Autonomia w zarządzaniu zasobami ludzkimi - doświadczenia empiryczne z polskiego i niemieckiego sektora usług
Main Article Content
Abstrakt
Współczesne podmioty sektora usług coraz większą rolę przypisują kierowaniu personelem, które wymaga zarówno od menedżerów, jak i od pracowników interdyscyplinarnej wiedzy oraz zwiększenia partycypacji decyzyjnej w procesie świadczonych usług. Celem artykułu jest określenie istoty autonomii w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz jej wpływu na efektywność pracy i świadczonych usług w opinii pracowników sektora gastronomii pionu hotelarstwa. Zaprezentowano w nim podstawowe role menedżerów w zarządzaniu kapitałem ludzkim oraz przybliżono istotę samodzielności kadry pracowniczej w procesie zarządzania zasobami ludzkimi. Autorka zweryfikowała hipotezę o istotności autonomii w zarządzaniu zasobami ludzkimi i jej wpływie na efektywność świadczonej pracy przez poszczególnych pracowników. Uzyskane wyniki potwierdzają przyjętą hipotezę i prowadzą do konkluzji, że zwiększenie partycypacji decyzyjnej poszczególnych członków organizacji, może w znaczący sposób przyczyniać się do zwiększenia efektywności świadczonych przez tę organizację usług.
Article Details
Bibliografia
2. Axtell C., Holman D., Unsworth K., Wall T., Waterson P., Harrington E., Shop floor innovation: facilitating the suggestion and implementation of ideas, "Journal of Occupational and Organizational Psychology" 2000, Vol. 73.
3. Constantin D. I., Kot S., Ciurea V., Bunaciu M., Grabara I., Considerations of motivation in public management, "Polish Journal of Management Studies" 2010, Vol. 2.
4. Dima I. C., Man M., Kot S., Use of Abraham Maslow's motivation theory for setting consumers' satisfaction-non-satisfaction, "Polish Journal of Management Studies" 2010, Vol. 2.
5. Dorenbosch L., Engen M. L., Verhagen M., On-the-job innovation: the impact of job design and human resource management through production ownership, "Creativity and Innovation Management" 2005, Vol. 14.
6. Dragolea L., Cotîrlea D., Issues concerning the interferences and similarities between management, emotional intelligence and leadership, "Polish Journal of Management Studies" 2011, Vol. 4.
7. Droździel G., Pracownik szczególnie motywowany, "Bank" 2006, No. 12.
8. Dejnaka A., CRM zarządzanie kontaktami z klientami, Helion, Gliwice 2007.
9. Freemantle D., The people factor, "Management Today" 1995, Vol. 12.
10. Gardner L., Stough C., Examining the relationship between leadership and emotional intelligence in senior level managers, "Leadership and Organisation Development Journal" 2002, Vol. 23.
11. Koźmiński A., Piotrowski W. (eds.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warsaw 1996.
12. Latusek A. (ed.), Praktyczny słownik wyrazów i zwrotów bliskoznacznych, Zielona Sowa Publishing House, Cracow 2004.
13. Laursen K., Foss N. J., New human resource management practices, complementarities and the impact on innovation performance, "Cambridge Journal of Economics" 2003, Vol. 27.
14. Mumford M., Managing creative people: strategies and tactics for innovation, "Human Resource Management Review" 2000, Vol. 10, No. 3.
15. Man M., Modrak V., Dima I. C., Pachura P., A theoretical approach to the job satisfaction, "Polish Journal of Management Studies" 2011, Vol. 4.
16. Mintzberg H., The manager's job: folklore and fact, "Harvard Business Review" 1975, July-August.
17. Penc J., Kreatywne kierowanie, Agencja Wydawnicza "Placet", Warsaw 2000.
18. Schuler R. S., Jackson S. E., Linking competitive strategies with human resource management practices, "The Academy of Management Executive" 1987, No. 3.
19. Stoner J. A. F., Freeman R. E., Gilbert D. R., Kierowanie, translation A. Ehrlich, 2 ed., PWE, Warsaw 1998.
20. Strupp P., Pracownik usamodzielniony, "Praktyka Menedżera" 2004, No. 7.
21. Supiot A., Zatrudnienie pracownicze i zatrudnienie niezależne, in: Referaty na VI Europejski Kongres Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego. International Association of Labor Law and Social, Warsaw 1999.
22. Ścibiorek Z., Kierownik w przedsiębiorstwie, Adam Marszałek Publishing House, Toruń 2000.
23. Tokarski S., Kierownik w organizacji, Difin, Warsaw 2006.
24. Turner J. H., Brown G., An improved job dimension scale to measure job satisfaction in sales reps, "Journal of the Academy of Business and Economics" 2004, March.
25. Wachowiak P., Profesjonalny menedżer, Difin, Warsaw 2001.
26. Vrakking W. J., The innovative organization, "Long Range Planning" 1990, Vol. 23, No. 2.