Gender gap we władzach uniwersytetów. Kulturowa maskulinizacja instytucji jako bariera dostępu kobiet do stanowisk zarządczych

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Anna Pokorska

Abstrakt

Od trzydziestu lat szkolnictwo wyższe w Polsce przechodzi nieustanne, choć mało skoordynowane zmiany, powodowane krajowymi uwarunkowaniami demograficznymi, społecznymi i gospodarczymi, jak również wpływem czynników zewnętrznych [Antonowicz 2015; Wnuk-Lipińska 1996]. Polityka publiczna wobec szkolnictwa wyższego, zwłaszcza klasycznych uniwersytetów, ogniskuje się wokół problemu efektywności instytucjonalnej i związanych z tym zasad finansowania nauki, udziału polskich uczelni w globalnej konkurencji oraz adekwatnych do nowych wyzwań infrastruktury instytucjonalno-prawnej i kultury organizacyjnej [Jabłecka 1998; Kwiek 2010]. Kierunek reform polskiej nauki doprowadził do wielu zasadniczych zmian w mechanizmach rekrutacyjnych kadr (otwarte konkursy), mechanizmach finansowania badań (system grantowy
i ewaluacja instytucjonalna), w obszarze kształcenia studentów (wprowadzenie akredytacji kierunków studiów), a także w zakresie budowania kariery akademickiej (stopniowe odchodzenie od hierarchiczności na rzecz efektów działalności naukowej). Zmiany widoczne są niemal w każdej sferze funkcjonowania uniwersytetów, jednak w jednej zachodzą niezwykle powoli – w strukturze zarządzania analizowanej z perspektywy udziału kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych. Celem opracowania jest identyfikacja barier utrudniających kobietom dostęp do najwyższych
funkcji zarządczych na uniwersytetach. W szczególności zostały omówione bariery instytucjonalne, zarówno na podstawie literatury przedmiotu, jak i wyników badania jakościowego, przeprowadzonego wśród 17 kobiet: rektorek i prorektorek kadencji 2016–2020. (fragment tekstu)

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Pokorska, A. (2022). Gender gap we władzach uniwersytetów. Kulturowa maskulinizacja instytucji jako bariera dostępu kobiet do stanowisk zarządczych. Kobieta I Biznes, (1-4), 10–20, 37. https://doi.org/10.33119/KiB.2020.1-4.2
Dział
Artykuły

Bibliografia

1. Achmatowicz O. [2011], Blaski i cienie awansu naukowego w Polsce, „Rocznik Towarzystwa Naukowego Warszawskiego”, 74, s. 5–26.
2. Acker J. [1990], Hierarchies, jobs, bodies: A theory of gendered organizations, „Gender & Society”, 4, s. 139–158.
3. Acker J. [1992], From sex roles to gendered institutions, „Con¬temporary Sociology”, 21(5), s. 565–569.
4. Antonowicz D. [2015], Między siłą globalnych procesów a lo¬kalną tradycją. Polskie szkolnictwo wyższe w dobie przemian, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
5. Bergquist W.H., Pawlak K. [2008], Engaging the six cultures of academy, revised and expanded edition of the four cultures of the academy, Jossey-Bass, San Francisco.
6. Berryman S. [1983], Who will do science? Minority and fema¬le attainment of science and mathematics degrees: Trends and causes, New York, Rockefeller Foundation.
7. Billing Y.D., Alvesson M. [2007], Questioning the notion of fe¬minine leadership: A critical perspective on the gender labelling of leadership, „Gender, Work and Organization”, 3, s. 144–157.
8. Carvalho T., Diogo S. [2018], Women rectors and leadership narratives: The same male norm?, „Education Science”, 8 (75), s. 1–14.
9. Carvalho T., Santiago R. [2008], Gender differences on rese¬arch: Perception and use of academic time, „Tertiary Education and Management”, 4, s. 317–330.
10. Clark B. [1997], Academic Power in Italy. Bureaucracy and oli¬garchy in a National University System, University of Chicago Press, Chicago.
11. Collinson D.L., Hearn J. [1996], Men as managers, managers as men. Critical perspectives on men, masculinities and mana¬gements, Sage, London.
12. Connell R. W. [1987], Gender and power, Stanford University Press, Stanford.
13. Dadej I. [2018], The gender order and the disassembling she¬-protagonists: Polish academic culture in the first half of the twentieth century as an illustrative example, „Acta Poloniae Hi¬storica”, 117, s. 27–50.
14. Deem R. [2003], Gender, organizational cultures and the prac¬tices of manager academics in UK universities, „Gender, Work, Organization”,10, s. 239-259.
15. Eagly A., Karau S. [2002], Role congruity theory of prejudice to¬ward female leaders, „Psychological Review”, 109, s. 573–598.
16. Evans D. [2011], Room at the top: Advancement and equity for women in the business world, „National Civic Review”, 100(2), s. 62–64.
17. Grant Thornton [2020], Polski biznes otwarty na kobiety. Wy¬niki badania „Women in Business 2020”, https://grantthornton. pl/wp-content/uploads/2020/03/Kobiety-w-biznesie-2020-RA¬PORT-Grant-Thornto-08-03-2020.pdf
18. GUS [2019], Szkoły wyższe i ich finanse w 2018 r., Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Gdańsku, Warszawa, Gdańsk.
19. Hannum K.M., Shannon M.M., Shockley-Zalabak P.S., White J.S. [2015], Women leaders within higher education in the Uni¬ted States: Supports, barriers, and experiences of being a senior leader, „Advancing Women in Leadership”, 35, s. 65–75.
20. Hoobler J.M., Lemmon G., Wayne S.J. [2011], Women’s under¬representation in upper management: New insights on persi¬stent problem, „Organizational Dynamics”, 40, s. 151–156.
21. Husu L. [2004], Gate-keeping, gender equality and scienti¬fic excelence. Gender and excelence in the making, Office for Official Publications of the European Communities, Luxem¬bourg.
22. Jabłecka J. [1998], Zmiany w systemach zarządzania uniwer¬sytetami w wybranych krajach Europy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 12, s. 30–50.
23. Jasińska K. [2014], Kobieca twarz uczelni, „Przegląd Uniwersy¬tecki”, 1, s. 39–45.
24. Jasińska K. [2015], Kobieca twarz uczelni – pionierki, „Przegląd Uniwersytecki”, 1, s. 39–45 i 2, s. 32–35.
25. Kanter R.M., [1975], Women and the structure of organizations: Explorations in theory and behavior, w: Another voice: Feminist perspectives on social life and social science, red. M. Millman, R.M. Kanter, Anchor Books/Doubleday, New York.
26. Kwiek M. [2010], Transformacje uniwersytetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
27. Pokorska A. [2019], Mechanizmy blokujące kariery kobiet w strukturach kierowniczych uniwersytetów, „Nauka”, 4, s. 91–108.
28. Rodzik P. [2016], Nadane stopnie i tytuły naukowe – czy coś się zmieniło?, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 2, s. 139–174.
29. Sahlin K., Eriksson-Zetterquist U. [2016], Collegiality in mo¬dern universities – the composition of governance ideals and practices, „Nordic Journal of Studies in Educational Policy”, 2–3, s. 1–10.
30. Schein V.E., Mueller R., Lituchy T., Liu J. [1996], Think ma¬nager – think male, „Journal of Organizational Behaviour”,17, s. 33–41.
31. Scott H.I.R. [2018], Ascending: An exploration of women’s le¬adership advancement in the role of board of trustee chair, „Ad¬ministrative Science”, 8 (7), s. 1–12.
32. Siemieńska R. [2009], Kobiety w (męskim) zawodzie naukow¬ca, w: Kobiety dla Polski. Polska dla kobiet. 20 lat transformacji 1989–2009, Fundacja Feminoteka, Warszawa.
33. Statut Uniwersytetu Jagiellońskiego z dn. 29 maja 2019 r.