Questing as a Tool for Tourism Development in Revitalized Areas: The ‘New-Old Fordon’ Project
DOI:
https://doi.org/10.61016/TZAP-2956-8048-16Keywords:
questing, tourism, revitalization, L83, Z32, O18Abstract
The objective of this article is to examine questing as a determinant in the development of revitalized areas and the enhancement of a site's tourist appeal through the application of gamification and educational strategies, as demonstrated by the presented project. The questing trail described in the study encompasses the revitalized area of Stary Fordon—one of the oldest districts in Bydgoszcz—emphasizing its multicultural heritage and natural assets. The article also discusses key findings and recommendations regarding the promotion of quest tourism, along with the opportunities it presents for regional development, place marketing, and even the redefinition of local identity. The results indicate that the implementation of questing as an innovative form of tourism could transform Stary Fordon into a new tourist hub within Bydgoszcz, thereby serving as a model for other areas undergoing or having completed the revitalization process
Downloads
References
Banasik, W. and Fiszer, D. (2014) Gry miejskie i questing produktem turystycznym na przykładzie Warszawy, in Z. Kruczek, W. Banasik (Eds), Dynamika przemian rynku turystycznego, Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych, Stowarzyszenie Ekspertów Turystyki, Warszawa, s. 139-150.
Clark D., Glazer S. (2004) Questing. A Guide to Creating Community Treasure Hunts, University Press of New England, Lebanon.
Czarnecka, K. (2016) Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku. Język. Religia. Tożsamość, 1, s. 27-42.
Czerska, I. (2016) Grywalizacja jako narzędzie zarządzania zaangażowaniem konsumenta. Marketing i Zarządzanie, 4 (45), s. 279–286.
Daszkiewicz M. (2015). Innowacje społeczne w kreowaniu atrakcyjności miast. Logistyka: 1411-1418.
Dąbrowski S., Gry miejskie – nowy trend w marketingu miast i atrakcji turystycznych (2013) 2009.forum.gdynia.pl (25.04.2014).
Droba, G. and Przepióra S. (2014) Potencjał gier miejskich i questingu jako narzędzie marketingu terytorialnego – analiza na przykładzie Rzeszowa, Modern Management Review MMR, 19, s. 35-45.
Dzioban, K., Płoskonka, P., and Likhtarovich, K. (2017) Edukacja leśna na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego – opinie studentów Politechniki Warszawskiej na temat wykorzystania questu. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 19, 50, s. 45-50.
Gołoś, G. (2013) Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności na terenach leśnych, Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 34, 1, s. 76-82
Jalinik, M. (2013) Questing as a modern form of tourist activity in rural areas. Economic and Regional Studies, 2, s. 61-64.
Jezierska-Thöle, A. (2018). Development of rural areas of northern and western Poland and Eastern germany. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kachniewska, M., Play tourism – czyli aplikacja, której jeszcze nie ma, cz. II, 2014.
Kaganek, K., and Kurek, A. (2016) Questing i inne formy nowoczesnego wymiaru poznawania, in A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (Eds) Współczesne oblicza krajoznawstwa, Kraków, s. 99-114.
Kazior, B. (2008) Questing – nowa metoda odkrywania dziedzictwa miejsca, in D. Zaręba (Eds) Ekoturystyka i odkrywanie dziedzictwa. Zbiór dobrych praktyk. Kraków: Wyd. Fundacja Fundusz Partnerstwa, s. 17-21.
Kevan, S. M. (1993). Quests for cures: a history of tourism for climate and health. International Journal of Biometeorology, 37, s. 113-124.
Kochańczyk T., Przysiężna B., Rodziewicz E. (2014) Questing jako nowa forma spędziania czasu wolnego; Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku.
Kuba, J., Tyczyński, Z. (2016) Podstawowe informacje o questingu [w:] E. Lenart, B. Wilczyński (red.) Questing jako forma aktywizacji społeczności lokalnych. Bałtów: Fundacja Questingu, s. 9-16
Likhtarovich, K., and Szustka, K. (2013) Questing – wyprawy odkrywców jako nowa forma aktywnej edukacji plenerowej w lasach i na terenach przyrodniczo cennych, Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 34, 1, s. 319-327
Mączka, D., and Kozak, A. (2017) Questing jako innowacyjny produkt turystyczny. Turystyka i Rozwój Regionalny, (7), s. 49-59.
Pawłowska A. (2014) Questing jako innowacja w turystyce kulturowej Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
Pietrzak-Zawadka, J., and Zawadka, J. (2015) Wykorzystanie questingu w edukacji przyrodniczej na obszarach przyrodniczo cennych na przykładzie województwa podlaskiego, Studia i Materiały CEPL, 17, 43(2), s. 71-79.
Połucha I., Turystyka jako gra – innowacje w aktywizacji turystycznej 2015, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
Raczyńska-Mąkowska E., Rewitalizacja Starego Fordonu- synergia działań społecznych i przestrzennych (2018) Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy.
Sławińska, M., Sapała, B. (2023) Książki questingowe Beaty Sarnowskiej jako narzędzie kształtowania dziecięcej wiedzy o dziedzictwie kulturowym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3 (70), s. 81-95.
Smalec, A. (2015) Gry miejskie oraz questing jako formy komunikacji i kreowania wizerunku regionu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 867, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 40, s. 193‒205
S. Glazer, 2004, Questing: A Guide to Creating Community Treasure Hunts, Lebanon NH 03766, University Press of New England.
Tzima, S., Styliaras, G., and Bassounas, A. (2021) Revealing Hidden Local Cultural Heritage through a Serious Escape Game in Outdoor Settings. Information, 12(1), 10.