Organizational culture of the enterprise as a factor stimulating the digital transformation of the organization in the light of the results of semiotic analysis and case studies

Main Article Content

Sobocińska Magdalena
Katarzyna Sanak-Kosmowska

Abstract

The analysis of publications on digital transformation processes in enterprises indicates that this process cannot be implemented in isolation from the organizational culture of the enterprise. Depending on the assumptions and values that constitute organizational culture, it can be a factor both stimulating and limiting the digital transformation of an enterprise. The purpose of the article is to show the role of organizational culture in the process of digital transformation of an organization. The research procedure was based on the triangulation of qualitative research methods. Apart from literature studies, it included semiotic analyzes and case study analysis. The main contribution is to present model solutions and good practices in the field of digital transformation of enterprises, as well as identify pairs of binary oppositions expressing the differences between humans and technology, i.e., resources enabling the digital transformation of enterprises. Identification of these categories indicates the causes of barriers related to the implementation of new technologies into business and techno-fears limiting digital transformation.

Article Details

How to Cite
Magdalena, S., & Sanak-Kosmowska, K. (2024). Organizational culture of the enterprise as a factor stimulating the digital transformation of the organization in the light of the results of semiotic analysis and case studies . Organization and Management, 196(2), 43–68. Retrieved from https://econjournals.sgh.waw.pl/OiK/article/view/4385
Section
Artykuły

References

Andersen P.B., Ross J.W. [2016], Transforming the LEGO Group for the Digital Economy. International Conference on Interaction Sciences.

Bhattacharya A., Lang N., Hemerling J. [2020], Beyond Great: Nine Strategies for Thriving in an Era of Social Tension, Economic Nationalism, and Technological Revolution, ‎Public Affairs, New York.

Bjerke B. [2004], Kultura a style przywództwa. Zarządzanie w warunkach globalizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Creswell J.W. [2007], Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five Approaches, Sage Publications, Thousand Oaks.

Czakon W. [2016], Zastosowanie studiów przypadków w badaniach nauk o zarządzaniu, in: Czakon W. (ed.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa.

Fiske J. [1999], Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.

Flamholtz E.G., Randle Y. [2018], Kultura firmy. Nowy kluczowy zasób strategiczny, którym jak najszybciej musisz zacząć zarządzać, ICAN Instytut, Warszawa.

Floch J.M. [2001], Rola semiotyki strukturalnej w projektowaniu hipermarketu, in: Lambkin M., Foxall G., van Raaij F., Heilbrun B. (eds.), Zachowanie konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Flyvbjerg B. [2004], Five Misunderstandings about Case-Study Research, in: Seale C., Gobo G., Gubrium J.F., Silverman D. (eds.), Qualitative Research Practice, Sage, London-Thousand Oaks.

Glinka B., Czakon W. [2021], Podstawy badań jakościowych, PWE, Warszawa.

Kane G.C., Nguyen Phillips A., Copulsky JR., Andrus G.R. [2022], The Technology Fallacy. How People Are the Real Key to Digital Transformation, The MIT Press, Cambridge.

Kotter J.P. [2007], Jak przeprowadzić transformację firmy, Helios, Gliwice.

Kotter J.P., Heskett J.L. [1992], Corporate Culture and Performance, Free Press, New York.

KPMG [2019]. Raport KPMG w Polsce pt. „Czy klient jest najważniejszy? Na bank!” https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pl/pdf/2019/10/pl-raport-kpmg-pt-czy-klient-jest-najwazniejszy-na-bank.pdf (10.02.2024).

Kurcweil, A. [2024], PKO Bank Polski: W 2024 roku znacząco zwiększymy naszą cyfrową dojrzałość, iTWIZ https://itwiz.pl/pko-bank-polski-w-2024-roku-znaczaco-zwiekszymy-nasza-cyfrowa-dojrzalosc/ (10.02.2024).

Leading Practice [2023], LEGO: LEADing Practice Case Story https://www.leadingpractice.com/publications/lego-leading-bpm-practice-case-story/# (10.02.2024).

LEGO [2024], LEGO for KIDS, https://kids.lego.com/en-us/play (10.02.2024).

LEGO GROUP [2024] https://www.lego.com/en-us/aboutus (10.02.2024).

LEGO Ideas [2024] https://ideas.lego.com/ (10.02.2024).

Marciniak, A. [2019], PKO Bank Przyszłości. Droga transformacji cyfrowej PKO Banku Polskiego https://www.pkobp.pl/media_files/24e306b2-6078-4537-9ab4-989293452adb.pdf (10.02.2024).

Masslive [2013], Lego posts nearly 25% spike in profits on "The Hobbit" success, https://www.masslive.com/business-news/2013/02/lego_posts_nearly_25_spike_in_profits_on.html (10.202.2024).

Mazurek G. [2019], Transformacja cyfrowa. Perspektywa marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M. [2014], Badania kodów kulturowych w tworzeniu marketingowych modeli biznesu, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Badania marketingowe – nowe podejścia oraz metody na współczesnym rynku 336: 11-21.

Mills M.B., Huberman A.M. [2000], Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.

Ostrowska I. [2022], Cyfrowe strategie. Czy firmy i działy HR są na nie gotowe w 2022 roku? HR Personel & Zarządzanie 1: 20-24.

Pedersen C.L. [2022], Cracking the Culture Code for Successful Digital Transformation, MIT Sloan Management Review, April.

PKO BP [2021] PKO Bank Polski wdraża workai – innowacyjną platformę komunikacji wewnętrznej, https://media.pkobp.pl/139762-pko-bank-polski-wdraza-workai-innowacyjna-platforme-komunikacji-wewnetrznej (10.02.2024).

Polak K., Haber A. [2011], Polskie spojrzenie na przedsiębiorczość, Harvard Business Review Polska 11: 25-29

Polak K., Żurawicka M. [2015], Badania semiotyczne i ich praktyczne wykorzystanie, in: A. Dąbrowska, A. Wódkowski (eds.), Badania marketingowe. Praktyka nauce – Nauka praktyce, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.

Polak K., Żurawicka M. [2024] Semiotyka w marketingu. Jak badać znaki, symbole i kody rynku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Polak K., Żurawicka-Koczan M. [2011], Audyt semiotyczny innowacyjności, Semiotic Solutions, Warszawa, http://www.parp.gov.pl/files/74/75/77/11715.pdf.

Rys historyczny PKO BP https://raportroczny2020.pkobp.pl/o-nas/rys-historyczny/ (10.02.2024).

Rzeczpospolita [2023], Lego nie przejdzie na ekologiczny plastik, wcale nie jest taki eko, http://tinyurl.com/4ftujjkd (10.02.2024).

Serwański, T. [2021], Marketing kulturowy. Społeczno-kulturowe aspekty komunikacji marek w Polsce, PWE, Warszawa.

Schrage, M. [2017], Wykorzystaj algorytmy do podejmowania decyzji, Harvard Business Review Polska 6:100-105.

Silverman, D. [2010]. Doing Qualitative Research, SAGE, Newcastle.

Sułkowski Ł. [2012], Epistemologia i metodologia zarządzania, PWE, Warszawa.

von der Heiden, J. M., Braun, B., Müller, K. W., Egloff, B. [2019]. The association between video gaming and psychological functioning, Frontiers in Psychology 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01731.

Yin, R. [2014]. Case Study Research: Design and Methods (5th ed.), Sage Publications, Inc. Thousand Oaks.

Most read articles by the same author(s)