Płeć i pochodzenie etniczne: postrzegane szanse i bariery w międzynarodowej karierze zawodowej
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Głównym celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy płeć i pochodzenie etniczne mają wpływ na przebieg międzynarodowej kariery zawodowej jednostki. W nurt zmian zachodzących na świecie, związanych z postępującą globalizacją, Polacy włączyli się po 1989 r. Wejście Polski do Unii Europejskiej otworzyło nowe rynki pracy, z czego Polacy chętnie korzystają. Jednocześnie do Polski przybyły korporacje międzynarodowe, w zasadniczy sposób zmieniając sposób dotychczasowego modelu funkcjonowania gospodarki. W procesach tych aktywnie uczestniczą kobiety. Ich pozycja społeczna, możliwości zawodowe i związane z tym oczekiwania oraz napotykane wyzwania uległy zasadniczej zmianie. W części pierwszej dokonano przeglądu literatury dotyczącej płci i pochodzenia etnicznego oraz omówiono najważniejsze zagadnienia związane z kulturą i jej wymiarami według G. Hofstede, a także z rolami społecznymi uwarunkowanymi kulturowo. W części drugiej przedstawiono wyniki badań własnych, z uwzględnieniem zastosowanej metody badawczej, na temat wpływu płci i pochodzenia etnicznego na przebieg międzynarodowej kariery zawodowej. W zakończeniu wskazano możliwe implikacje praktyczne oraz potencjalne dalsze kierunki eksploracji badawczej. (fragment tekstu)
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC
Bibliografia
2. Burszta W.J. [1998], Antropologia kultury, Zysk i S-ka, Poznań.
3. Collins R. [1979], The Credential Society. A Historical Sociology of Education and Stratification, Academic Press, New York.
4. Dancewicz B. [2015a], Tam ojczyzna moja, gdzie serce moje. Przyczynek do badań nad tożsamością młodych, wykształconych Polaków mieszkających w Londynie, in: Młodzież w społeczeństwie wielokulturowym. Od małej ojczyzny do globalnego świata, ed. D. Wiśniewski, Difin, Warsaw.
5. Dancewicz B. [2015b], Zachowania etyczne w przedsiębiorstwach międzynarodowych a społeczna odpowiedzialność biznesu, SAN, Łodź.
6. Gawrycka M., Wasilczuk J., Zwiech P. [2008], Szklany sufit i szklane ruchome schody – kobiety na rynku pracy, CEDEWU.PL, Warszawa.
7. Goodman N. [2000], Wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
8. Herder J. [2000], Myśli o filozofii dziejów, Dom Wydawniczy Elipsa, Warsaw.
9. Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. [2011], Kultury i organizacje, PWE, Warsaw.
10. Katan D. [1999], Translating Cultures, St. Jerome Publishing, Manchester.
11. Kłoskowska A. [1996], Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.
12. Kobieta i władza w biznesie [2012], Deloitte, Warsaw.
13. Kobiety na rynku pracy [2017], Hays, Warsaw.
14. Kroeber A.I. [2002], Istota kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.
15. Linton R. [1975], Kulturowe podstawy osobowości, PWN, Warsaw.
16. Lisowska E. [2010], Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, SGH, Warsaw.
17. McLuhan M. [1968], War and Peace in the Global Village, Bantam Books, New York.
18. Ornacka K., Mańka J. [2011], Gender mainstreaming w wybranych obszarach dyskryminacji w Polsce, w: Gender w społeczeństwie polskim, ed. K. Slany, J. Sruzik, K. Wojnicka, NOMOS, Kraków.
19. Paleczny T. [2008], Socjologia tożsamości, Oficyna Wydawnicza AFN, Kraków.
20. Parsons T. [2009], System społeczny, Nomos, Kraków.
21. Sułkowski Ł. [2002], Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warsaw.
22. Sztompka P. [2005], Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo Znak, Kraków.
23. Szymkowska-Bartyzel J. [2006], Amerykański mit polski konsument, czyli reklamowe oblicza Ameryki, Wydawnictwo UJ, Kraków.
24. Trompenaars F., Hampden-Turner C. [1999], Riding the Waves of Culture. Understanding Cultural Diversity in Business, Nicholas Brealley Publishing, London.
25. Trompenaars F., Hampden-Turner C. [2002], Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
26. Williams Ch.L., Muller Ch., Kilanski K. [2012], Gendered Organizations in the New Economy, PMC, Bethesda.
27. Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Poradnik 2010, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warsaw.
28. Zuckermann H., Cole J., Bruer J. [1991], The Outer Circle.
29. Women in the Scientific Community, New York.