W poszukiwaniu wzorów tożsamości polskich kobiet

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Jolanta Gładys-Jakóbik
https://orcid.org/0000-0002-5421-3517

Abstrakt

Badacze zjawisk społecznych wskazują na zmiany, jakie zachodzą w postrzeganiu wpływu dotychczasowej wiedzy, kwalifikacji i wykształcenia na przebieg karier zawodowych. Wykształcenie, jako element tradycji, było traktowane jako punkt dojścia dla aspiracji indywidualnych, w podejściu zmodernizowanym zaś ma ono wartość instrumentalną: wiedza traktowana kiedyś jako oznaka kulturowego i społecznego awansu, oznacza obecnie po prostu zespół kwalifikacji i umiejętności, umożliwiających osiągnięcie innych wartości, np. jakości życia rozumianej jako pełnia doznań i intensywności przeżyć. Z analiz wyłania się raczej spójny wizerunek zjawiska, jakim jest kariera. Przytaczane wyniki wskazują na pogłębiający się i coraz bardziej jednoznacznie postrzegany materialny jej wymiar, podczas gdy jeszcze na początku lat 90. kariera kojarzyła się zdecydowanie negatywnie, często oznaczając po prostu podejmowanie działań na granicy prawa. To jednak, jakie strategie będą dominować w przyszłości, które okażą się być bardziej sprzyjające dla kobiet, a które dla mężczyzn, pozostaje nadal kwestią otwartą. Bez dokonania zmian w dotychczasowych modelach funkcjonowania ról kobiet i mężczyzn, bez wsparcia ze strony państwa i jego instytucji można założyć, że wzory i strategie działania kobiet będą przybierać raczej formę defensywną niż proaktywną, co nie pozostanie bez wpływu na ich szanse życiowe.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Gładys-Jakóbik, J. (2012). W poszukiwaniu wzorów tożsamości polskich kobiet. Kobieta I Biznes, (1-4), 4–11, 30. https://doi.org/10.33119/KiB.2012.1-4.1
Dział
Artykuły

Bibliografia

1. Beck U. (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
2. Chszczonowicz A. (2011), Narracja w psychiatrii - teoria, zastosowanie, związki ze zdrowiem psychicznym, Postępy Psychiatrii i Neurologii, 20(4), s. 283-289.
3. Chybicka A., Wojciechowska-Postaw B. red. (2009). Kobiecość w obliczu zmian. Wydawnictwo Impuls, Białystok.
4. Domecka M., Mrozowicki A. (2008), Robotnicy i ludzie biznesu. Wzory karier zawodowych a zmiana społeczna w Polsce, "Przegląd Socjologii Jakościowej", tom IV, luty, http://www.qualitativesociologyreview. org/PL/archive_pl.php
5. Drozdowski R. (2002), Rynek pracy w Polsce. Recepcja, oczekiwania, strategie dostosowawcze, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
6. Drozdowski R., Ziółkowski M. (1999), Funkcjonowanie kapitałów kulturowego i społecznego w dobie pragmatyzacji świadomości społecznej, "Przegląd Socjologiczny" nr 48 (2), s. 11-37.
7. Giza-Poleszczuk A., Marody M., Rychard A. (2000), Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej, Wyd. IFiS PAN, Warszawa.
8. Gładys-Jakóbik J., red. (2005), Różne oblicza i uwarunkowania sukcesu we współczesnej Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
9. Hewitson G., Ekonomia feministyczna - przegląd debat, Uniwersytet La Trobe, Szkoła Biznesu, Wydział Ekonomii, artykuły, seria A 1.1.2001, www.ekologiasztuka.pl (dostęp 11.04.2012).
10. Jacyno M. (2007), Kultura indywidualizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.
11. Konecki K. (1988), Praca w koncepcji socjologii interakcjonistycznej, "Studia Socjologiczne" nr 1, s. 225-245.
12. Lisowska E. (2008). Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
13. Markowski G. (2000), Definiowanie zasobów na rynku pracy, [w:] Między rynkiem a etatem, red. M. Marody, Warszawa, Wyd. Naukowe Scholar.
14. Marody M., Lewicki M. (2010), Przemiany ideologii pracy, [w:] Kultura i gospodarka, red. J. Kochanowicz, M. Marody, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010, s. 85.
15. McAdams D.P. (1996), Personality, modernisty and the storied self. A Contemporary framework for studying persons, Psychological Inquiry, 7, s. 295-321.
16. Palska H. (2000), Czy nowe style życia Polaków?, [w:] Domański H., Ostrowska A., Rychard A. (red.), Jak żyją Polacy, Warszawa, IFiS PAN.
17. Skąpska G., red. (2002), Buddenbrokowie czy piraci. Polscy przedsiębiorcy okresu głębokich przemian, Universitas, Kraków.
18. Skąpska G., red. (2003), Bieda i bogactwo w polskiej kulturze i świadomości, Universitas, Kraków.
19. Titkow A,. (2007). ), Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość, zmiana, konteksty. , Wydawnictwo IFiS PAN Warszawa.
20. Titkow A., Duch-Krzysztoszek D. (2009), Intencje i decyzje prokreacyjne w społeczeństwie polskim a polityka przyjazna prokreacji, "Studia Demograficzne" nr 1 (155).
21. Trzebiński J., red. (2002), Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdański.
22. Zachorowska-Mazurkiewicz A., (2006), Kobiety i instytucje. Kobiety na rynku pracy w Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej i w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.
23. Zawodowa rola kobiet w społeczeństwie obywatelskim. Wielowymiarowy model dyskryminacji kobiet (2010), listopad-grudzień, http://www.wup.pl/files/content/zorp/ZawodowaRolaKobiet. pdf (dostęp wrzesień 2012).