OBLIGATORYJNA I JAWNA STRATEGIA PODATKOWA, SPOJRZENIE Z PERSPEKTYWY PRZEDSIĘBIORSTWA I ORGANU PODATKOWEGO

Main Article Content

Sławomir Podkówka

Abstrakt

Celem artykułu jest rozpoznanie przyczyn niejednoznaczności dotyczących zakresu posiadania i udostępniania do publicznej wiadomości własnej strategii podatkowej przez największe podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce. W pierwszej części artykułu omówiono zagadnienie istoty strategii podatkowej w ujęciu praktycznym, naukowym i z perspektywy przepisów prawa podatkowego, wskazując na istotne różnice w rozumieniu tego pojęcia. W dalszej części poddano analizie koncepcję strategii podatkowej określoną przepisami prawa. Omówiono jej poszczególne elementy składowe i oceniono je z perspektywy przedsiębiorcy oraz organu podatkowego. W podsumowaniu artykułu wskazano na prawdopodobne skutki wprowadzonych przepisów prawa nakładających na podatników kolejne
obowiązki i oceniono ich skuteczność w eliminowaniu nieprawidłowości podatkowych.

Article Details

Jak cytować
Podkówka, S. (2024). OBLIGATORYJNA I JAWNA STRATEGIA PODATKOWA, SPOJRZENIE Z PERSPEKTYWY PRZEDSIĘBIORSTWA I ORGANU PODATKOWEGO. Organizacja I Kierowanie, 193(2), 137–151. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/OiK/article/view/2880
Dział
Artykuły

Bibliografia

1. Chaudchry N., Tax aggressiveness and idiosyncratic volatility, North American Journal of Economics and Finance 58(2021) 101488, s. 13
2. Famulska T., Aspekt podmiotowy strategii przedsiębiorstw w zakresie podatku od towarów i usług, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach cz. 1/2014, s. 225. https://sbc.org.pl/publication/148126
3. Itoh R., Li Z., Effects of dual networks on taxstrategies: geography and transaction, The JapaneseEconomicReview (2021), s. 103
4. Kozłowska-Makóś D., Kluzek M. Społeczna odpowiedzialność biznesu a zachowania przedsiębiorstw w zakresie opodatkowania, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 532/2018, s. 191 i n.
5. Kuropka, K., AdvancePricingArrangements as a taxstrategytool for relatedentities, European Financial and Accounting Journal,2020, vol.15, no. 2, s. 42
6. Mikrut A., Poznańska A., Strategia podatkowa przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Nr 2(13)/2009 T.2, s. 225
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Dz. U. poz. 600
8. Ścierska-Kulma I., Hryszko K., Strategia podatkowa 2021 – obowiązki, kary, definicje,https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/cit/cit/dokumentacja-i-rozliczanie/5233121,Strategia-podatkowa-2021-obowiazki-kary-definicje.html
9. Słownik Języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/strategia;2576315
10. Tai-yuan Chen, Z. Chen and Y. Li, Restrictions on managerialoutsidejobopportunities and corporatetaxpolicy:Evidence from a naturalexperiment, J. Account. Public Policyhttps://doi.org/10.1016/j.jaccpubpol.2021.106879
11. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.
12. Ustawa z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, Dz. U. 2002 Nr 197 poz. 1661 ze zm.
13. Ustawa z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, Dz. U. 2018 poz. 723.
14. Webinar: Strategia podatkowa – nowy obowiązek raportowy,https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/webcasty/articles/strategia-podatkowa-nowy-obowiazek-raportowy/strategia-podatkowa-Q-and-A.html.