Determinants of choosing a business model in small and medium-sized enterprises
Main Article Content
Abstrakt
In the face of continuous changes in the business environment both in local markets and worldwide, we need adequate elements of a business model that would allow enterprises to compete and help them generate market value. The paper conceptualises the notion of a business model and the role it plays in small and medium-sized enterprises (SME); it also examines determinants of choosing the right business model. It conceptualises the term and subject of business model analysis. The discussion of determinants of choosing the right business model in SMEs is preceded with an overview of literature and desk research analysis which demonstrate the need to systematically investigate the issue.
Downloads
Article Details
Bibliografia
2. Amit R., Zott C., 2001. Value creation in e-business. Strategic Manage Journal, No. 22.
3. Boulton R., Libert B., Samek S., 2000. Cracking the Value Code. Arthur Andersen. USA: Harper Colinns.
4. Casadesus-Masanell R., Ricart J. E., 2010. From strategy to business models and onto tactics. Long Range Planning, No. 43.
5. Chesbrough H., Rosenbloom R. S., 2002. The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation’s technology spin off companies. Industrial
Corp Change, No. 11 (3).
6. DaSilva C. M., Trkman P., 2004. Business model: what it is and what it is not. Long Range Planning, No. 47.
7. Domańska K., 2009. Kim jest prosument. Marketing w praktyce, No. 2.
8. Falencikowski T., Nogalski B., 2011. Model biznesu w perspektywie zasobowej, rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego. w: Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, red. R. Krupski, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wyd. WWSZiP, Wałbrzych
9. Hamel G., 2002. Leading the revolution. Watertown: Harvard Business School Press.
10. Jabłoński A., 2015. Skalowalność modeli biznesu w środowisku sieciowym. Warszawa: Difin.
11. Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, 2013. M. Duczkowska-Piasecka, M. Poniatowska-Jaksch, K. Duczkowska-Małysz (Eds.). Warszawa: Difin.
12. Modele biznesu w handlu detalicznym, 2010. M. Sławińska (Ed.). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
13. Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C. L., 2005. Clarifying Business Models: Origins Present and Future of the Concept. Communication of the Association from Information Systems, Vol. 15.
14. Osterwalder A., Pigneur Y., 2012. Tworzenie modeli biznesowych, podręcznik wizjonera., Gliwice: Helion.
15. Porter M. E., 1985. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press.
16. Przedsiębiorstwo odporne na kryzys, 2015. M. Romanowska, W. Mierzejewska (Eds.). Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.
17. Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, 2011. R. Krupski (Ed.). Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych
18. Stabell C. B., Fjeldstad O., 1998. Configuring Value for Competitive Advantage: On Chains, Shops and Networks. Strategic Management Journal, 19 (5).
19. Teece D. J., 2010. Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning., 43.
20. Zott Ch., Amit R., 2010. Business model design: An activity system perspective. Long Range Planning, No. 43.