Deprecjacja kompetencji kobiet w polskich organizacjach
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Analizując dyskurs o równości szans oraz praktyczne działania, stwierdzamy, że nadal jest to deklarowana idea, a nie rzeczywistość. Niwelowanie deprecjacji kompetencji kobiet wymaga zmiany mentalności, permanentnej edukacji i redefinicji kobiecych ról. Należy się odnieść do kanonu obowiązującego w Polsce systemu kształcenia, socjalizacji do ról zawodowych oraz praktyk stosowanych na rynku pracy. "Układ, w którym kobiety zajmują niższą pozycję społeczną nie krystalizuje się na łonie rodziny, ale na rynku pracy. Tu bowiem kobiety koncentrują się na mniej eksponowanych stanowiskach, ustępując mężczyznom miejsca na szczycie hierarchii władzy, wyraźnie mniej od nich zarabiają i mają mniejsze, w porównaniu z mężczyznami możliwości awansu" (Domański 1999:14). Jeżeli zmianie nie ulegnie system kształcenia i świadomość społeczna, to wszystkie deklaracje okażą się wzniosłą ideologią niemającą zastosowania w praktyce. Przemiany w polskim systemie edukacji i efektywna socjalizacja kobiet do ról zawodowych najwyższego szczebla zarządzania to konieczne działania. Ponadto ważne jest także, aby poddać dogłębnej analizie działania aktorów społecznych, indywidualnych i instytucjonalnych, którzy albo świadomie, albo nieświadomie deprecjonują kompetencje kobiet w życiu organizacyjnym. Budowanie zaufania do kompetencji kobiet to długofalowy proces, szczególnie w polskich warunkach instytucjonalnych, zdominowanych przez mężczyzn. Jednak niektóre działania sprzyjają budowaniu zaufania do kompetencji kobiet, a są to: •• zasady fair play w życiu społeczno-organizacyjnym obowiązujące wszystkich, •• kształtowanie kultury organizacyjnej i narodowej na fundamencie równości, •• niwelowanie stereotypów płciowych przy ocenie kompetencji. Kolejnym działaniem budującym zaufanie do kompetencji kobiet jest propagowanie transparentnej polityki organizacyjnej i norm etycznych, w tym szerzenie zasady różnorodności przy zatrudnianiu oraz humanitarne traktowanie pracowników bez względu na płeć. Bez zaufania do kompetencji kobiet nie można kształtować nowoczesnych organizacji ani cywilizowanego społeczeństwa. Jednak rozwiązania legislacyjne to tylko formalne gwarancje, które okażą się niewystarczające, gdy zabraknie ich respektowania. Przyszłość należy do organizacji, których strategia odpowiada formule: równość, zaufanie, różnorodność.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC
Bibliografia
2. Becker G.S., 1971, The Economics of Discrimination, University of Chicago Press, Chicago.
3. Bourdieu P., 2004, Męska dominacja, tłum. L. Kopciewicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
4. Bourdieu P., Wacquant L., 2001, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa, Warszawa.
5. Brannon L., 2002, Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni: podobni czy różni, tłum. M. Kacmajor, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
6. Coleman J.S., 1988, Social Capital in the Creation of Human Capital, "American Journal of Sociology", No 94.
7. Covey S., Merill R., 2009, Szybkość zaufania. Jak dzięki zaufaniu przyspieszyć sukces w biznesie, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
8. Domański H., 2002, Zadowolony niewolnik? Studium o nierównościach między mężczyznami i kobietami w Polsce, IFiS PAN, Warszawa.
9. Fukuyama F., 1997, Zaufanie, kapitał społeczny a droga do dobrobytu, tłum. A.L. Śliwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
10. Fuszara M., 2000, Niedokończona demokracja, "Przegląd Socjologiczny", t. 49, nr 1.
11. Gesteland R.R., 2000, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, tłum, H. Malarecka-Simbierowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
12. Giddens A, 2003, Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturyzacji, tłum. S. Amsterdamski, Poznań.
13. Giza-Poleszczuk A., 2000, Być kobietą, być mężczyzną - czyli o przemianach tożsamości związanej z płcią we współczesnej Polsce, [w:] Między rynkiem a etatem: społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości, red. M. Marody, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
14. Goban-Klas T., 1997, Public relations, czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania, Business Press, Warszawa.
15. Griffin R.W., 1996, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
16. Hardin R., 2009, Zaufanie, tłum. A. Gruba, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
17. Hausman R., Tyson L.D., Zahidi S., 2011, The Global Gender Gap Report, World Economic Forum, Geneva.
18. Hofstede G., 2007, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, tłum. M. Durska, PWE, Warszawa.
19. Janicka E., 1995, Kobiety i mężczyźni w strukturze społecznozawodowej: podobieństwa i różnice, [w:] Co to znaczy być kobietą w Polsce, red. A. Titkow, H. Domański, IFiS PAN, Warszawa 1995.
20. Kalinowska-Nawrotek B., 2005, Dyskryminacja kobiet na polskim rynku pracy, Wydawnictwo AE, Poznań.
21. Kolasińska E., 2011, Rola przywództwa w warunkach kryzysu, "Prakseologia", nr 151.
22. Kolasińska E., 2011, Kompetencje, rynek pracy a struktura społeczna, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica" nr 38.
23. Korzec R., 2000, The Glass Ceiling in law firms: a form of sexbased discrimination, "Journal of Employment Discrimination Law", Vol. 2, Issue 3.
24. Kryńska E., Arendt Ł., 2007, Rynek pracy - wyzwania strategiczne na potrzeby aktualizacji Strategii Rozwoju Kraju 2007- 2015, Wydawnictwo Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
25. Lutyński J., 1990, Działania pozorne, [w:], Nauka i polskie problemy: komentarz socjologa, PIW, Warszawa.
26. Malinowska E. (red. nauk.), 2009, Wprowadzenie. O odtwarzaniu i przemijaniu patriarchalnego porządku społecznego w Polsce, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica" nr 34.
27. Morawski W., 2001, Socjologia ekonomiczna. Problemy. Teoria. Empiria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
28. Pocztowski A., 2003, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie - procesy - metody, PWE, Warszawa.
29. Progress Report, 2012, Women in economic decision - making in the EU, European Commission, Luxembourg.
30. Putnam R.D., 2008, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, tłum. P. Sadura, S. Szymański, WAiP, Warszawa.
31. Renzettii C.M., Curran D.J., 2008, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tłum. A. Gromkowska-Melosik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
32. Siemieńska R., 2005, Winners and Losers: Gender Contracts in the New Political and Economic Situation, "International Journal of Sociology", Vol. 35, No 1.
33. Vinnicombe S., Colwill N.L., 1999, Kobiety w zarządzaniu, Astrum, Wrocław.
34. Woodruffe Ch., 1991, Competent by any Other Name, "Personnel Management", No 23.