Questing jako narzędzie rozwoju turystyki na obszarach zrewitalizowanych: Projekt „Nowy-Stary Fordon”
DOI:
https://doi.org/10.61016/TZAP-2956-8048-16Słowa kluczowe:
questing, turystyka, rewitalizacja, L83, Z32, O18Abstrakt
Celem artykułu było przedstawienie questingu jako determinanty w rozwoju obszarów zrewitalizowanych oraz podniesienia walorów turystycznych miejsca z wykorzystaniem formy grywalizacji i edukacji na podstawie zaprezentowanego projektu. Zawarty w artykule szlak questingowy obejmuje zrewitalizowany obszar Starego Fordonu- jednej z najstarszych dzielnic w Bydgoszczy, podkreślając wielokulturowość oraz walory przyrodnicze miejsca. W artykule opisane zostały również wnioski i sugestie dotyczące popularyzacji turystyki questingowej oraz szanse, jakie niesie ona w aspekcie rozwoju, promocji a nawet ponownej identyfikacji danego obszaru. Wyniki pracy pokazują, że dzięki zastosowaniu metody questingu jako nowej formy uprawiania turystyki, Stary Fordon mógłby stać się nowym centrum turystycznym Bydgoszczy, a tym samym stanowić rozwojową inspirację dla włodarzy innych obszarów po i w trakcie procesu rewitalizacji.
Downloads
Bibliografia
Banasik, W. and Fiszer, D. (2014) Gry miejskie i questing produktem turystycznym na przykładzie Warszawy, in Z. Kruczek, W. Banasik (Eds), Dynamika przemian rynku turystycznego, Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych, Stowarzyszenie Ekspertów Turystyki, Warszawa, s. 139-150.
Clark D., Glazer S. (2004) Questing. A Guide to Creating Community Treasure Hunts, University Press of New England, Lebanon.
Czarnecka, K. (2016) Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku. Język. Religia. Tożsamość, 1, s. 27-42.
Czerska, I. (2016) Grywalizacja jako narzędzie zarządzania zaangażowaniem konsumenta. Marketing i Zarządzanie, 4 (45), s. 279–286.
Daszkiewicz M. (2015). Innowacje społeczne w kreowaniu atrakcyjności miast. Logistyka: 1411-1418.
Dąbrowski S., Gry miejskie – nowy trend w marketingu miast i atrakcji turystycznych (2013) 2009.forum.gdynia.pl (25.04.2014).
Droba, G. and Przepióra S. (2014) Potencjał gier miejskich i questingu jako narzędzie marketingu terytorialnego – analiza na przykładzie Rzeszowa, Modern Management Review MMR, 19, s. 35-45.
Dzioban, K., Płoskonka, P., and Likhtarovich, K. (2017) Edukacja leśna na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego – opinie studentów Politechniki Warszawskiej na temat wykorzystania questu. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 19, 50, s. 45-50.
Gołoś, G. (2013) Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności na terenach leśnych, Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 34, 1, s. 76-82
Jalinik, M. (2013) Questing as a modern form of tourist activity in rural areas. Economic and Regional Studies, 2, s. 61-64.
Jezierska-Thöle, A. (2018). Development of rural areas of northern and western Poland and Eastern germany. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kachniewska, M., Play tourism – czyli aplikacja, której jeszcze nie ma, cz. II, 2014.
Kaganek, K., and Kurek, A. (2016) Questing i inne formy nowoczesnego wymiaru poznawania, in A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (Eds) Współczesne oblicza krajoznawstwa, Kraków, s. 99-114.
Kazior, B. (2008) Questing – nowa metoda odkrywania dziedzictwa miejsca, in D. Zaręba (Eds) Ekoturystyka i odkrywanie dziedzictwa. Zbiór dobrych praktyk. Kraków: Wyd. Fundacja Fundusz Partnerstwa, s. 17-21.
Kevan, S. M. (1993). Quests for cures: a history of tourism for climate and health. International Journal of Biometeorology, 37, s. 113-124.
Kochańczyk T., Przysiężna B., Rodziewicz E. (2014) Questing jako nowa forma spędziania czasu wolnego; Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku.
Kuba, J., Tyczyński, Z. (2016) Podstawowe informacje o questingu [w:] E. Lenart, B. Wilczyński (red.) Questing jako forma aktywizacji społeczności lokalnych. Bałtów: Fundacja Questingu, s. 9-16
Likhtarovich, K., and Szustka, K. (2013) Questing – wyprawy odkrywców jako nowa forma aktywnej edukacji plenerowej w lasach i na terenach przyrodniczo cennych, Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 34, 1, s. 319-327
Mączka, D., and Kozak, A. (2017) Questing jako innowacyjny produkt turystyczny. Turystyka i Rozwój Regionalny, (7), s. 49-59.
Pawłowska A. (2014) Questing jako innowacja w turystyce kulturowej Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
Pietrzak-Zawadka, J., and Zawadka, J. (2015) Wykorzystanie questingu w edukacji przyrodniczej na obszarach przyrodniczo cennych na przykładzie województwa podlaskiego, Studia i Materiały CEPL, 17, 43(2), s. 71-79.
Połucha I., Turystyka jako gra – innowacje w aktywizacji turystycznej 2015, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
Raczyńska-Mąkowska E., Rewitalizacja Starego Fordonu- synergia działań społecznych i przestrzennych (2018) Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy.
Sławińska, M., Sapała, B. (2023) Książki questingowe Beaty Sarnowskiej jako narzędzie kształtowania dziecięcej wiedzy o dziedzictwie kulturowym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3 (70), s. 81-95.
Smalec, A. (2015) Gry miejskie oraz questing jako formy komunikacji i kreowania wizerunku regionu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 867, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 40, s. 193‒205
S. Glazer, 2004, Questing: A Guide to Creating Community Treasure Hunts, Lebanon NH 03766, University Press of New England.
Tzima, S., Styliaras, G., and Bassounas, A. (2021) Revealing Hidden Local Cultural Heritage through a Serious Escape Game in Outdoor Settings. Information, 12(1), 10.
