Wizerunki kobiet sukcesu w świecie arabskim
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wizerunków kobiet sukcesu w świecie arabskim oraz ukazanie różnorodności sposobów osiągania przez nie sukcesu. Istotnym wątkiem jest także odbiór społeczny takich kobiet. W opracowaniu pojęcie sukcesu ma wymiar zobiektywizowany i wynika przede wszystkim z miejsca zajmowanego przez kobiety w hierarchii społecznej, zwłaszcza w polityce oraz w biznesie (w tym show-biznesie). Problematyka kobiet sukcesu w świecie arabskim (i szerzej: muzułmańskim) nie była jak dotychczas przedmiotem badań i analiz, tym trudniej jest więc mówić o kształtowanych wizerunkach. Niniejsze opracowanie ma zatem charakter wstępnego studium, a podstawę badawczą stanowią sylwetki dwunastu kobiet. (fragment tekstu)
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC
Bibliografia
1. Ahmed L. [1992], Women and Gender in Islam. Historical Roots of a Modern Debate, Yale University Press.
2. Apiku S. [2003], Her honor is historic, worldpress.org, 10.03.2003.
3. Arab women leadership outlook 2009–2001 [2009], PricewaterhouseCoopers.
4. Chakir M. [2006], Women preachers: Morocco’s news weapon against Islamic extremism, „Middle East Times”, 28.04.2006.
5. Chmielowska D., Grabowska D., E. Machut-Mendecka (red.) [2001], Być kobietą w Oriencie, Dialog, Warszawa.
6. Esfandiari H. [2015], The Role and Status of Women after the Arab Uprisings, IEMed. Mediterranean Yearbook Med.
7. Gładys-Jakóbik J. [2006], Wprowadzenie, w: Różne oblicza i uwarunkowania sukcesu we współczesnej Polsce, red. J. Gładys-Jakóbik, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
8. Górak-Sosnowska K., Kubicki M. [2005], Kobiety na rynku pracy w państwach Zatoki: utopia czy rzeczywistość?, w: Kobiety Bliskiego Wschodu, red. M. Dziekan, I. Kończak, Łódź.
9. Leila R. [2007], A verdict for women, „Al-Ahram”, nr 837, 22–27.03.2007.
10. Macleod S. [2000], The Queen of the Hashemite Kingdom of Jordan is a key interlocutor between Arabs and the West, „Time”, Vol. 168, No. 21.
11. Mitchell M., Al-Jarbou R. [2004], Saudi Women and the Jeddah Economic Forum, „Saudi-US Relations Newsletter”.
12. Mernissi F. [2005], Digital Scheherazade, http://www.mernissi.net/books/articles/digital_scheherazade.html, 14.04.2007.
13. Mernissi F. [2005], Von arabischen Frauen, die Häfen bauen, „Le Monde diplomatique”, 11.
14. Rasromani W. [2006], CEBA forms division in Alexandria, „The Daily Star”, 20.02.2006.
15. Stack M. [2006], Even war can’t stop her party, „Los Angeles Times”, 16.11.2006.
16. Sung M. [2007], Egypt judge says women judges would contradict Sharia, „Jurist”, 3.03.2007.
17. UNDP [2005], Arab Human Development Report.
18. UNIFEM [2004], Progress of Arab Women One Paradigm, Four Arenas, and more than 140 Million Women.
19. World Bank [2013], Opening doors: gender equality and development in the Middle East and North Africa.