MANDATORY AND OPEN TAX STRATEGY: PERSPECTIVES FROM BOTH THE ENTERPRISE AND THE TAX AUTHORITY

Main Article Content

Sławomir Podkówka

Abstract

The aim of the article is to identify the causes of ambiguity regarding the scope of ownership and the disclosure of their own tax strategy to the public by the largest entities conducting business activity in Poland. The first part of the article discusses the essence of tax strategy from a practical and scientific perspective, as well as from the perspective of tax law provisions, pointing out significant differences in the understanding of this concept. Next, the concept
of tax strategy as defined by law is analyzed. Its individual components are discussed and assessed from the perspectives of both the entrepreneur and the tax authority. The summary of the article indicates the likely effects of the introduced legal provisions imposing further
obligations on taxpayers and assesses their effectiveness in eliminating tax irregularities.

Article Details

How to Cite
Podkówka, S. (2024). MANDATORY AND OPEN TAX STRATEGY: PERSPECTIVES FROM BOTH THE ENTERPRISE AND THE TAX AUTHORITY. Organization and Management, 193(2), 137–151. Retrieved from https://econjournals.sgh.waw.pl/OiK/article/view/2880
Section
Artykuły

References

1. Chaudchry N., Tax aggressiveness and idiosyncratic volatility, North American Journal of Economics and Finance 58(2021) 101488, s. 13
2. Famulska T., Aspekt podmiotowy strategii przedsiębiorstw w zakresie podatku od towarów i usług, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach cz. 1/2014, s. 225. https://sbc.org.pl/publication/148126
3. Itoh R., Li Z., Effects of dual networks on taxstrategies: geography and transaction, The JapaneseEconomicReview (2021), s. 103
4. Kozłowska-Makóś D., Kluzek M. Społeczna odpowiedzialność biznesu a zachowania przedsiębiorstw w zakresie opodatkowania, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 532/2018, s. 191 i n.
5. Kuropka, K., AdvancePricingArrangements as a taxstrategytool for relatedentities, European Financial and Accounting Journal,2020, vol.15, no. 2, s. 42
6. Mikrut A., Poznańska A., Strategia podatkowa przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Nr 2(13)/2009 T.2, s. 225
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Dz. U. poz. 600
8. Ścierska-Kulma I., Hryszko K., Strategia podatkowa 2021 – obowiązki, kary, definicje,https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/cit/cit/dokumentacja-i-rozliczanie/5233121,Strategia-podatkowa-2021-obowiazki-kary-definicje.html
9. Słownik Języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/strategia;2576315
10. Tai-yuan Chen, Z. Chen and Y. Li, Restrictions on managerialoutsidejobopportunities and corporatetaxpolicy:Evidence from a naturalexperiment, J. Account. Public Policyhttps://doi.org/10.1016/j.jaccpubpol.2021.106879
11. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.
12. Ustawa z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, Dz. U. 2002 Nr 197 poz. 1661 ze zm.
13. Ustawa z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, Dz. U. 2018 poz. 723.
14. Webinar: Strategia podatkowa – nowy obowiązek raportowy,https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/webcasty/articles/strategia-podatkowa-nowy-obowiazek-raportowy/strategia-podatkowa-Q-and-A.html.