Social exchange as a key factor in shaping employees' attitudes towards the organization

Main Article Content

Marcin Wnuk

Abstrakt

Wymiana społeczna ma istotny wpływ na kształtowanie postaw pracowników względem organizacji. Celem przeprowadzonych badań było zweryfikowanie mechanizmów wpływu spostrzeganego wsparcia otrzymywanego od organizacji (POS) i przełożonego (PSS), wdzięczności i lojalności organizacyjnej na przywiązanie emocjonalne pracowników do organizacji oraz chęć jej opuszczenia. W badaniach wzięło udział 443 pracowników jednej organizacji. Zastosowano następujące narzędzia badawcze: Przegląd Spostrzeganego Wsparcia Organizacyjnego, Skalę Spostrzeganego Wsparcia Przełożonego, Skalę Wdzięczności wobec Organizacji, Skalę Lojalności Organizacyjnej, Skalę Przywiązania do Organizacji oraz jedną miarę dotyczącą intencji odejścia z organizacji. POS pośredniczyło całkowicie między PSS a przywiązaniem emocjonalnym pracowników do organizacji oraz częściowo między PSS i chęcią opuszczenia organizacji. Wdzięczność wobec organizacji oraz dbanie o jej pozytywny wizerunek pośredniczyły częściowo między POS oraz PSS a przywiązaniem emocjonalnym pracowników do organizacji. Również lojalność organizacyjna była częściowym mediatorem między wdzięcznością wobec organizacji a przywiązaniem emocjonalnym. Potwierdzono rolę wymiany społecznej dla kształtowania postaw pracowników wobec organizacji. Zidentyfikowano mechanizmy, zarówno bezpośredniego wpływu POS i PSS na przywiązanie emocjonalne do organizacji, jak i pośredniego oddziaływania tych zmiennych, poprzez wdzięczności wobec organizacji oraz dbanie o jej pozytywny wizerunek. Potwierdzono również rolę wdzięczności oraz lojalności organizacyjnej dla chęci odejścia z organizacji.(abstrakt oryginalny)

Article Details

Jak cytować
Wnuk, M. (2019). Social exchange as a key factor in shaping employees’ attitudes towards the organization. Organizacja I Kierowanie, (3 (186), 57–71. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/OiK/article/view/1082
Dział
Artykuły

Bibliografia

1. Armeli S., Eisenberger R., Fasolo P., Lynch P. [1998], Perceived organizational support and police performance: The moderating influence of socio-emotional needs, "Journal of Applied Psychology" 83: 287-297.
2. Blau P. [1964], Exchange and power in social life, Wiley, New York.
3. Byrne B. M. [1994], Structural equation modeling with EQS and EQS/Windows, SAGE Publications, Thousand Oaks.
4. Chirkowska-Smolak T., Wnuk M. [2018], Lojalność pracowników wobec organizacji - operacjonalizacja pojęcia oraz weryfikacja psychometryczna Skali Lojalności Wobec Organizacji - badania pilotażowe, "Organizacja i Kierowanie" 183 (4): 185-198.
5. DeConinck J. B., Johnson J. T. [2009], The effects of perceived supervisor support, perceived organizational support, and organizational justice on turnover among salespeople, "Journal of Personal Selling and Sales Management" 29 (4): 333-350.
6. Eisenberger R., Armeli S., Rexwinkel B., Lynch P. D., Rhoades L. [2001], Reciprocation of perceived organizational support, "Journal of Applied Psychology" 86 (1): 42-51.
7. Eisenberger R., Hungtington R., Hutchison S., Sowa D. [1986], Perceived organizational support, "Journal of Applied Psychology" 71 (3): 500-507.
8. Eisenberger R., Stinglhamber F., Vandenberge C., Sucharski I., Rhoades L. [2002], Perceived supervisor support: Contributions to perceived organizational support an employee retention, "Journal of Applied Psychology" 87: 556-673.
9. Fuller J., Barnett T., Hester K., Relyea C. [2003], A social identity perspective on the relationship between perceived organizational support and organizational commitment, "Journal of Social Psychology" 143 (6): 789-791.
10. Gouldner A. W. [1960], The norm of reciprocity: A preliminary statement, "American Sociological Review" 25 (2): 161-178.
11. Kline R. B. [1998], Principles and practice of structural equation modeling, Guilford Press, New York.
12. Kurtessis J. N., Eisenberger R., Ford M. T., Buffardi L. C., Stewart K. A., Adis C. S. [2015], Perceived organizational support: A meta-analytic evaluation of organizational support theory, "Journal of Management" 20 (10): 1-31.
13. Levinson H. [2001], Reciprocation: The relationship between man and organization, "Administrative Science Quarterly" 9 (4): 370-390.
14. Rhoades L., Eisenberger R. [2002], Perceived organizational support: A review of the Literature, "Journal of Applied Psychology" 87 (4): 698-714.
15. Steiger J. H. [1990], Structural model evaluation and modification: An interval estimation approach, "Multivariate Behavioral Research" 25 (2): 173-180.
16. Wnuk M. [2017a], Wdzięczność i lojalność wobec organizacji jako istotne elementy wymiany pracownik-organizacja, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 5 (118): 55-73.
17. Wnuk M. [2017b], Wdzięczność wobec organizacji jako nowy konstrukt w psychologii pracy. Właściwości psychometryczne Skali Wdzięczności wobec Organizacji, paper prepared for the 36th Congress of the Polish Psychological Association "Psychology for the health of the person and society", which was held on September 21-24, 2017 in Gdańsk.
18. Wnuk M. [2017c], Weryfikacja rzetelności oraz trafności wewnętrznej i teoretycznej polskiej wersji Przeglądu Spostrzeganego Wsparcia Organizacyjnego, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2 (115): 91-103.
19. Wnuk M. [2017d], Właściwości psychometryczne polskiej wersji Skali Przywiązania do Organizacji, "Organizacja i Kierowanie" 3 (177): 109-125.
20. Yücel I. [2012], Examining the relationships among job satisfaction, organizational commitment, and turnover intention: An empirical study, "International Journal of Business and Management" 7: 44-58.
21. Zhanga Y., Farh J., Wang H. [2012], Organizational antecedents of employee perceived organizational support in China: A grounded investigation, "The International Journal of Human Resource Management" 23 (2): 422-446.