Płeć i pochodzenie etniczne: postrzegane szanse i bariery w międzynarodowej karierze zawodowej

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Bożena Dancewicz

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy płeć i pochodzenie etniczne mają wpływ na przebieg międzynarodowej kariery zawodowej jednostki. W nurt zmian zachodzących na świecie, związanych z postępującą globalizacją, Polacy włączyli się po 1989 r. Wejście Polski do Unii Europejskiej otworzyło nowe rynki pracy, z czego Polacy chętnie korzystają. Jednocześnie do Polski przybyły korporacje międzynarodowe, w zasadniczy sposób zmieniając sposób dotychczasowego modelu funkcjonowania gospodarki. W procesach tych aktywnie uczestniczą kobiety. Ich pozycja społeczna, możliwości zawodowe i związane z tym oczekiwania oraz napotykane wyzwania uległy zasadniczej zmianie. W części pierwszej dokonano przeglądu literatury dotyczącej płci i pochodzenia etnicznego oraz omówiono najważniejsze zagadnienia związane z kulturą i jej wymiarami według G.  Hofstede, a także z rolami społecznymi uwarunkowanymi kulturowo. W części drugiej przedstawiono wyniki badań własnych, z uwzględnieniem zastosowanej metody badawczej, na temat wpływu płci i pochodzenia etnicznego na przebieg międzynarodowej kariery zawodowej. W zakończeniu wskazano możliwe implikacje praktyczne oraz potencjalne dalsze kierunki eksploracji badawczej. (fragment tekstu)

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Dancewicz, B. (2022). Płeć i pochodzenie etniczne: postrzegane szanse i bariery w międzynarodowej karierze zawodowej. Kobieta I Biznes, (1-4), 23–32, 64. https://doi.org/10.33119/KiB.2017.1-4.3
Dział
Artykuły

Bibliografia

1. Boski P. [2010], Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.
2. Burszta W.J. [1998], Antropologia kultury, Zysk i S-ka, Poznań.
3. Collins R. [1979], The Credential Society. A Historical Sociology of Education and Stratification, Academic Press, New York.
4. Dancewicz B. [2015a], Tam ojczyzna moja, gdzie serce moje. Przyczynek do badań nad tożsamością młodych, wykształconych Polaków mieszkających w Londynie, in: Młodzież w społeczeństwie wielokulturowym. Od małej ojczyzny do globalnego świata, ed. D. Wiśniewski, Difin, Warsaw.
5. Dancewicz B. [2015b], Zachowania etyczne w przedsiębiorstwach międzynarodowych a społeczna odpowiedzialność biznesu, SAN, Łodź.
6. Gawrycka M., Wasilczuk J., Zwiech P. [2008], Szklany sufit i szklane ruchome schody – kobiety na rynku pracy, CEDEWU.PL, Warszawa.
7. Goodman N. [2000], Wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
8. Herder J. [2000], Myśli o filozofii dziejów, Dom Wydawniczy Elipsa, Warsaw.
9. Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. [2011], Kultury i organizacje, PWE, Warsaw.
10. Katan D. [1999], Translating Cultures, St. Jerome Publishing, Manchester.
11. Kłoskowska A. [1996], Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.
12. Kobieta i władza w biznesie [2012], Deloitte, Warsaw.
13. Kobiety na rynku pracy [2017], Hays, Warsaw.
14. Kroeber A.I. [2002], Istota kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.
15. Linton R. [1975], Kulturowe podstawy osobowości, PWN, Warsaw.
16. Lisowska E. [2010], Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, SGH, Warsaw.
17. McLuhan M. [1968], War and Peace in the Global Village, Bantam Books, New York.
18. Ornacka K., Mańka J. [2011], Gender mainstreaming w wybranych obszarach dyskryminacji w Polsce, w: Gender w społeczeństwie polskim, ed. K. Slany, J. Sruzik, K. Wojnicka, NOMOS, Kraków.
19. Paleczny T. [2008], Socjologia tożsamości, Oficyna Wydawnicza AFN, Kraków.
20. Parsons T. [2009], System społeczny, Nomos, Kraków.
21. Sułkowski Ł. [2002], Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warsaw.
22. Sztompka P. [2005], Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo Znak, Kraków.
23. Szymkowska-Bartyzel J. [2006], Amerykański mit polski konsument, czyli reklamowe oblicza Ameryki, Wydawnictwo UJ, Kraków.
24. Trompenaars F., Hampden-Turner C. [1999], Riding the Waves of Culture. Understanding Cultural Diversity in Business, Nicholas Brealley Publishing, London.
25. Trompenaars F., Hampden-Turner C. [2002], Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
26. Williams Ch.L., Muller Ch., Kilanski K. [2012], Gendered Organizations in the New Economy, PMC, Bethesda.
27. Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Poradnik 2010, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warsaw.
28. Zuckermann H., Cole J., Bruer J. [1991], The Outer Circle.
29. Women in the Scientific Community, New York.