’s, 2012 Alternative Investment Survey of U. S. Institutions andFinancial Advisors, 2013.
Pruchnicka-Grabias I., Inwestycje alternatywne, CeDeWu.pl, Warszawa 2008.
Sanning L. W., Shaffer S., Sharratt J. M., Bordeaux Wine as a Financial Investment, “Journalof Wine Economics”, Vol. 3, No. 1, 2012.
Smith C., Liquid Gold: Is Fine Wine the New Reserve Commodity?, “Credit Control” 2010,Vol. 31, No. 5–6.
Veld C., Veld-Merkoulova Y. V., Benefits of Investing in Stamps, “The Journal of AlternativeInvestments” 2007.