Menedżerka sukcesu 2011 - szanse i ograniczenia kariery zawodowej kobiet w Polsce

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Agnieszka Bilińska
Marta Rawłuszko

Abstrakt

Badanie przeprowadzone na próbie celowej 193 menedżerek wskazuje na ważne fakty związane z położeniem kobiet i ich awansem zawodowym. Wyniki okazują się z jednej strony spójne wewnętrznie, z drugiej zaś zgodne z wnioskami szerszych analiz dotyczących sytuacji kobiet w Polsce. Po pierwsze, za sukces uznawana jest równowaga między pracą a życiem prywatnym i jednoczesna samorealizacja w pracy. Grupa badanych menedżerek odzwierciedla hierarchię wartości typową dla swojej grupy społecznej - osób wykształconych, mieszkających w mieście, z wyższym niż średni poziomem dochodów. Po drugie, definicja sukcesu wydaje się wynikać z realnie odczuwanych wyzwań. Najważniejszą trudnością w awansie zawodowym, doświadczaną przez menedżerki będące w większości matkami, jest trudność w godzeniu obowiązków zawodowych i rodzinnych. Co równie ważne, na poziomie poznawczym i bez względu na posiadanie lub nieposiadanie dzieci, respondentki jednogłośnie wskazują na obciążenie obowiązkami rodzinnymi jako najważniejszą przyczynę małej liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych. Warto podkreślić, że badane ujmują to zagadnienie szeroko, to znaczy rozpoznają też sytuacje, w których kobiety same podejmują decyzję o rezygnacji z kariery zawodowej ze względu na wysokie koszty godzenia obu sfer, jak również to, że wpływ na takie wybory ma m.in. konserwatywne wychowanie w dzieciństwie oraz inne role społeczne przypisywane kobietom i mężczyznom. Po trzecie, menedżerki doświadczają i są świadome zjawiska dyskryminacji w firmach, wynikającego przede wszystkim z funkcjonowania stereotypów płci i uprzedzeń wobec kobiet. Respondentki doświadczyły lub znają osobiście przypadki stosowania odmiennych standardów oceny pracy kobiet i mężczyzn, nierównego wynagradzania czy pomijania przy awansach. Badane doświadczają zjawiska "szklanego sufitu" i zauważają, że brakuje w Polsce wzorców/modeli kobiet na najwyższych stanowiskach w biznesie.Po czwarte, menedżerki "pracują" na swój awans dokładnie w tych obszarach, w których coś od nich samych zależy, to znaczy stawiają na wytrwałość i konsekwentne dążenie do celu, podwyższają swoje kwalifikacje i starają się maksymalnie wykorzystać doświadczenie z miejsca pracy. Dodatkowo przywiązują wagę do analizy własnych kompetencji oraz budowania sieci kontaktów. Wydaje się więc, że badane robią "wszystko, co w ich mocy", aby rozwijać karierę zawodową. Niestety czynniki, które ostatecznie o niej przesądzają, znajdują się poza ich wpływem.W związku z tym badane menedżerki bardzo adekwatnie wskazują na potrzebne im narzędzia. Ze strony pracodawców oczekują elastycznych form zatrudnienia oraz zapewnienia, że będą równo traktowane bez względu na swoją płeć, czyli mówiąc krótko, że w firmach nie będzie dochodzić do dyskryminacji. Polityka rządu powinna zaś wspierać elastyczne formy pracy, zapewnić dostęp do żłobków i przedszkoli oraz promować długofalowe zmiany świadomościowe, np. w systemie edukacji, związane z równymi rolami kobiet i mężczyzn w szczególności w rodzinie. Należy podkreślić, że wśród badanych istnieje bardzo wysoka świadomość tego, że dostępne instrumenty prawne związane z zakazem dyskryminacji nie wystarczą, aby kobiety miały faktycznie równe szanse awansu w biznesie. Po piąte, badane widzą konieczność wzajemnego wspierania się kobiet w karierze zawodowej. Solidarność kobiet w biznesie, nawet jeśli istnieje, uznawana jest za niewystarczającą. Działalność w organizacjach biznesowych i tych zrzeszających kobiety stwarza możliwości do rozwoju umiejętności zawodowych i wzmacnia wewnętrzną siłę menedżerek.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Bilińska, A., & Rawłuszko, M. (2011). Menedżerka sukcesu 2011 - szanse i ograniczenia kariery zawodowej kobiet w Polsce. Kobieta I Biznes, (1-4), 3–20, 42. https://doi.org/10.33119/KiB.2011.1-4.1
Dział
Artykuły

Bibliografia

1. BAEL: Aktywność ekonomiczna ludności Polski, I kw. 2011,GUS, Warszawa 2011.
2. LFS: Labour force survey in Poland, I quarter, 2011, CSO, Warsaw 2011.
3. Catalyst: Lois Joy, Advancing Women Leaders: The Connection Between Women, Board Directors and Women Corporate Officers, Catalyst, Nowy York 2008.
4. CBOS: Co jest ważne, co można, a czego nie wolno - normy i wartości w życiu Polaków, komunikat z badań, Warszawa, lipiec 2010.
5. CBOS: Kobiety w społeczeństwie - równouprawnienie czy dyskryminacja, komunikat z badań, Warszawa, grudzień 2006.
6. Gender Index: Firma równych szans 2007. II edycja konkursu.Raport z badań, red. E. Lisowska, EQUAL, PKPP Lewiatan,Warszawa 2008.
7. Gender Index: Monitorowanie równości kobiet i mężczyzn w miejscu pracy, red. E. Lisowska, EQUAL, UNDP, Warszawa 2007.
8. ILO: Reducing the decent work deficit: A global challenge, Report of the Director General,International Labour Conference,89th Session, ILO, Geneva 2001.
9. Kupczyk T., Kobiety w zarządzaniu i czynniki ich sukcesów,Wyższa Szkoła Handlowa, Wrocław 2009.
10. Lisowska E., Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, wyd. II, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
11. Mandal E., Kobiecość i męskość. Popularne opinie a badania naukowe, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2003.
12. Niemczewska M., Mrowiec K., Paterek K., Rola kobiet w innowacyjnej przedsiębiorczości nowych technologii, PARP, Warszawa 2007.
13. Titkow A., Duch-Krzysztoszek D., Budrowska B., Nieodpłatna praca kobiet - mity, realia, perspektywy, Wyd. IfiS PAN,Warszawa 2004.